Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Inschrijven - stroomdiagram
Werken met de BaSO-fiche
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Eigen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Een initiatief van.
De Katrol.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Implementatie HGD/ HGW
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Handelingsgericht samenwerken
Beroepsgeheim Kris Stas.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Iedere student een stageplaats!
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Ambtsgeheim & Beroepsgeheim
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
PROJECT BRUGGEN BOUWEN (ESF-project)
Perspectief van de cliënt
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
VSV Ouderbetrokkenheid Commerciële beroepen & Juridische beroepen Francien Baltussen Marcel Verstraeten 10 december 2015 Niet alle verzuimers vallen uit.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Buurtpreventie Samen voor een veilige en leefbare buurt.
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Een organisatie voor samenwerking in de eerstelijnsgezondheidszorg
Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Overleg Psychiatrische PatiëntEN (OPP)
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Inschrijven - stroomdiagram
Instemming & De vertrouwenspersoon
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Workshop – ambities delen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht) In het kader van samenwerkingsprojecten studie-ondersteuning aan huis en inzet van studenten –stagairs en vrijwilligers Algemene Vergadering 25.11.2010

Gemeenschappelijke probleemstelling Middelkerke en Oostende Concretisering van discretieplicht en beroepsgeheim voor respectievelijk student/vrijwilliger en ankerfiguur Meerwaarde van op de hoogte te zijn van noodzakelijke info om een passend zorgbeleid op school te voeren Welke info wordt best doorgegeven en aan wie Algemene Vergadering 25.11.2010

Probleemstelling In Middelkerke : Ontbreken van een juridisch onderbouwde ethische code voor studenten (zeker discretieplicht) en ankerfiguur (beroepsgeheim) Gebrek aan éénduidigheid rond wie beroepsgeheim heeft en wie discretieplicht heeft en de concrete gevolgen hiervan Algemene Vergadering 25.11.2010

Probleemstelling Oostende Gebrek aan het benoemen van, erkennen van een éénduidige hulpverleningslijn : (leraar) – school – CLB – meewerkende organisatie – student-stagiair of vrijwilliger Gebrek aan voorrangscriteria Algemene Vergadering 25.11.2010

Vervolg probleemstelling Oostende Scholen en stadsbestuur signaleren een gebrek aan info over de opstart, de duur, de soort stage (blok of lint) en het afronden van de Katrol-ondersteuning bij ondersteunde leerlingen (bij het CLB en de school) Algemene Vergadering 25.11.2010

Besluit De ankerfiguur is een noodzakelijke vertrouwenspersoon in een hulpverleningsproces en heeft een beroepsgeheim, heeft dus in politionele en juridische procedures zwijgrecht en zwijgplicht Om de continuïteit van de hulpverlening te garanderen heeft de ankerfiguur een gedeeld beroepsgeheim met het team van hulpverleners en andere hulpverleners in dezelfde context. (bv. CLB) Algemene Vergadering 25.11.2010

Besluiten t.a.v. de positie van de ankerfiguur Voorwaarde van gedeeld beroepsgeheim : de betrokkenen worden geïnformeerd en verzetten zich er niet tegen. De ankerfiguur mag het beroepsgeheim niet delen met niet-dragers van het beroepsgeheim Algemene Vergadering 25.11.2010

Besluiten t.a.v. de studenten De studenten hebben in elk geval een gedeelde discretieplicht De studenten informeren de ouders dat zij enkel meldingsplicht hebben t.a.v. de ankerfiguur. Ze communiceren enkel in het kader van hun opleiding en in het kader van de evolutie van de studie-ondersteuning met de ankerfiguur en mede-Katrolstagiairs ? Algemene Vergadering 25.11.2010

Besluiten over opstart en afronding Katrol-ondersteuning Het CLB kan de probleemstelling van een leerling verbinden aan de meerwaarde van een Katrolaanbod t.a.v. de ouders op het MDO De Katrol kan (in overleg met de ouders) het CLB op de hoogte brengen van noodzakelijke info wanneer de school niet op de hoogte is van de opstart van de Katrol ondersteuning en de ouders de info niet op eigen initiatief willen communiceren Algemene Vergadering 25.11.2010

Vervolg besluiten over opstart en afronding van Katrol - ondersteuning Het CLB kan de info van de Katrol doorgeven aan de school opdat de school haar taak naar behoren kan vervullen Algemene Vergadering 25.11.2010

Vervolg besluiten over opstart en afronding van Katrol - ondersteuning De school kan in overleg met de ouders en CLB contact opnemen met de Katrol om een ondersteuningstraject op te starten De Katrol kan voorrangscriteria opstellen die verantwoorden waarom de ene leerling sneller wordt ondersteund dan de andere Algemene Vergadering 25.11.2010

Vervolg besluiten over opstart en afronding van Katrol - ondersteuning Ouders kunnen op eigen houtje een Katrolondersteuning aanvragen, maar op basis van voorrangscriteria en beschikbare stagiairs -vrijwilligers wordt de ondersteuning al of niet opgestart Algemene Vergadering 25.11.2010

Vervolg besluiten over opstart en afronding van Katrol - ondersteuning De Katrol heeft best intensief aandacht voor het herstel van communicatie tussen school en ouders wanneer de ouders de Katrolondersteuning niet wensen te communiceren op eigen initiatief. De doelstellingen van het concept studieondersteuning aan huis worden maar ten dele gerealiseerd als de school niet betrokken is. Algemene Vergadering 25.11.2010

Besluit over het niet opstarten van een Katrol ondersteuning De ankerfiguur van de Katrol neemt best contact op met het begeleidend CLB wanneer de Katrol ondersteuning niet kan opgestart worden. Algemene Vergadering 25.11.2010