De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem"— Transcript van de presentatie:

1 Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem
De Katrol Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem

2 Film: “Van kansarm naar kansrijk?” Jean-Pierre Markey
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kinderen uit kwetsbare gezinnen Jean-Pierre Markey

3 Wat? Studieondersteuning geven aan kwetsbare kinderen
Opvoedingsondersteuning bieden aan kwetsbare gezinnen DOELEN: Kwetsbare kinderen kansrijker maken Zelfredzaamheid van ouders verhogen en een schoolcultuur integreren in het gezin Studenten inzicht laten krijgen in de situatie van kwetsbare gezinnen

4 Werking Wevelgem Samenwerking tussen studenten en beroepskracht
Studenten uit sociale en pedagogische richtingen als vak, keuzevak of stage Beroepskracht: gezinsbegeleidster van het OCMW, Stefanie Donckels: de ankerfiguur Samenwerking met Wevelgemse basisscholen die gezinnen kunnen doorverwijzen We kiezen bewust voor ondersteuning van jonge kinderen: derde kleuter tot tweede leerjaar

5 Concreet: “Van school tot katrol”
Scholen spreken gezinnen aan over de katrol Indien interesse van het gezin, meldt de school het gezin aan bij de katrol De ankerfiguur gaat op huisbezoek bij het gezin om de katrolwerking verder toe te lichten Indien het gezin akkoord is en er een student beschikbaar is, kan de ondersteuning opgestart worden. Er zijn twee katrolperiodes per schooljaar, van sept-dec en van feb-mei. Er worden 5 gezinnen per katrolperiode ondersteund Het eerste ondersteuningsmoment gebeurt samen met de ankerfiguur en de student. Vanaf dan gaat de student alleen op huisbezoek. Tijdens het ondersteuningsmoment is ankerfiguur telefonisch bereikbaar voor student en gezin

6 Concreet: “De student aan huis”
Student bezoekt twee keer per week een uur het gezin, voor minstens 16 huisbezoeken Ondersteuning kan opgebouwd worden rond verschillende domeinen: Indien nodig wordt er eerst gewerkt rond noden, hulpvragen van het gezin zodat er “ruimte” word gecreëerd om het schoolse gebeuren effectief een plaats te geven binnen het gezin. Huiswerk Spelend leren motivatie tot leren bevorderen Ouders stimuleren om actiever betrokken te zijn op het schoolgebeuren

7 Brug vormen tussen school en gezin
Structuur aanbrengen in het gezin (bv. door te werken met een kalender) Luisterend oor zijn voor kinderen én ouders Er wordt heel sterk ingezet op de krachten van het gezin. Er wordt veel aandacht besteed aan positieve bevestiging zodat zelfvertrouwen van kinderen én ouders groeit! Er is aandacht voor de gehele gezinscontext. Alle gezinsleden worden betrokken bij de ondersteuning.

8 Concreet: “begeleiding student door ankerfiguur”
Er wordt niet gewerkt met een dossier Studenten hebben beroepsgeheim Studenten hebben meldingsplicht tegenover de ankerfiguur Studenten maken wekelijks een verslag van de huisbezoeken, de checklist Studenten komen wekelijks op een terugkommoment bij de ankerfiguur en medestudenten waar wordt stilgestaan rond de huisbezoeken. Er wordt ook vorming gegeven rond thema’s waar studenten tijdens hun ondersteuningen mee te maken krijgen: opvoedingsondersteuning, afstand-nabijheid, kansarmoede, … Ankerfiguur bezoekt regelmatig de gezinnen

9 Wat is/doet katrol niet?
Ondersteuning van katrol is geen bijles. Onze studenten willen een ondersteuning zijn voor het kind, geen belasting Ondersteuning van katrol vervangt geen logopedie, begeleiding door een revalidatiecentrum Ondersteuning van katrol vervangt geen thuisbegeleiding Katrol kan een brug vormen tussen gezin en school, maar het is de bedoeling dat de scholen rechtstreeks met de ouders blijven communiceren. Katrol is geen tussenpersoon om boodschappen van school over te brengen Er wordt door katrol geen vertrouwelijke info over de thuissituatie doorgegeven aan de scholen

10 Ervaringen door ankerfiguur
De rol van de ankerfiguur is zeer intensief. Ankerfiguur is vertrouwenspersoon voor de gezinnen maar heeft ook grote rol naar de studenten toe: aanspreekpunt, vertrouwenspersoon, meevolgen traject binnen het gezinnen, studenten vorming geven in het omgaan met kwetsbare gezinnen, bereikbaar zijn tijdens de gezinsmomenten,… Eén katrolperiode is zeer kort om veel veranderingen te realiseren in gezinnen waar het contact met school vooraf al niet zo vlot verliep. Er wordt wel intensief geïnvesteerd in het verhogen van de betrokkenheid van de ouders. Vertrouwen opbouwen is heel belangrijk en vraagt tijd. Aanzet tot opvoedingsondersteuning komt daardoor dikwijls maar in het tweede deel van de katrolperiode aan bod.

11 Katrol wordt als grote meerwaarde ervaren:
Voor studenten die het project volgen: komen in aanraking met de dagelijkse realiteit van kwetsbare gezinnen. Het verruimt hun blik Voor de kinderen: student die wekelijks intensief werkt met hen, met aandacht voor het schoolwerk, maar ook met veel ruimte voor spelend leren Voor de gezinnen: katrol wordt als zeer laagdrempelig ervaren. Studenten raken zeer gemakkelijk binnen in een gezin In de samenwerking met de scholen Voor het OCMW: met katrol bereiken we op een laagdrempelige manier gezinnen (die we, als OCMW, nooit bereiken) Bij een eventuele opstap naar een integraler project. Het is de taak van de ankerfiguur om gezinnen, indien nodig, te ondersteunen bij de zoektocht naar eventuele andere ondersteuning/begeleiding Katrol stopt niet na ondersteuning van student. Ankerfiguur probeert om in contact te blijven met het gezin en te ondersteunen waar nodig.

12 Ervaringen door gezinnen
“Kinderen stonden student al op te wachten tegen dat hij toekwam” “Het is leuk om de student en mijn kind bezig te zien. Je zou hen moeten zien. Het zijn al twee handen op één buik” “De studente nam me au serieux. Daardoor durfde ik tegen haar te zeggen dat ik iets niet kon… Ze toonde me hoe ik het moest doen en ik kon weer verder…” “De studente was op haar gemak. Ze zag het niet als een opdracht voor school. Ze deed het met hart en ziel. Ze keek nooit op haar horloge en nam haar tijd” “Ik was zeer tevreden over de katrol. Het was wel te kort…”

13 Ervaringen door studenten
“Een slechte communicatie tussen de ouders en school is een bron van frustraties” “Ik heb geleerd door de ogen van het gezin te kijken” “Je hoeft geen schrik te hebben om op een open en eerlijke manier met ouders om te gaan. Ze gaan er vaak veel beter mee om dan je zou denken. Op die manier nodig je ouders uit om ook zo met jou om te gaan” “Ik heb dingen geleerd die ik zal meenemen naar het werkveld. Zo zal ik veel meer oog hebben voor kinderen uit kwetsbare gezinnen” “Ik heb meer inzicht gekregen in de problemen waarmee een (kansarm) gezin te maken kan hebben.” “Mijn gezin zit voor altijd in mijn hart en ik heb er heel wat van bijgeleerd. Ik neem dit zeker mee in mijn verder carrière”

14 Ervaringen vanuit de scholen
Graag jullie ervaringen! Doelstellingen voor de toekomst 6-7 tal gezinnen per studieperiode Meer doorverwijskanalen voorzien

15 Contactgegevens Stefanie Donckels Ankerfiguur Katrol Wevelgem Deken Jonckheerestraat Wevelgem 0473/ of 056/ Bedankt voor jullie aandacht !


Download ppt "Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem"

Verwante presentaties


Ads door Google