Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Advertisements

Basiscursus Levensboeken
startopdracht Schrijf met Structograaf een PSD waarmee
Lessenreeks debatteren
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Communicatie 5e les.
Kennismaking met programmeren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Kennismaking met programmeren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Lessenserie kubisme les 4 Zelfwerkles
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 15

Thema van de dag: Herhaling, Evaluatie, Afsluiting Wat gaat de tijd toch snel!

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Herhaling van de hoogtepunten van de cursus. Evaluatie van de cursus, terugblik, en feedback

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Lees de informatie in de klapper van bijeenkomst 14 en 15 nog eens door. Experimenteer met geheugensteuntjes. De volgende keer horen we graag uw ervaringen. Welke tips en aanwijzingen heeft u het meest gebruikt?

Overzicht van de thema’s van de cursus Introductie en kennismaking Namen onthouden. Geordende leefwijze Categoriaal en serieel ordenen. Associëren, visualiseren, mindmaps. Verbeteren aandacht en concentratie/ schakelproblemen De rol van het werkgeheugen. Verbeteren effectief lezen (en luisteren) De 2T’s methode. Verbeteren van de communicatie LSD, check je communicatie, afspraken maken. Verbeteren van het geheugen. Geheugensteuntjes. De 4-W’s.

Oefening Wie is wie? Je krijgt een ‘Post-it’ papiertje uitgereikt met de naam van een van de deelnemers. Zorg ervoor dat je buurman/buurvrouw het niet kan lezen! Plak het briefje op het voorhoofd van je buurman/- vrouw. Je buurman mag nu vragen stellen, die alleen met ja of nee beantwoord mogen worden, om te raden welke naam op zijn/haar voorhoofd staat.

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12 Eieren Zie je een verband tussen het cijfer en het bijbehorende woord?

Oefening in associëren 1

Oefening in associëren 1 Boom 2

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12

Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12 Eieren

Concentratie/aandacht oefening Je krijgt een vel papier uitgereikt met daarop het alfabet en onder iedere letter een ‘l’, ‘r’, of een ‘s’. Zeg hardop de letter van het alfabet en til de hand op die met de eronder staande letter wordt aangegeven: l = links r = rechts s = samen Als je een fout maakt, begin je van voren af aan.

Geheugen oefening Je krijgt gedurende enkele seconden een getal te zien. Eerst van 3 cijfers, daarna meer cijfers. Hoe groter het getal, hoe langer het wordt geprojecteerd. Als het getal verdwijnt, schrijf je het op. Hint: probeer een persoonlijk patroon in de cijfers te herkennen b.v. een jaartal, huisnummer, rijmwoorden, enzovoorts. Wie onthoudt de meeste cijfers?

372

827

4861

9347

93528

17349

459316

491273

3268481

6923618

47389612

56283194

589471392

294753186

Controleer je cijfers. 372 827 4861 9347 93528 17349 459316 91273 3268481 6923618 44389612 52283194 589471392 294753186

Een kleurentest! Kies uw favoriete kleur Intelligent, conceptueel, academisch Creatief, ondernemend, nieuwsgierig Stabiel, behoedzaam, conservatief Gericht op, passie, seks en romantiek

van deze cursus geleerd? Terugblik Vandaag hebben we enkele ‘hoogtepunten’ uit de cursus herhaald. We zijn natuurlijk benieuwd naar de vraag: Wat heeft u praktisch van deze cursus geleerd?

Evaluatieformulier U krijgt het evaluatieformulier uitgereikt. Wilt u dit invullen? Daarna nemen we het in en sturen het op naar het hoofdkantoor.

En tot slot….. Voelt u zich uitgeteld door alle informatie….

Bent u verbaast over wat u te horen hebt gekregen……

Heeft de informatie u wat overladen….

Rijzen de haren u te berge….

Dan weet u zeker dat u veel geleerd hebt……..

Bedankt voor uw aandacht! Jan de Groot Henk Torreman