Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman
Welkom! Bijeenkomst 15
Thema van de dag: Herhaling, Evaluatie, Afsluiting Wat gaat de tijd toch snel!
Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Herhaling van de hoogtepunten van de cursus. Evaluatie van de cursus, terugblik, en feedback
Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.
De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Lees de informatie in de klapper van bijeenkomst 14 en 15 nog eens door. Experimenteer met geheugensteuntjes. De volgende keer horen we graag uw ervaringen. Welke tips en aanwijzingen heeft u het meest gebruikt?
Overzicht van de thema’s van de cursus Introductie en kennismaking Namen onthouden. Geordende leefwijze Categoriaal en serieel ordenen. Associëren, visualiseren, mindmaps. Verbeteren aandacht en concentratie/ schakelproblemen De rol van het werkgeheugen. Verbeteren effectief lezen (en luisteren) De 2T’s methode. Verbeteren van de communicatie LSD, check je communicatie, afspraken maken. Verbeteren van het geheugen. Geheugensteuntjes. De 4-W’s.
Oefening Wie is wie? Je krijgt een ‘Post-it’ papiertje uitgereikt met de naam van een van de deelnemers. Zorg ervoor dat je buurman/buurvrouw het niet kan lezen! Plak het briefje op het voorhoofd van je buurman/- vrouw. Je buurman mag nu vragen stellen, die alleen met ja of nee beantwoord mogen worden, om te raden welke naam op zijn/haar voorhoofd staat.
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12 Eieren Zie je een verband tussen het cijfer en het bijbehorende woord?
Oefening in associëren 1
Oefening in associëren 1 Boom 2
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12
Oefening in associëren 1 Boom 2 Schakelaar 3 Kruk 4 Auto 5 Handschoen 6 Revolver 7 Dobbelsteen 8 Schaats 9 Kat 10 Bal 11 Doelpaal 12 Eieren
Concentratie/aandacht oefening Je krijgt een vel papier uitgereikt met daarop het alfabet en onder iedere letter een ‘l’, ‘r’, of een ‘s’. Zeg hardop de letter van het alfabet en til de hand op die met de eronder staande letter wordt aangegeven: l = links r = rechts s = samen Als je een fout maakt, begin je van voren af aan.
Geheugen oefening Je krijgt gedurende enkele seconden een getal te zien. Eerst van 3 cijfers, daarna meer cijfers. Hoe groter het getal, hoe langer het wordt geprojecteerd. Als het getal verdwijnt, schrijf je het op. Hint: probeer een persoonlijk patroon in de cijfers te herkennen b.v. een jaartal, huisnummer, rijmwoorden, enzovoorts. Wie onthoudt de meeste cijfers?
372
827
4861
9347
93528
17349
459316
491273
3268481
6923618
47389612
56283194
589471392
294753186
Controleer je cijfers. 372 827 4861 9347 93528 17349 459316 91273 3268481 6923618 44389612 52283194 589471392 294753186
Een kleurentest! Kies uw favoriete kleur Intelligent, conceptueel, academisch Creatief, ondernemend, nieuwsgierig Stabiel, behoedzaam, conservatief Gericht op, passie, seks en romantiek
van deze cursus geleerd? Terugblik Vandaag hebben we enkele ‘hoogtepunten’ uit de cursus herhaald. We zijn natuurlijk benieuwd naar de vraag: Wat heeft u praktisch van deze cursus geleerd?
Evaluatieformulier U krijgt het evaluatieformulier uitgereikt. Wilt u dit invullen? Daarna nemen we het in en sturen het op naar het hoofdkantoor.
En tot slot….. Voelt u zich uitgeteld door alle informatie….
Bent u verbaast over wat u te horen hebt gekregen……
Heeft de informatie u wat overladen….
Rijzen de haren u te berge….
Dan weet u zeker dat u veel geleerd hebt……..
Bedankt voor uw aandacht! Jan de Groot Henk Torreman