Direct Juridische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Advertisements

Introductie: privacywet
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Testdata Management Ketentest
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Nieuwe regels, nieuwe plichten De tweede nationale marketing conferentie 10 september 2003 Christiaan Alberdingk Thijm.
The LAW VBI9A4.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Toezicht en Handhaving
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Veiligheid of privacy Door: Pieter van Empel & Bayron van den Boomen.
Persoonsgegevens en de Wbp
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Datacenter versus Cloud
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Maarten Peeters 6Handel
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct Juridische aspecten
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Juridische aspecten van een webshop
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
PRIVACY CONGRES KNRB 20 januari 2018 mr. Arthur van der Hoeff
Online Marketing voor het MBO
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Introductiebijeenkomst ONS Platform
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Consumenten-gedrag Mondige consument
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opstarten van de webshop juridische aspecten
Wet op de privacy.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
KBO en omgaan met privacy
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten 08/09/2018 Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten Semester 1, blok 1, 2013-2014

Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet 08/09/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet Twee juridische aspecten: Databases Media De Code e-mail Oefenen met ‘juridische zaken’

08/09/2018 Lesdoel Studenten kennen de belangrijkste juridische aspecten rond direct e-mail en kunnen deze kennis toepassen in hun campagne.

http://www.youtube.com/watch?v=iUTz6OdNReg

Wie is Arnoud Engelfriet 08/09/2018 Wie is Arnoud Engelfriet Zie de site: http://www.iusmentis.com Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit twee hoofdstukken: 4 en 13, opgenomen in de reader

Juridische aspect 1: databases 08/09/2018 Juridische aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_14-12-2011 Begrippen: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens (http://cbpweb.nl) Kijk ook eens op: http://www.mijnprivacy.nl

Juridische aspect 2: media & regels 08/09/2018 Juridische aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: ACM (Autoriteit Consument & Markt www.acm.nl ) Zelfregulering: SRC (http://www.reclamecode.nl) De code reclame via e-mail Wie en wat is DDMA? (http://www.ddma.nl ) Wie en wat is Thuiswinkel? (http://www.thuiswinkel.org)

Wat is DDMA Dutch Dialogue Marketing Association “DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: e-mailnieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d. 11-12-2012

Artikel 11.7 Opt-in Opt-out Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via e-mail benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en e-mailadres) confirmed opt-in actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagd e-mail de mogelijkheid uit te schrijven ‘passieve’ toestemming spam

Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail 08/09/2018 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail Toestemming voor ongevraagde communicatie

Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen; recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is bij het verkrijgen van het e-mailadres aangeven wat er met dat adres gebeurt hoeft er geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden

Code verspreiding reclame via e-mail Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig) Reclame via e-mail is: het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten een heel breed begrip!

Code verspreiding reclame via e-mail Geen aparte codes B-to-C en B-to-B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel)

Code verspreiding reclame via e-mail Eisen aan informatie over doel van verzamelen e-mailadressen: bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het e-mailadres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derdenverstrekking.

Overtreden van de code ACM geeft boetes als het om spam gaat (11.7) College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toetstemming gebruikt worden Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen)

Geen boete maar:

08/09/2018 20

Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens? Zoek na op de site van de HAN

verplicht veld: wat gebeurt er mee?

Aanvullen communicatieplan 08/09/2018 Aanvullen communicatieplan Voeg een hoofdstuk toe aan het communicatieplan: ‘Juridische aspecten’ Zorg dat alle keuzes die jullie maken m.b.t. de DEM juridisch kloppen en onderbouw ze met de juiste wet- en regelgeving 23