De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct Juridische aspecten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct Juridische aspecten"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten
29/07/2018 Direct Juridische aspecten Semester 1, blok 1,

2

3 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet?
29/07/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet? Twee juridische aspecten: Databases Media De Code Oefenen met ‘juridische zaken’

4 29/07/2018 Lesdoel Studenten kennen de belangrijkste juridische aspecten rond direct en kunnen deze kennis toepassen in hun campagne.

5

6 29/07/2018 Consumentenautoriteit + Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) + Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA)  bundeling in een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Missie ACM: De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten.

7 Wie is Arnoud Engelfriet?
29/07/2018 Wie is Arnoud Engelfriet? Zie de site: Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit twee hoofdstukken: 4 en 13, opgenomen in de reader

8 Juridisch aspect 1: databases
29/07/2018 Juridisch aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) Begrippen*: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens ( Kijk ook eens op:

9 29/07/2018 Begrippen* Verantwoordelijke: stelt doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vast. Bewerker: verwerkt persoonsgegevens voor de Verantwoordelijke zónder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn ontworpen (een callcenter, computerservicebureau voor data-entry); mag alleen dat bewerken wat Verantwoordelijke en Bewerker in contract hebben vastgelegd. Betrokkene: de klant, prospect, suspect, abonnee, etc. Derde: de derde (via een derde te verkrijgen) Ontvanger: degene die de informatie ontvangt

10 Juridisch aspect 2: media & regels
29/07/2018 Juridisch aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: ACM (Autoriteit Consument & Markt ) Zelfregulering: SRC ( De code reclame via Wie en wat is DDMA? ( … Wie en wat is Thuiswinkel? (

11 Wat is DDMA? Dutch Dialogue Marketing Association
“DDMA is de branchevereniging voor dialoog-marketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: nieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d

12 Artikel 11.7 Opt-in Opt-out
Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en adres) Confirmed opt-in: toestemming wordt eerst geverifieerd Actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagde de mogelijkheid om uit te schrijven. ‘Passieve’ toestemming Spam

13 Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via e-mail
29/07/2018 Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via Toestemming voor ongevraagde communicatie

14 Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is…
Actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is… Bij het verkrijgen van het adres aangeven wat er met dat adres gebeurt. Er hoeft geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden.

15 Code verspreiding reclame via e-mail
Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig). Reclame via is: het per aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten. (Bron:

16 Code verspreiding reclame via e-mail
Geen aparte codes B2C en B2B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten; niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel).

17 Code verspreiding reclame via e-mail
Eisen aan informatie over doel van verzamelen adressen: Bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het adres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derden-verstrekking.

18 Overtreden van de code ACM geeft boetes als het om spam gaat (11.7).
College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toestemming gebruikt worden. Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen).

19

20 Geen boete, maar…

21 Tell a friend system… Kijk eens naar:
29/07/2018 Tell a friend system… Kijk eens naar: 21

22 Opdracht: Hoe zit het bij de HAN?
Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens?  privacyreglement… Zoek na op de site van de HAN…

23 * Verplichte velden: wat gebeurt er mee?

24 Social media &deel=2

25 Verder aan de slag met jullie campagne
29/07/2018 Verder aan de slag met jullie campagne Let op de juridische aspecten! 25


Download ppt "Direct Juridische aspecten"

Verwante presentaties


Ads door Google