De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Juridische aspecten van een webshop

Verwante presentaties


Presentatie over: "Juridische aspecten van een webshop"— Transcript van de presentatie:

1 Juridische aspecten van een webshop
Sven Goormans 6H

2 Juridische aspecten Overeenkomst op afstand: Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Verkoop via een webshop is geen overeenkomst op afstand, het is een techniek voor communicatie op afstand . Techniek voor communicatie op afstand: Ieder middel dat zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van verkoper en consument kan worden gebruikt voor de sluiting van een overeenkomst tussen deze partijen

3 Juridische aspecten Informatie die VOORAF meegedeeld moet worden aan de consument: Identiteit verkoper + adres, Kenmerken van het product of dienst, Prijs van het product of dienst, De leveringskosten, Wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst, Het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht, Wijze van terugneming en teruggave van het product + eventuele kosten, Kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, Geldigheidsduur van het aanbod/prijs, De minimumduur van de overeenkomst.

4 Juridische aspecten Informatie die ACHTERAF meegedeeld moet worden aan de consument Bevestiging van nr.1, 3, 6 en 10 (zie vorige dia) + identificatie van het product/dienst, Het geografisch adres van de vestiging van de verkoper waar de consument terecht kan met zijn klachten, Inlichten bestaande diensten na verkoop + commerciële waarborgen, De voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, De voorwaarden + uitoefeningswijze van het verzakingsrecht en een verzakingsbeding.  Deze info moet de consument ten laatste ontvangen op de dag van de levering van de producten. Het verzakingsrecht: Een termijn van 14 dagen waarbinnen de consument de overeenkomst kan beëindigen, dit recht (voor producten) gaat van start de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst.

5 Juridische aspecten Het verzakingsbeding:
Indien de verkoper niet aan de informatieverplichtingen heeft voldaan bedraagt de verzakingstermijn 3 maanden. Voorschot: De verkoper kan aan zijn consument een voorschot vragen na het einde van de verzakingstermijn van 14 werkdagen, indien de koper bij deze aankoop gebruik maakt van zijn verzakingsrecht moet de verkoper het voorschot terugbetalen zonder enige kosten, deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen 30 dagen die volgen op de verzaking. Termijn uitvoering van de bestellingen: Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen moet de verkoper de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen 30 dagen te rekenen vanaf de dag vanaf de dag volgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden.  Als deze regel niet wordt nageleefd door de verkoper, dan wordt de overeenkomst ontbonden + eventuele schadevergoeding aan de consument.

6 Elektronische handel De wet elektronische handel is van toepassing op een webshop. Informatieverplichting t.o.v. de koper: Zijn naam of handelsnaam,(van de verkoper) Het geografische adres waar de dienstlener is gevestigd, (niet waar de server staat) Zijn elektronisch postadres, Het handelsregister waar hij is in ingeschreven + ondernemingsnummer, Gegevens over eventuele toezichthoudende autoriteit, De BTW, De gedragscode. Regels afsluiten verkoopcontracten via een webshop: Geven van volgende info: De talen waarin het contract kan worden gesloten, De verschillende technische stappen, De technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd worden voordat de order wordt geplaatst, Info over het gesloten contract zal gearchiveerd worden of het toegankelijk zal zijn.

7 Elektronische handel De klant ontvangt … nadat hij een order heeft geplaatst via het winkelwagentje: De dienstverlener bevestigt zo spoedig moegelijk langs elektronische weg de ontvangst van de order van de afnemer, Een ontvangstbewijs ,(samenvatting van de order) Reclame: Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent. Voorwaarden reclame: Duidelijk, herkenbaar, leesbaar, goed zichtbaar, ondubbelzinnig, De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren, Prijsverminderingen duidelijk herkenbaar + voorwaarden die eraan verbonden zijn duidelijk herkenbaar weergeven

8 Elektronische handel Voorwaarden verzending reclame via mail:
Niet: via opname in de algemene voorwaarden, Toestemming aan een derde volstaat ook niet, De toestemming mag ook niet gevraagd worden via zo een praktijk zou neerkomen op spamming, Praktijk: via een webformulier op uw website kunnen potentiële klanten zich inschrijven om elektronische berichten te ontvangen. Recht van de consument i.v.m. reclame per mail: Ieder persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven, zin wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen.


Download ppt "Juridische aspecten van een webshop"

Verwante presentaties


Ads door Google