Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

03/04/2017 Beoordelen van competenties: Ontwerpen van authentieke performance assessments Judith Gulikers, leerstoelgroep educatie- en competentiestudies,
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Formatief - summatief evalueren
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Werkveldtraining 26 september 2013
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Herontwerp PDG-opleiding
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Fronter als e-portfolio
Leerplanontwikkeling VM2
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Peer review online: wat werkt?
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Prestaties beoordelen
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Bewust toetsen met Groen Proeven
Waar staan we nu?.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Werkgroep Examinering
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
competentie ontwikkeling en assessment
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht onderwijs
Een blik op de Kwalificatiedossiers
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Hannah Wielenga januari 2017
Examinering WIN 17.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009 Liesbeth Pennewaard Jan van Rooijen

Toetsen binnen het leerplan metafoor van het spinnenweb De rechte lijnen (de ophangdraden) zijn alle aspecten die te maken hebben met een leerplan. Belangrijk bij een spinnenweb is dat wanneer aan één draad bewogen wordt, de andere draden meebewegen. Dit betekent dus bij de ontwikkeling van een leerplan voor VM2 steeds naar alle criteria gekenen moet worden. 2

Beoordeling in het mbo Onderscheid tussen formatieve beoordeling (gericht op leerpunten) en summatieve beoordeling (gericht op kwalificering). Beoordeling op basis van kerntaken, werkprocessen, prestatie-indicatoren: het daadwerkelijke handelen in de praktijk. Veel gehanteerde toetsvorm: proeve van bekwaamheid/simulatie Veel gehanteerde instrument: portfolio

Toetsvormen begeleiden proces product beoordelen Assessment (docent, self, peer) coaching reflectieverslag intervisie POP kennistoets vaardighedentoets simulatie persoonlijkheidstoets leerstijlentoets Assessmentprocedure beoordelingsgesprek (vervolgcontract) Toetsvormen meesterproef proeve van bekwaamheid proces product kennistoets vaardighedentoets simulatie meesterproef proeve van bekwaamheid beoordelen

Meesterproef/proeve van bekwaamheid kennistoets simulatie vaardighedentoets proeve van bekwaamheid meesterproef Piramide van Miller Meesterproef/proeve van bekwaamheid Simulatie Doen Handelen Simulatie Tonen Vaardighedentoets Weten hoe Kennistoets Kennis Weten Kennistoets

Formatief en summatief beoordelen Simulatie Meesterproef/proeve van bekwaamheid Doen

Summatief: Onvoldoende Formatief: leerpunten Opdracht en beoordelingscriteria Competentiegerichte opdracht Authentiek, functioneel, gekoppeld aan werkprocessen en prestatie-indicatoren Is de prestatie beoordeelbaar? Ja Beoordelings criteria Ja Interview Ja Zijn alle/de meeste ik-kan beschrijvingen aan de orde geweest? Werkprocessen Competenties Communicatie Resultaat ik kan ..... Geen kennis/ vaardigheden Dat wat had kunnen gebeuren voldoende Nee Nee Nee Summatief: Onvoldoende Formatief: leerpunten

IJken Met een team docenten, prestaties van leerlingen bekijken en met dezelfde beoordelingscriteria beoordelen.

Bespreekpunten mbo meestal formatieve toetsen summatieve toetsen: externe legitimering bijv. rijbewijs bijzondere verrichtingen worden apart aangeleerd en aangevinkt (alles tijdens de rijlessen is formatief) beoordelingscriterium: ik kan bijzondere verrichtingen in het verkeer uitvoeren tijdens het examen slechts één verrichting rijexamen is summatief interview, als in deze situatie nu .......................

Opdracht Bekijk kerntaak1 Functioneert als medewerker in het mobiliteitsbedrijf Beantwoordt met elkaar de volgende vragen wat moet de leerling laten zien om de prestatie te kunnen beoordelen? welke beoordelingscriteria zou je bij deze kerntaak kunnen plaatsen? wat zou in een interview aan de orde kunnen komen?