Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009 Liesbeth Pennewaard Jan van Rooijen
Toetsen binnen het leerplan metafoor van het spinnenweb De rechte lijnen (de ophangdraden) zijn alle aspecten die te maken hebben met een leerplan. Belangrijk bij een spinnenweb is dat wanneer aan één draad bewogen wordt, de andere draden meebewegen. Dit betekent dus bij de ontwikkeling van een leerplan voor VM2 steeds naar alle criteria gekenen moet worden. 2
Beoordeling in het mbo Onderscheid tussen formatieve beoordeling (gericht op leerpunten) en summatieve beoordeling (gericht op kwalificering). Beoordeling op basis van kerntaken, werkprocessen, prestatie-indicatoren: het daadwerkelijke handelen in de praktijk. Veel gehanteerde toetsvorm: proeve van bekwaamheid/simulatie Veel gehanteerde instrument: portfolio
Toetsvormen begeleiden proces product beoordelen Assessment (docent, self, peer) coaching reflectieverslag intervisie POP kennistoets vaardighedentoets simulatie persoonlijkheidstoets leerstijlentoets Assessmentprocedure beoordelingsgesprek (vervolgcontract) Toetsvormen meesterproef proeve van bekwaamheid proces product kennistoets vaardighedentoets simulatie meesterproef proeve van bekwaamheid beoordelen
Meesterproef/proeve van bekwaamheid kennistoets simulatie vaardighedentoets proeve van bekwaamheid meesterproef Piramide van Miller Meesterproef/proeve van bekwaamheid Simulatie Doen Handelen Simulatie Tonen Vaardighedentoets Weten hoe Kennistoets Kennis Weten Kennistoets
Formatief en summatief beoordelen Simulatie Meesterproef/proeve van bekwaamheid Doen
Summatief: Onvoldoende Formatief: leerpunten Opdracht en beoordelingscriteria Competentiegerichte opdracht Authentiek, functioneel, gekoppeld aan werkprocessen en prestatie-indicatoren Is de prestatie beoordeelbaar? Ja Beoordelings criteria Ja Interview Ja Zijn alle/de meeste ik-kan beschrijvingen aan de orde geweest? Werkprocessen Competenties Communicatie Resultaat ik kan ..... Geen kennis/ vaardigheden Dat wat had kunnen gebeuren voldoende Nee Nee Nee Summatief: Onvoldoende Formatief: leerpunten
IJken Met een team docenten, prestaties van leerlingen bekijken en met dezelfde beoordelingscriteria beoordelen.
Bespreekpunten mbo meestal formatieve toetsen summatieve toetsen: externe legitimering bijv. rijbewijs bijzondere verrichtingen worden apart aangeleerd en aangevinkt (alles tijdens de rijlessen is formatief) beoordelingscriterium: ik kan bijzondere verrichtingen in het verkeer uitvoeren tijdens het examen slechts één verrichting rijexamen is summatief interview, als in deze situatie nu .......................
Opdracht Bekijk kerntaak1 Functioneert als medewerker in het mobiliteitsbedrijf Beantwoordt met elkaar de volgende vragen wat moet de leerling laten zien om de prestatie te kunnen beoordelen? welke beoordelingscriteria zou je bij deze kerntaak kunnen plaatsen? wat zou in een interview aan de orde kunnen komen?