Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Gedragsproblemen
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Multi Disciplinair Overleg op school
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Handelingsgericht werken
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Augusta van Oene en Hilda Visser
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
‘t Schrijverke TOM groep 6 t/m 8. Teamonderwijs Op Maat “Het scheppen van beelden” Informatieavond maandag 09 december 2013.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Informatieavond 7 juni verhuizing/verbouwing. Welkom Doel van de informatieavond Nieuw gebouw Organisatie verhuizing Schooltijden Terug in de nieuwe school.
10 oktober 2016 Nieuwe werkwijze aanvraag TLV voor VSO Samenwerkingsverband V(S)O
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Stichting Jeugdformaat
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Informatieavond ‘t Heibosch
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Naar het Voortgezet Onderwijs
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Kinderen beschermen we samen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
CKG de kleine parachute
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Presentatie voor teams Oktober 2018
AB wat kan je er mee?.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
De druppel die de emmer doet overlopen
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs Good practice Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs

Casus: Leerlinge X met forse gedragsproblemen op school en thuis

Beginsituatie Kleuterperiode probleemloos tot vechtscheiding ouders Moeder, X en broertje in huis bij opa en oma in tweekamerwoning 3 volwassenen met grote diversiteit in opvoedingstijlen

Gedragsproblemen ontstaan Conflicten met medeleerlingen en leerkrachten gezags problematiek Vervroegde pubertijd (8jr)

Inzet op school en hulpverlening Hp gedrag > kort effect Via OT verwijzing GGZ en SMW in de opvoedingssituatie Expertise team > 45 min individueel CICO (Check In Check Out) met IB > op langere termijn geen effect

Verhuizing naar Atolwijk Moeder en kinderen krijgen eigen woning Op zoek naar school in de nieuwe buurt Geen school die het aan kan/durft, omdat onderwijsbehoeften niet duidelijk zijn

Ongewenst gedrag neemt toe Vanaf eind januari is X een thuiszitter, 1 ochtend per week op school voor instructie, begeleiding vanuit Expertise team en gym (oma X begeleid). Observaties door Ziener en orthopedagoog van De Bekius. Hier komen geen duidelijke onderwijsbehoeften uit. school De Huif op maandag gaat X naar De Huif , naast schoolwerk inzet op gedrag GGZ Observatieplaats GGZ, 2 dagen per week

Groot overleg(gen) 2x groot overleg met moeder, GGZ, begeleider Passend Onderwijs, Ziener, begeleider expertise team en de Huif, smw, school. Conclusie GGZ; -X heeft geen stoornis, maar een opvoedingsprobleem -Advies regulier onderwijs

Vervolg Groot Overleg 3e overleg is directeur en IB van de Vuurtoren aanwezig op uitnodiging van moeder Besluit: -Vuurtoren biedt observatieplaats aan voor 6 weken -voorwaarde > begeleiding vanuit Passend onderwijs

De Vuurtoren Start met groot overleg: moeder en GGZ, IB-ers, Zieners, en begeleiders Passend Onderwijs van beide scholen Opbouw school, afbouw GGZ-observatieplaats en afbouw De Huif Observatie door Zieners van beide scholen na aantal weken

De groep Twee groepsleerkrachten Afspraken: Wekelijks verslag naar dir/IB Dir/IB korte wandelganggesprekjes met X Wekelijks bespreking lrkr, dir en IB Contact met moeder via lrkr

Evaluaties Evaluaties in de 3e en 6e week met alle betrokkenen X laat voornamelijk gewenst gedrag zien Pas in de 6e week volledig naar school (ook start zomervakantie). Afspraak: verlenging observatieplaats met 6 weken vanaf de zomervakantie. Dan op eigen kracht, elke dag op school zonder begeleiding.

laatste evaluatie De Vuurtoren besluit X in te schrijven: Voorwaarden: inzet van Gezellig Stralen - ondersteuning in de opvoedsituatie

Kinderen verdienen een tweede kans!

De Vuurtoren / Driestromenland Samen opgetrokken om de observatieplaats een succes te maken Samenwerking scholen met GGZ, moeder en OL Openheid en transparantie