Crew Resource Management Team Resource Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Persoonlijk Leiderschap
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Jaar van transport en veiligheid
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Teamleren, hoe werkt dat?
Interventie en implementatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Arousal, angst & stress Definities
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NPSF Patient Safety congress “Let’s get on with it!” – Orlando 2005
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Samen naar een veilig AMC
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Kansen voor Samenwerken
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
‘Geef uw team vleugels’
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Samenwerken Werken in Teams.
Psychische klachten en werk
Dossier Empowerment.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Insights & Essentials Willem van Putten
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Werkplezier; werkdruk de baas?!
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
HFAS|RX 6 APRIL SHAPE 2.0 VLIEGER 2020 cc: premasagar -
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
FHI Federatiecongres 20 april 2017.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Teambarometer.
Burgerschap Samenwerkend leren
Veiligheidscultuur & leiderschap
Bondscoach Nederlands Vrouwenteam Hoofdcoach CTO Amsterdam
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
HET NIEUWE VEILIGHEIDSDENKEN
Safe Guarding and Child Protection
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Crew Resource Management Team Resource Management Ankie Koopman-van Gemert

Luchtvaart

Anesthesiologie https://youtu.be/JzlvgtPIof4 Loss of controle

Elk van u kent een dergelijke casus Casus waarbij U betrokken bent of weet van heeft

Beide zaken hebben geleid tot Aandacht voor soft skills Checklists Team building

Dirty Box of incident oorzaken: Communicatie Complacency: geschikt Kennis Distraction: Aandacht Teamwork Vermoeidheid Middelen Werkdruk Assertiviteit Stress Situational awareness Standaarden Protocollen

Voornaamste oorzaken Incidenten > 80% door probleem in: Communicatie Samenwerking

Traditioneel: focus op risico reductie Focus op blame en shame

Nu: Just culture Menselijk gedrag en keuzes: Bewust - onbewust Vergissing At-risk Roekeloos gedrag Bewust - onbewust Leren van … Nadruk op wat goed gaat

Menselijk Gedrag: MOTTO Handeling Operatie Team Omgeving Techniek Mens is oorzaak én oplossing

Communicatie Latijn Communicatio: Uni = als een groep Catus = wijs Mededelen, redeneren, maar ook als redenaar omstanders om raad vragen. Uni = als een groep Catus = wijs

Communicatie: techniek Lisen Interpretate Summarize Answer

Fit top fly ??? Fit to fly ???

Complacency: fit to work??? Fight Flight Freeze

Vraag: Verschil Werkgroep of Team Individuen van een werkgroep houden hun individualiteit Teamleden zijn afhankelijk van de andere teamleden

Wat is een team?? Groep of twee of meer individuen die Dynamisch interacteren Gezamenlijk doel / missie Specifieke taken en rollen Gespecialiseerde vaardigheden Complementaire vaardigheden Dus vullen elkaar aan

Men kent verschillende typen teams Multidisciplinair Verschillende disciplines werken samen Interdisciplinair Elk team lid werkt samen, maar individuele verantwoordelijkheid bv voor opleiding in eigen discipline verpleging en medici worden separaat getraind Transdisciplinair Uitwisselen informatie, kennis, vaardigheden ongeacht de achtergrond

Vervolg teams…. Teams for specific tasks: Ondersteunende diensten: Bv transplantatieteam Ondersteunende diensten: bv keuken, administratie, CSA

Situational Awareness

Shared Situational Awareness Realiteit Onbekend voor de ander Werkelijkheid van de ander Mijn werkelijkheid Veilig Gevaar Onbekend voor mij

Assertiviteit en pro-activiteit Speak Up !!! Speak for yourself : I …. Open & waarom vragen … Anticipeer Toon emoties Geef complimenten Accepteer Complimenten Can refuse … Cultuur voorwaarde

Speak Up … C = concerned U = uncomfortable S = safety

Trainen Vaardigheden: C/TRM Aandacht voor menselijk gedrag Kennis, fysiek, psychologisch, emotioneel Training van vaardigheden noodzakelijk voor een successvol team Communicatie & overdracht Time Out & debriefing Zelfreflectie, Feedback technieken Delen van Situational awareness Leiderschap Assertiviteit, pro-activiteit

Vervolg trainen Bewustwording outcome afhankelijk van: Samenwerking team En niet van de individuele prestaties !! Aandacht voor Second Victum Cave Hind sight bias Niet꞉ Hij had … moeten doen !!! Maar꞉ vraag naar beweegreden !!!!

Trainingsopties voor C/TRM Spoedsituaties Reanimatie, trauma, … Complexe situaties Sedatie, Endoscopie, Reguliere situaties Multidisciplinaire bijeenkomsten (MDO): oncologie, complicaties, radiologie etc. Time out procedures, debriefing, overdracht

Methoden van C/TRM Simulatie Video Observatie Spelletjes Score lists f.i. ANTS (Anaesthetists’Non-technical Skills)

Conclusie Belang Communicatie & samenwerking Team > individu Vermijd blame & shame Maar zorg voor elkaar Just culture !!!! Redeneer vanuit Situational awareness Streef naar cultuur van Speak Up

Vragen???

Fig 2 The ANTS system prototype. G. Fletcher et al. Br. J. Anaesth. 2003;90:580-588 ©2003 by Oxford University Press