Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRATEGISCHE PLANNING
Advertisements

Wat is interactieve marketing?
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Tim Versluijs Leerdoelen.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Doelstellingen formuleren
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Basis communicatieplan
Evenementenorganisatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing Marketingoriëntatie
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Plannen Doelen.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Cursus vrijwilligers werven
Studieloopbaanbegeleiding
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Indeling van hoofdstuk 2
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Direct 5. Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Direct 3. Direct Marketing Media
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Praktijk Opleiders Cursus
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3

Programma van vandaag Hoorcollege: De DM-cyclus (hoofdstuk 2 Postma) 07/08/2018 Programma van vandaag Hoorcollege: De DM-cyclus (hoofdstuk 2 Postma) Klantprocessen en Organisatieclusters Eerste deel communicatieplan Practicum: Vragen bij hoofdstuk 1 Oefening: DM-cylclus Oefening: organisatieclusters Opdracht: eerste deel communicatieplan

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=3QSlc2VABQE&NR=1

De Direct Marketing Cyclus (1/3) 07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (1/3)

Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee 07/08/2018 Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee De winkel is altijd open

De Direct Marketing Cyclus (2/3) 07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (2/3) Selecteren van klanten, prospects, suspects Prospect: heeft zichzelf gemeld Suspect: heeft zichzelf niet bekend gemaakt Vormgeven van het aanbod (‘de bobbel in de envelop’) Kiezen methode van marktbewerking De drie M’s: Mensen, Meters, Media

De Direct Marketing Cyclus (3/3) 07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (3/3) Waarneming door de markt (uitgebreider in hoofdstuk 5) Response Fulfilment = reactie op de response van de klant Data in de database (zie lijn Database)

De vier klantprocessen (1/2) 07/08/2018 De vier klantprocessen (1/2)

Klantprocessen http://www.youtube.com/watch?v=i2_B8mwCIbc

De vier klantprocessen (2/2) 07/08/2018 De vier klantprocessen (2/2) Klantwaardemanagement Berekenen van klantwaarde (doen we niet) Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement IT-tools! Klantkennismanagement

Oefening klantprocessen (1) 07/08/2018 Oefening klantprocessen (1) Van Lanschot Bankiers kiest ervoor om sommige klanten persoonlijk te bedienen. Dit is een voorbeeld van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement

Oefening klantprocessen (2) 07/08/2018 Oefening klantprocessen (2) De belangrijkste impuls voor vernieuwd klantwaardemanagement komt van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement

De vier organisatieclusters (1/2) 07/08/2018 De vier organisatieclusters (1/2)

De vier organisatieclusters (2/2) 07/08/2018 De vier organisatieclusters (2/2) Marketing Intelligence Spreekt ‘de taal’ van de IT-afdeling Marketing Creativiteit! Marktbewerking Operations IT-afdeling

Oefening organisatieclusters (1) 07/08/2018 Oefening organisatieclusters (1) Waar zit de campagnemanager? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations

Oefening organisatieclusters (2) 07/08/2018 Oefening organisatieclusters (2) Waar wordt capaciteit gereserveerd voor het afhandelen van respons? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations

Communicatieplan Plan van aanpak voor de (marketing-) communicatie en jullie DEM Planmatig communiceren (je doet niet zomaar iets) Om te bespreken met je opdrachtgever (docent) Om te volgen en te controleren (doen we wat is afgesproken) Om prioriteiten te stellen (wat kunnen we wel en niet)

(marketing) Communicatieplan Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels)

Communicatieplan Maken jullie in delen: gebruik de tijd in deze lessen en vraag feedback! Hoofdstukken 1 t/m 5 moeten klaar en voldoende zijn beoordeeld in week 5 (voorwaarde om mee te doen aan overdrachtspresentaties) Hoofdstuk 6 volgt in week 6 Definitieve beoordeling = cijfer in week 7

1. Beschrijving bedrijf Situatieanalyse: Naam, plaats, hoe lang bestaat het bedrijf, hoeveel mensen werken er (zo ongeveer) enz. Wat is de missie van het bedrijf? Welke producten verkopen ze? Wat zijn de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen?

Strengths Weaknesses Opportunities Threats SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threats

1a. Communicatiedoelen Wat is het doel van de communicatie? Wat wil je bereiken bij de doelgroep(-en) van het bedrijf? SMART formuleren Kennis, houding en gedrag Doelgroep is onderwerp

1a. Communicatiedoelen SMART: SMART, kennis, houding, gedrag: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden SMART, kennis, houding, gedrag: ‘80% van de Nederlanders zal in 2013 van mening zijn dat je geen glas in de vuilnisbak moet gooien.’ ‘90% van de Nederlanders weet voor 2013 dat je geen hittebestendig glas in de glasbak moet gooien.’ ’95% van de Nederlanders gooit in 2013 glas in de glasbak en sorteert daarbij op kleur.’

2. Doelgroepen Bij wie wil je verandering realiseren? Beschrijf de doelgroepen: Wat zijn de algemene kenmerken? opleiding, interesse, levensfase, leeftijd, geslacht, inkomen, woonsituatie In welke mate hebben ze met het product te maken? b.v. rijwielfabrikant en mensen die ‘s een toertocht maken of mensen die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer Hoe en wat communiceren ze? Suspect of prospect, wat voor communicatiemiddelen gebruiken ze, voorkennis, belangstelling, begripsniveau

Doelgroep Leeftijd Behoefte Man/vrouw Gezinssamenstelling Welstand Ervaring Opleiding Etniciteit Geografisch Levensbeschouwing Professioneel Mode/trendgevoelig Interesses Beïnvloedbaarheid Kennisniveau Media-omgeving

3. Boodschap Welke boodschap wil je overbrengen? Voorbeelden: Interpolis. Glashelder. Een beetje van jezelf. Een beetje van Maggi. De boodschap moet kloppen met de identiteit van je bedrijf en het communicatiedoel.

Practicum

Eerst even het huiswerk Wat is Direct Marketing? Wat is eerstefasemarketing? Wat is tweedefasemarketing? Wat is Direct Marketing 3.0? Wat is Direct Respons Media? Waar staat de afkorting CRM voor?

En weten jullie nog? Geef voorbeelden 07/08/2018 En weten jullie nog? Geef voorbeelden Gehele proces, Gehele assortiment Deel assortiment Deel proces,

De vier klantprocessen (1/2) 07/08/2018 De vier klantprocessen (1/2)

Oefening Neem een bedrijf 07/08/2018 Oefening Neem een bedrijf Doorloop de eerste drie fasen van de Direct Marketing Cyclus (Postma, pag. 45, t/m 50) Selecteren van klanten, prospects, suspects Vormgeven van het aanbod Kiezen methode van marktbewerking

Opdracht Beschrijf jullie bedrijf (hoofdstuk 1 comm.plan) Zoek (minimaal) de volgende gegevens op: Naam, plaats, hoe lang bestaat het bedrijf, hoeveel mensen werken er (zo ongeveer) enz. Wat is de missie van het bedrijf? Welke producten verkopen ze? Wat zijn de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen? Dit deel moet volgende week klaar zijn! (check in de les) Max. 2 A4 (incl. SWOT) Schrijf alvast aandachtspunten op over: doelstellingen van de communicatie en de huidige doelgroepen van het bedrijf

Huiswerk volgende week 07/08/2018 Huiswerk volgende week Opdracht communicatieplan Bestuderen Postma hoofdstuk 2