De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Onderneming starten Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

2 1 Je eigen bedrijf 2 Marktonderzoek: externe en interne analyse 3 Je verkoopkanalen 4 De belangrijkste activiteiten van je onderneming 5 Het marketingplan 6 Financiële plan 7 Het definitieve ondernemingsplan opstellen

3 Bricks, clicks en ticks: combineren van verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Bricks, clicks en ticks: combineren van verkoopkanalen Een fysieke winkel, ook wel bakstenen (bricks) winkel genoemd, kan bijna niet meer zonder een webshop (clicks en ticks). Omgekeerd zie je steeds vaker een webshop die ondersteund wordt met fysieke winkels. Online versterkt offline. Offline winkelen biedt klanten tastbare ervaringen, een beleving die online (nog) niet biedt.

4 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

5 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer journey

6 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
In de retail worden verschillende kanalen met elkaar gecombineerd om elkaar te versterken. De retailer kan zich bedienen van verschillende verkoopkanalen en/of een combinatie: Single channel Multi-channel Cross-channel Omni-channel

7 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

8 Single channel Multichannel
Hoofdstuk Single channel De consument wordt maar via één verkoopkanaal bediend en dat is de fysieke winkel of de webshop. Multichannel Multichannel is niets meer of minder dan het bedienen van de klant via meerdere verkoopkanalen. De combinatie die het meest voorkomt is een fysieke winkel met een webshop. Bij multi-channel zijn deze kanalen niet op elkaar afgestemd.

9 Crosschannel Omnichannel
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Crosschannel Bij crosschanneling kan de klant gebruik maken van meerdere kanalen (de webshop en de fysieke winkel) Omnichannel Bij omni-channeling sluiten verschillende soorten verkoopkanalen op elkaar aan, zodat de klant deze verschillende kanalen kan gebruiken om informatie te zoeken of zich te oriënteren tijdens zijn of haar customer journey

10 Eigen winkel: een permanente winkel of een pop-upstore
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Eigen winkel: een permanente winkel of een pop-upstore Omgevingsanalyse: kansen en bedreigingen Het openen van een fysieke winkel of pop-upstore stelt hoge eisen. Je moet allereerst een omgevingsanalyse maken.

11 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Omgevingsanalyse Welke wetten en regels gelden er voor jouw winkel of bedrijf? Hoe is de economische situatie in de buurt: hebben mensen uit de buurt in de toekomst meer of minder te besteden? Hoe is de bevolking van de buurt samengesteld: jong/oud, arm/rijk, vrouw/man, westers/niet-westers? Is er sprake van subsidies voor startende ondernemers in de gemeente? Zijn er bouwplannen in de buurt van jouw winkel of bedrijf? Zitten er concurrenten in de nabije omgeving?

12 E-commerce en e-tailmodellen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen E-commerce en e-tailmodellen E-tail is detailhandel die loopt via internet. De aanbieders van producten maken op verschillende manieren gebruik van platforms op internet. `Platforms’ zijn internetwinkels die andere aanbieders van producten in staat stellen de verkoop van hun producten via hun internetwinkels te doen.

13 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

14 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Het logistieke proces Een belangrijke vraag bij het leveren van producten via internet is hoe je producten bij de klanten komen. Bij een bakstenen winkel is dat niet aan de orde. Daar nemen je klanten hun producten in de meeste gevallen zelf mee. Maar bij verkopen via internet ben je aangewezen op een koerier die de pakketjes naar de klant brengt. Je kunt je pakketjes per post versturen, maar je kunt ook een logistieke vervoerder inzetten die aan e-fulfilment doet.

15 Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Distributieanalyse Belangrijke vragen bij een distributie-analyse zijn: Welke verkoopkanalen zet je in? Single channel, multi-channel, crosschannel of omni-channel? Maak je ook gebruik van een e-tailplatform, Wat zijn de verwachtingen van de klant over de beschikbaarheid van het product? 24/7? Hoe komt de klant bij het bedrijf? Via een fysieke winkel of via de webshop of beide? Hoe komt het product of de dienst bij de klant?

16 Wat zijn de kosten van bezorging?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Wat is de macht van de groothandel of je leveranciers binnen het distributiekanaal? Kun je gemakkelijk overstappen naar een andere? Hoe onderscheid je je met jouw distributiekanalen van je concurrenten? Sterkte of zwakte? Wat zijn de kosten van bezorging? Tot slot bepaal je welke kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes er voor jouw onderneming zijn. Hiermee vul je de SWOT-analyse aan.


Download ppt "Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen"

Verwante presentaties


Ads door Google