Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ontwerp - beheer - analyseer
Advertisements

Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Stappenplan Samenvatten
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
voor familie en vrienden van
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Centraal Examen Nederlands
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin
Train your brain.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
taal speelt een rol in alle vakken
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Product van TU Delft, SEC
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Direct E-mail: les 5 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 30/07/2018 Direct E-mail: les 5 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers

Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM 30/07/2018 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM Wat is een merk en wat is branding? En wat kan je daarmee voor de campagne? Hoe nemen we waar?

Lesdoelen Studenten kunnen een DEM analyseren op sterke en zwakke punten. Studenten weten wat een merk is en kunnen deze kennis toepassen op hun product of dienst. Studenten weten op welke waarnemingsaspecten ze moeten letten bij het maken van een DEM.

30/07/2018 Presentaties Drie duo’s

30/07/2018 Wat is branding? http://www.youtube.com/watch?v=JKIAOZZritk&feature=related

Brand = Merk Een gemiddeld persoon kent 5000 merken. 30/07/2018 Brand = Merk Een gemiddeld persoon kent 5000 merken. Om een vreemde taal te spreken, moet je 5000 tot 6000 woorden kennen. Bron: http://www.newvibe.nl/2007/09/ geraadpleegd d.d. 28-08-2013

30/07/2018 Definities van merk 1/2 ‘A brand is a name, term, sign, symbol or design, or a combination of them, which is intended to identify the goods or services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competitors.’ (bron: Philip Kotler; Marketing Management; 1980 ‘Als individuele merken worden beschouwd de benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakkingen, en alle andere tekens die dienen om de waren van ondernemingen te onderscheiden’ (bron: Benelux Merkenwet)

30/07/2018 Definities van merk 2/2 ‘Een merk is ieder teken dat in staat is de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden en dat in materiële dan wel immateriële zin een zekere betekenis kan hebben voor consumenten.’ Bron: Rik Riezenbos; Merken Management; 1996 Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen. De associaties zijn het resultaat van gezamenlijke, gelijktijdige verwerking in ruimte en tijd van zintuiglijke prikkels en van het denken over verschillende fenomenen in relatie tot elkaar.’ Bron: Giep Franzen; Merken en reclame; 1998

30/07/2018 Hoeveel merken ken jij? Pak pen en papier en schrijf in vijf minuten alle merken op die je kent. Zoveel mogelijk! Als je afkijkt, ben je af. Leuke app op Google play (Android / Apple): ‘Logo quiz’

Jullie product of dienst 30/07/2018 Jullie product of dienst Pak de reader, hoofdstuk 4 ‘Merk’, en beantwoord de volgende vragen: 1.3: Soorten merken. Wat voor merk is jullie product of dienst? En welke organisatievorm onderscheid je? 1.4 Welke functies van het merk kun je beschrijven? Voor de ondernemer, de gebruiker en de tussenpersoon.

30/07/2018 De antwoorden Vier duo’s presenteren hun antwoorden.

Wat betekent nu al deze kennis van merken voor jullie campagne? 30/07/2018 Wat betekent nu al deze kennis van merken voor jullie campagne?

Verschil marketing – branding 30/07/2018 Verschil marketing – branding Marketing is presenteren. ‘Een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrong, Wong & Saunders, 2008) Branding is beïnvloeden. De ervaring of het gevoel dat je mensen probeert mee te geven over je merk.’ ‘Branding is niet iets wat je doet, het is iets dat je bent’ Bron: http://www.tjongolongo.com/nl/2011/02/wat-is-branding/#sthash.l1EAYGUj.dpuf geraadpleegd d.d. 28-08-2013

30/07/2018 Waarnemen http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

30/07/2018 http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

30/07/2018 Aandachtspunten 1/3 (Postma, Handboek Direct Marketing 3.0) Keihard gewerkt aan de campagne … overschatting aandacht van de geadresseerde. Ons eigen gelijk is het gemakkelijkst (ons zenuwstelsel zorgt daarvoor).   We kennen allemaal het voorbeeld van een situatie die twee mensen zich heel verschillend herinneren.

30/07/2018 Aandachtspunten (2/3) Een mooi ontwerp, veel creativiteit: prachtig! Maar let op je boodschap. Test of de boodschap in één oogopslag wordt begrepen. Zo niet, dan heb je een probleem. (We krijgen per dag duizenden prikkels.) We interpreteren de werkelijkheid naar onze eigen voorkeuren en denkbeelden. (Moslims blijken nooit een Mariaverschijning te zien. En katholieken geen Mohammedverschijning.)

30/07/2018 Aandachtspunten 3/3

Wat nemen we waar? Eyetracking 30/07/2018 Wat nemen we waar? Eyetracking Ontleend aan: http://www.useit.com/eyetracking/, geraadpleegd 23-02-2012

Wat nemen we waar? Onafhankelijk van het medium: 30/07/2018 Wat nemen we waar? Onafhankelijk van het medium: Menselijke fysiologie bepalend Rood = bloed = gevaar (oude neurale systemen) Oud of jong (leesbril pakken is extra drempel) Lees je van links naar rechts of van rechts naar links Wat je niet kunt zien, neem je niet waar (harde kleuren zie je eerder dan koele kleuren)

30/07/2018 Wat nemen we waar? Eerste waarneming: wat is de juiste volgorde in waarneming? 1. persoonlijke herkenning 2. koppen in de tekst 3. afbeeldingen van mensen 4. andere afbeeldingen De juiste volgorde is: 3, 4, 2, 1 22

De eerste slag gewonnen, en dan? 30/07/2018 De eerste slag gewonnen, en dan? ‘Mensen lezen niet wat er staat, en horen niet wat er wordt gezegd.’ (bron: Postma, p.265) Na ‘de eerste slag’: Wie stuurt deze e-mail? Waarom? Welk voordeel heb ik? Wie bewijst dat? Wat moet ik doen?

Aanbevelingen Korte positieve woorden 30/07/2018 Aanbevelingen Korte positieve woorden Mensen onthouden tekst in ‘plaatjes’ (je moet je bij de tekst iets voor kunnen stellen) Zorg voor een goede ‘spread’: houd de aandacht van de lezer vast over de hele DEM (bovenaan: ‘Koop nu!’ / halverwege: ‘Goedkoop!’ / onderaan: ’10 euro korting!’ Herkenbare naam afzender Slimme keuze van de titel e-mail

Zo moet het dus niet …

Huiswerk voor de volgende les 30/07/2018 Huiswerk voor de volgende les Lees hoofdstuk ‘Verschillende niveaus van communicatieplannen’ uit de reader. En…in de volgende les weer vier presentaties van analyses van bestaande DEM’s!