De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin Tamar.clasquin@hku.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin Tamar.clasquin@hku.nl."— Transcript van de presentatie:

1 BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin

2

3

4 -Voorstellen -Maken / Beschouwen / Overdragen -Programma doornemen -Tonnie en Caro over de blog

5 Maken Beschouwen Overdragen

6 Erwin Wurm, Misconceivable, Museum Middelheim

7 Erwin Wurm, Disziplin der Subjektivität, Museum Middelheim

8

9

10

11 maak een one minute sculpture waarin je zelf ‘sculpture’ bent.
Opdracht: maak een one minute sculpture waarin je zelf ‘sculpture’ bent. Gebruik daarvoor de alledaagse omgeving en/of voorwerpen. Werk in een duo en les de sculptures van elkaar vast op foto. Let daarbij goed op de omgeving (ruis) Padlet: scan qr code en lever de foto in via de app Padlet

12 DOC1B

13 Inleiding De titel van dit programma is Op zoek naar de eigen vorm, elementaire bouwstenen voor het docentschap in een beeldend vak. Zoeken en eigen vorm zijn in deze titel kernwoorden. Je moet ze dan ook in combinatie met elkaar lezen. Jij bent het immers die gestalte moet gaan geven aan je eigen docentschap. Anderen kunnen je daarbij begeleiden maar jij bent het die op basis van je eigen kwaliteiten aan dat docentschap vorm moet geven. In de titel zit ook een uitspraak die de opleiding doet over docentschap. Net zoals je je eigen vorm moet gaan vinden in het ontwikkelen van je eigen beeldend werk, vinden we dat je dat ook moet doen voor je docentschap. Het lastige hiervan is dat er geen eenduidige regels zijn noch voor dat beeldend werk noch voor het docentschap. Er zijn wel kaders en richtlijnen maar daarbinnen zul jij je vorm moeten vinden. Er wordt in deze eerste twee blokken dan ook een accent gelegd op je eigen ervaringen en de verwerking daarvan. Ervaringen die je opdoet op de opleiding en ervaringen die je eerder hebt opgedaan met beeldende kunst en vormgeving zowel in onderwijs als daarbuiten zijn je leerstof. Die eigen ervaringen kun je beschouwen als je leerboek. Je zult vanuit verschillende invalshoeken dat leerboek regelmatig moeten raadplegen.

14 Verzameldriftig Eigen beeldend werk logboek BDO Casuïstiek Woordenboek

15 Eigen beeldend werk

16 Woordenboek verkennen van je vocabulair en vakvocabulair.
* Concrete snippers * Verzameldriftig * Didactisch * Contrapost * Pure kleur * Optische kleurlaag * Kleur heeft een ruimtewerking * Statisch

17 Casuïstiek ‘We hebben de eerste les van grafiek. Bij binnenkomst krijgen we te horen dat we bepaalde materialen nodig hebben en deze ter plekke dienen aan te schaffen in de winkel. Niemand is hiervan eerder op de hoogte gebracht. Veel van de studenten hebben het benodigde materiaal echter thuis, maar daar is het nu te laat voor. Als we het materiaal hebben gekocht, gaan we, zonder uitleg aan de slag. Tijdens het werken is het onrustig.‘ Hoe schrijf je een casus? In de tegenwoordige tijd, zo concreet mogelijk. Je beschrijft de situatie, niet een mening of oplossing.

18 Logboek BDO Evaluatie van de lessen BDO:
-Analyse van de les: wat heb je gedaan en wat vond je daar van? -Wat neem je mee? -Analyse van je eigen studiegedrag

19 Hoe wordt je verzameldriftig?

20 Blog bdovoornaamachternaam.wordpress.com Woordenboek Casuïstiek
Logboek BDO Stage Proces Parsons

21 huiswerk -Aanmaken blog -Verzamelen woorden en verwerken op blog
-Verzamelen casussen en verwerken op blog -Meenemen kindertekeningen 2-6 jaar. (verzamelen 2 t/m 18)

22 BDO a BDO b Vakvocabulair Casuïstiek Beeldend proces
Bouwstenen beeldend docent Beeldende ontwikkeling Esthetische ontwikkeling BDO a BDO b Presenteren Docentschap Omgang en contact Pedagogiek Stage Leerstijlen

23 Snuffelstage Oosterlicht college Dieselbaan 10, 3439 MV, Nieuwegein
20 september Introductie - 11:40


Download ppt "BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin Tamar.clasquin@hku.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google