Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Leren = Concentreren I II III.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
De dag van het solliciteren Blok 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Samenvatting Havo 5.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Het belang van voorlezen
Spreekbeurt in groep 4.
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Aantekeningen maken en navertellen
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ouderbijeenkomst.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen samenvatten.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 7

Thema van de dag: Concentratie

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Wat is concentratie Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Nabrander

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Lees de tekst van deze bijeenkomst in de klapper nog eens door. Maak de oefeningen waar we niet aan toe zijn gekomen. Oefen met spelletjes om je werkgeheugen te stimuleren (sudoku, kruiswoordpuzzels, rummicub, klaverjassen/bridge, enzovoorts.) De volgende keer vragen we naar je ervaringen hiermee.

Waar we niet aan zijn toegekomen. Ontcijferen Ontcijfering zin 3: Gebruik de beschikbare energie goed. Ontcijfering zin 4: Probeer de aandacht te scherpen door bewust technieken toe te passen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De uitwerking van de ‘woordzoeker’ delen we uit op papier. Welke ‘brein-spelletjes’ heb je gedaan?

Concentratie Concentratie is de mate waarin je je aandacht bewust kunt richten op één ding. Ben je snel afgeleid, dan heb je een slechte concentratie. Kun je je aandacht voor een langere tijd op iets gericht houden, dan heb je een goede concentratie. Een ander woord, dat ook wel gebruikt wordt in dit verband, is “focussen”. Concentratie kun je verbeteren door er mee te oefenen.

Hoe kun je je concentratie verbeteren Doe één ding tegelijk. Multitasken helpt je concentratie niet. Vermijd afleiding. Zet je telefoon op ‘stil’. Ruim de rommel in de buurt eerst op. Vermijd lawaai. Ontspan, relax. Stress vermindert je concentratie. Plan je tijd. We kunnen ons maar een beperkte tijd achterelkaar concentreren. Dat is voor ieder verschillend. Neem daarna een korte tijd rust of doe even iets anders.

Hoe kun je je concentratie verbeteren Gebruik ordeningstechnieken om je voor te bereiden op een taak die concentratie vraagt. Doe vervelende taken eerst. Je bent dan nog ‘fris’. Concentreren op leuke taken gaat toch wel. Stel niet uit. Uitstel leidt tot afstel! Bewegen/sporten leidt tot een betere concentratie- vaardigheid.

Hoe kun je je concentratie verbeteren Maar vooral……….. Oefenen! Use it or lose it ! (gebruik het of verlies het)

Oefening 1a, woorden nazeggen We lezen 4 woorden hardop voor. Na het voorlezen van de 4 woorden schrijft u de woorden op. 2 reeksen van 4 woorden. Hoe heeft u de woorden onthouden? (ezelsbruggetje?)

Oefening 1b, woorden nazeggen We lezen nu 5 woorden hardop voor. Na het voorlezen van de 5 woorden schrijft u de woorden op. 2 reeksen van 5 woorden.

Oefening 2a, Vragen over een zin. We lezen een zin voor waarin veel details zijn opgenomen. Daarna stellen we enkele vragen over de zin. Let erop: Concentreren! Lukt het meerdere gegevens langere tijd te onthouden en de vragen te beantwoorden?

Zin1 Vragen: Wie wonen er in Nijmegen? Mijn ouders. Waar wonen zij (straat en huisnummer)? In de Groenestraat 61. In wat voor soort flat wonen zij? Een serviceflat. Op welke verdieping wonen zij? Op de zesde verdieping.

Zin 2 Vragen: Wat voor een dier is een egel? Wat eet een egel? Een nachtdier Wat eet een egel? Insecten, kleine muisjes, kikkers, padden, wormen, slakken en slangetjes.

Oefening 2b, Vragen over een zin. We projecteren gedurende ca 30 sec. een zin, waarin veel details zijn opgenomen. Daarna stellen we enkele vragen over de zin. Lukt het meerdere gegevens langere tijd te onthouden en de vragen te beantwoorden?

Zin 3, tekst Donderdag 12 januari wordt er in Utrecht een reünie gehouden voor alle klasgenoten van de derde klas, die in 1973 de St. Josefschool te Nieuwegein bezochten.

Zin 3, vragen Waar wordt de reünie gehouden? In Utrecht Voor wie wordt de reünie gehouden? Alle klasgenoten In welk jaar bezochten zij de lagere school? 1973 Hoe heet de lagere school? St. Jozefschool Waar staat deze school? In Nieuwegein

Vragen over een zin. We projecteren weer gedurende ca 30 sec. een zin voor waarin veel details zijn opgenomen. Daarna stellen we enkele vragen over de zin. Lukt het meerdere gegevens langere tijd te onthouden en de vragen te beantwoorden?

Zin 4, tekst Een fout van een piloot, die in zeer dichte mist op het Spaanse vliegveld Baralas bij Madrid kennelijk een signaal niet had gezien en op de verkeerde baan terecht kwam, is de oorzaak geweest van de botsing tussen een Boeiing 727 en een DC-9.

Zin 4 Wat zijn de oorzaken van het vliegtuigongeluk? Fout van de piloot, zeer dichte mist, signaal niet gezien en op de verkeerde baan. Op welk vliegveld gebeurde dit ongeluk? Baralas bij Madrid. Welke vliegtuigen waren bij het ongeluk betrokken? Een Boeiing 727 en een DC-9.

Het ontbrekende woord We lezen 4 woorden op. Daarna herhalen we deze woorden in een willekeurige volgorde, maar……één woord is weggelaten. Schrijf het woord op dat is weggelaten. Serie 1: auto Serie 2: tas Serie 3: behang Serie 4: nervositeit

Welk woord is toegevoegd? We lezen een reeks van 4 woorden voor. Daarna hoor je dezelfde woorden, soms in een andere volgorde, met nóg een woord. Vraag: Welk woord is er de tweede keer aan toegevoegd? We doen de oefening 4 maal. Kachelpoets Gum Wind Cadeautje

Welk woord is anders? We lezen steeds twee zinnen voor. In de tweede zin is één woord veranderd. Theepot/theemuts Op de salontafel/onder de salontafel Bij de kruising/op de kruising Legde/ruimde

Cijfers onthouden We lezen 4 cijfers voor. Daarna wachten we een paar seconden. Daarna schrijft u de cijfers in de juiste volgorde op. 2, 4, 8, 12. We herhalen de opdracht voor 5 cijfers. 1, 7, 13, 20, 25. En opnieuw voor 6 cijfers. 3, 4, 6, 10, 13, 14

Thuisopdracht (1) In het cursistenmateriaal vindt u op blz. 45 en 46 drie teksten met daaronder drie vragen. Vraag iemand in je omgeving de tekst tweemaal voor te lezen. Beantwoord daarna de vragen. Lukt voorlezen niet, lees dan de tekst tweemaal door en beantwoordt de vragen zonder langer naar de tekst te kijken.

Thuisopdracht (2) Op blz. 47/48 vindt u een tekst waarin woorden zijn weggelaten. De woorden die zijn weggelaten hebben een verband met wat ervoor staat. Meestal gaat het om een gezegde of een bekende uitdrukking. De eerste zin is bijvoorbeeld: ‘De bananenhandelaar is de pisang en de tabakshandelaar de sigaar’. Vul de woorden in. Veel succes!

Terugblik Het onderwerp van vandaag was ‘concentratie’. Je kunt je concentratie verbeteren door veel te oefenen met geheugenspelletjes. Je kunt bv naar het 8 uur-journaal kijken en daarna voor je zelf herhalen wat de belangrijkste punten uit het nieuws waren. Hoe zou je met alledaagse situaties je concentratie nog meer kunnen oefenen?

Thema van de volgende bijeenkomst Thema van bijeenkomst 8: Schakelproblemen

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman