Direct E-mail: les 4 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 22/07/2018 Direct E-mail: les 4 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers
Programma van vandaag E-mailmarketing (begrippen, feiten, cijfers) 22/07/2018 Programma van vandaag E-mailmarketing (begrippen, feiten, cijfers) Waar moet een goede DEM aan voldoen? Verder met het marketingcommunicatieplan
22/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen feiten en cijfers van e-mailmarketing en de meest gebruikte begrippen van e-mailmarketing. Studenten weten hoe ze een DEM moeten analyseren op sterkte en minder sterke punten. Studenten kunnen een doelgroep en een persona beschrijven. Studenten kunnen SMART-doelen stellen. Studenten begrijpen het begrip ‘boodschap’ en kunnen dit toepassen in een campagne.
Even checken … Wat is direct marketing? Wat is e-mailmarketing? 22/07/2018 Even checken … Wat is direct marketing? Wat is e-mailmarketing? Wat is marketing? Wat is een prospect en wat is een suspect? Wat doet het cluster klantwaardemanagement?
Voorbeeld van een motto … 22/07/2018 Voorbeeld van een motto … Bron: www.taalvoutjes.nl, geraadpleegd d.d. 26-08-2013
22/07/2018 Opdrachten (30 min.)… Groep 1: Verschil nieuwsbrief – direct e-mail, voorbeeld en uitleg event-driven e- mail, uitleg B-2-B en B-2-C. Groep 2: Voorbeeld Opt-in en opt-out, voorbeeld werk DDMA, tips om een DEM zo persoonlijk mogelijk te maken. Groep 3: Uitleg ‘warme’ en ‘koude’ acquisitie, uitleg accountability, uitleg Customer Lifecycle-programma. Groep 4 Uitleg Big Data, tips voor een goede DEM op mobiel, tablet en smartphone, uitleg segmentatie van klantenbestanden.
E-mailmarketing: voordelen 22/07/2018 E-mailmarketing: voordelen Snel, flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Automatisering Lead- en trafficgeneratie
E-mailmarketing: nadelen 22/07/2018 E-mailmarketing: nadelen Concurrentie Hoe hou je de interesse vast? Adressenbestand up-to-date houden Aflevering inbox nooit 100%: Soft bounces: tijdelijke reden waarom een e-mail niet kan worden afgeleverd (b.v. ‘Mailbox is full (over quota)’). Hard bounces: permanente reden waarom een e-mail niet kan worden afgeleverd (b.v. ‘Recipient email address does not exist’).
22/07/2018 DEM: voorbeelden
Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7 De ene DEM is de andere niet. Technische en communicatieve eisen (juridische eisen volgen in week 4). Een DEM alleen is niet genoeg.
Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7 De ene DEM is de andere niet: Wat wil je bereiken? Look & Feel DEM = boodschap Snelle verkoop vs. opbouwen relatie Wie ontvangt de DEM? Ken je doelgroep!
Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7 Technische eisen Wat gebeurt er als het plaatje wegvalt? Kleurenblindheid (http://www.webrichtlijnen.nl/aan-de-slag/kleurgebruik- en-kleurenblindheid): Wat staat hier? Weergave browsers Schaalbare tekst (SSSSSSS): motorisch handicap / slechtziendheid Weergave speciale tekens (ë, €) Contrast Links naar landingspagina en internetversie Bestandsformaat in kB ingeval van downloads
Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7 Communicatieve eisen Zes basisregels: Personaliseer Verkoop product niet in de titel Opmaak Maak een verhaal Call-to-action Feedbackmogelijkheid
Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7 Communicatieve eisen: AIDA: Attention Interest Desire Action
Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7 Communicatieve eisen: vormgeving Korte alinea’s Pakkende kopjes Voldoende witruimte en marges Functioneel kleurgebruik Eenvoudige illustraties
Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7 22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7 Een DEM alleen is niet genoeg no-reply e-mail back-office: Is de DEM bij de klantendienst bekend? / Wanneer ontvang ik mijn eerste nieuwsbrief na aanmelding? de wereld verandert: van DEM voor pc en laptop naar DEM voor tablet en smartphone en: de campagne
22/07/2018 PAUZE
Marketingcommunicatieplan 1/4 22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 1/4 30 Minuten Doelgroepen: profielschets – persona – één persoon. Bespreek in viertallen de gekozen doelgroepen, kies per bedrijf één doelgroep en bepaal de persona. Teken de persona op de flap.
Marketingcommunicatieplan 2/4 22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 2/4 Doelen: SMART Jullie voorbeelden…
Marketingcommunicatieplan 3/4 22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 3/4 Boodschap Waar moet een goede boodschap aan voldoen? Jullie suggesties…
Marketingcommunicatieplan 4/4 22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 4/4 Boodschap In groepen (duo’s bij elkaar). Kies één boodschap. Overtuig de andere groep van je boodschap (aan de hand van de persona). Andere groep: verzin argumenten waarom je die boodschap niet wilt aannemen. Wisselen
Huiswerk voor de volgende les 22/07/2018 Huiswerk voor de volgende les Per tweetal: kies een DEM en analyseer de DEM aan de hand van de punten die we in deze les besproken hebben. Vat samen in drie sterke en drie zwakke punten: zorg dat je die kunt onderbouwen! Verwerk de punten in een presentatie:één slide met de DEM, één slide met de sterke en één slide met de zwakke punten. Drie duo’s dienen hun bevindingen te presenteren… Lees hoofdstuk 4 ‘Het Merk’ uit de reader.