Zorglandschap specialistische jeugdhulp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Werken met interventieniveaus
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisatie Jeugdzorg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Hoe kijken we naar kinderen?
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Zorglandschap specialistische jeugdhulp Presentatie voor de conferentie Passend Onderwijs 5 en 6 oktober. Jan Menting, Ambassadeur Zorglandschap Ingeborg Visscher, Projectleider ondersteuningsteam Zorglandschap Linda Nugter, regiomanager Noord ondersteuingsteam Zorglandschap Marga Klein Swormink, gemeente Dronten Voor datum, voettekst, etc. gebruik onder het menu ‘Invoegen’ de gewenste optie. Via Start, Nieuwe dia kun je kiezen uit diverse soorten dia’s om in te voegen. 6 oktober 2017

Indeling presentatie Overzicht van het zorglandschap (jeugd). Linda Landelijke opgave specialistische jeugdhulp. Ingeborg Onderwijs-zorg structuur in de praktijk: Dronten. Marga Plenaire opdracht en vraagstelling. Samen

Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio

I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer

I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer

I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer

I. Overzicht zorglandschap: transitie en transformatie

binnen het Voortgezet Onderwijs Onderwijskolom regulier VO Ondersteuningsteam (OT) binnen het Voortgezet Onderwijs Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Basisondersteuning 1 Preventie. Klassenteam, groepsplan Mentor, docenten, teamleider, co-mentor. Leerlingen, leer- en leefklimaat BasisPreventie. Ouder, gezin, kind Consultatiebureau etc. Geïndiceerde preventie 2 Versterken van de basis Ondersteuningsteam Ondersteuning, Bv: 5 gesprekkenmodel 3 SEN medewerker ONS medewerker Orthopedagoog SMW/gids Sterk op School 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject klas als groepsaanbod. “Ambulante werker,” “IPT”, “gezinscoach” 4 (Pilot JGGZ op school 5 Specialistisch zorg, JGGZ 6 Één gezin, één plan Eigen kracht versterken On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige Eigen regie ouder en gezin/jeugdige Betrekken netwerken, vergroten eigenaarschap DOEL 3 Bovenschoolse arrangementen Justitieel kader 7 Handelingsgericht werken Eenheid van taal, meer en snellere afstemming, geen/minder overlap. Oplossingsgericht Werken

II. Landelijke opgave specialistische jeugdhulp In het landschap sluiten basisjeugdhulp en specialistische hulp zo op elkaar aan dat de hulp ingezet kan worden die nodig is; Door continue ontwikkeling in het stelsel verschuift zorg bijvoorbeeld van veelvoorkomende specialistische hulp, of juist van specialistische naar basisjeugdhulp; Regio’s, gemeenten en aanbieders bepalen mede welke hulp in de wijk, regio of bovenregionaal geleverd wordt in de wetenschap dat jeugdhulp zich altijd ontwikkelt op basis van voorkomen van problematiek, beschikbare hulp- en ondersteuningsvormen en kosten- en batenanalyses. Wat op welk niveau wordt geleverd verschilt per regio, afhankelijk van de lokale en regionale behoeften.

II. Landelijke opgave specialistische jeugdhulp Hoe zorgen we voor een jeugdhulplandschap dat zich in de tijd voortdurend ontwikkelt op basis van kennis en dat alle jeugdigen in onze samenleving toegang geeft tot de juiste en best werkzame zorg, op basis van hun ondersteuningsbehoefte, zo dichtbij mogelijk (in de eigen regio) aangeboden en met zo min mogelijk onderbrekingen?

Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio

Tot slot Werk vanuit de inhoud en vanuit het vertrouwen dat iedereen het beste voor de jeugdigen en gezinnen wilt. Realiseer je dat verandering en transformatie TIJD kosten. Verwacht geen wonderen in één jaar. Hulp van ondersteuningsteam nodig? Mail Ingeborg Visscher op ingeborg.visscher@vng.nl Handige websites: Visie specialistische jeugdhulp: Contactgegevens zorglandschap

III Onderwijs-zorg structuur in de praktijk: Dronten In gesprek met elkaar visie en over snijvlak Investeren in elkaar leren kennen en elkaars context leren kennen Neem elkaar serieus Maak het niet te groot Maakt het niet te snel heel concreet Bij concreet maken ook echt concreet maken en Verwachtingen over en weer benoemen Durf te starten!!! Dus heb vertrouwen in elkaar

Wat is er ontwikkeld en ingevoerd? Sterk in de klas: licht aanbod door jeugdhulp op de basis school Sterk op school: licht aanbod door jeugdhulp op het voortgezet onderwijs Sterk in de opvang: licht aanbod door jeugdhulp in de opvang Sterk in de klas op het SBO door jeugdhulp vanuit LVB Sterk op school op het PRO door jeugdhulp vanuit LVB Schoolmaatschappelijk werk met later een functie in de toegang gespecialiseerde jeugdhulp JGGZ op school POH JGGZ met een functie in de toegang bij de huisartsen Alle jeugdhulp professionals werken vanuit en op school en horen bij het team Alle jeugdhulp professionals horen bij het team van jeugdhulp

visie Tussen scholen en gemeente en samenwerkingsverband Opvoeden versterken Pedagogische driehoek Matched care (ook voor onderwijs)

Snijvlak definiëren Het snijvlak is op diverse punten Verticaal Versterken van het punt: extra ondersteuning passend onderwijs en licht aanbod jeugdhulp Horizontaal Werken aan doorlopende lijnen Dit betekent regie vanuit de gemeente op ontwikkeling bij aanbieders Dit betekent regie vanuit het onderwijs op overgang momenten

Neem elkaar serieus Nodig elkaar uit om expertise in te brengen Onderwijs verwijst niet naar jggz in communicatie met ouders Jeugdhulp doet geen uitspraken over het passende onderwijs Een klik tussen mensen gaat soms vanzelf maar kun je ook samen creëren Een klein projectteam met mandaat ( max 5 mensen) Organiseer oplopen met professionals Organiseer (samen) bestuurlijke bijeenkomsten, investeer in een goede agendasetting Maak verbinding naar andere collega’s Investeer tijd! En dus aandacht!

Van visie naar concreet Benoem gezamenlijke visie in paar zinnen Benoem dit als uitgangspunt voor een pilot We mogen oefenen en willen proberen Heb het (nog) niet over bestuurlijk vastleggen in beleidsplan jeugdhulp of ondersteuningsplan Het projectplan is een groeidocument Plan op het schooljaar Maak een visuele vertaling: een plaatje van wat je gaat doen Spreek af de visie en het plaatje overal te communiceren

Heldere verwachtingen: wat is samen doen? Sollicitatie procedures voor functies doe je samen Benoem wat je anders doet als onderwijs vanuit passend onderwijs Stel je als school open voor de jeugdhulp expertise Investeer als school in opnemen in het team van de professional jeugdhulp Communiceer als school eenduidig met ouders in de gehele gemeente Stel persberichten samen af Nodig gemeente uit bij ouderavonden op school

Wat is sterk op school? De medewerker Sterk op School zoekt bij een hulp- of ondersteuningsvraag van een leerling de verbinding tussen de leerling, de ouders, de onderwijsmedewerkers. De sterk op school medewerker maakt een integraal plan: wat doet de leerling, wat doen ouders, wat doet school om het gestelde doel te realiseren De sterk op school medewerker oefent met de leerling, coacht de ouders en coacht de docent Indien nodig zal de sterk op school medewerker gespecialiseerde hulp er bij halen Indien mogelijk werkt de sterk op school medewerker met een groepje leerlingen

IV Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio