Zorglandschap specialistische jeugdhulp Presentatie voor de conferentie Passend Onderwijs 5 en 6 oktober. Jan Menting, Ambassadeur Zorglandschap Ingeborg Visscher, Projectleider ondersteuningsteam Zorglandschap Linda Nugter, regiomanager Noord ondersteuingsteam Zorglandschap Marga Klein Swormink, gemeente Dronten Voor datum, voettekst, etc. gebruik onder het menu ‘Invoegen’ de gewenste optie. Via Start, Nieuwe dia kun je kiezen uit diverse soorten dia’s om in te voegen. 6 oktober 2017
Indeling presentatie Overzicht van het zorglandschap (jeugd). Linda Landelijke opgave specialistische jeugdhulp. Ingeborg Onderwijs-zorg structuur in de praktijk: Dronten. Marga Plenaire opdracht en vraagstelling. Samen
Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio
I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer
I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer
I. Overzicht zorglandschap: hoe zat het ook alweer
I. Overzicht zorglandschap: transitie en transformatie
binnen het Voortgezet Onderwijs Onderwijskolom regulier VO Ondersteuningsteam (OT) binnen het Voortgezet Onderwijs Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Basisondersteuning 1 Preventie. Klassenteam, groepsplan Mentor, docenten, teamleider, co-mentor. Leerlingen, leer- en leefklimaat BasisPreventie. Ouder, gezin, kind Consultatiebureau etc. Geïndiceerde preventie 2 Versterken van de basis Ondersteuningsteam Ondersteuning, Bv: 5 gesprekkenmodel 3 SEN medewerker ONS medewerker Orthopedagoog SMW/gids Sterk op School 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject klas als groepsaanbod. “Ambulante werker,” “IPT”, “gezinscoach” 4 (Pilot JGGZ op school 5 Specialistisch zorg, JGGZ 6 Één gezin, één plan Eigen kracht versterken On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige Eigen regie ouder en gezin/jeugdige Betrekken netwerken, vergroten eigenaarschap DOEL 3 Bovenschoolse arrangementen Justitieel kader 7 Handelingsgericht werken Eenheid van taal, meer en snellere afstemming, geen/minder overlap. Oplossingsgericht Werken
II. Landelijke opgave specialistische jeugdhulp In het landschap sluiten basisjeugdhulp en specialistische hulp zo op elkaar aan dat de hulp ingezet kan worden die nodig is; Door continue ontwikkeling in het stelsel verschuift zorg bijvoorbeeld van veelvoorkomende specialistische hulp, of juist van specialistische naar basisjeugdhulp; Regio’s, gemeenten en aanbieders bepalen mede welke hulp in de wijk, regio of bovenregionaal geleverd wordt in de wetenschap dat jeugdhulp zich altijd ontwikkelt op basis van voorkomen van problematiek, beschikbare hulp- en ondersteuningsvormen en kosten- en batenanalyses. Wat op welk niveau wordt geleverd verschilt per regio, afhankelijk van de lokale en regionale behoeften.
II. Landelijke opgave specialistische jeugdhulp Hoe zorgen we voor een jeugdhulplandschap dat zich in de tijd voortdurend ontwikkelt op basis van kennis en dat alle jeugdigen in onze samenleving toegang geeft tot de juiste en best werkzame zorg, op basis van hun ondersteuningsbehoefte, zo dichtbij mogelijk (in de eigen regio) aangeboden en met zo min mogelijk onderbrekingen?
Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio
Tot slot Werk vanuit de inhoud en vanuit het vertrouwen dat iedereen het beste voor de jeugdigen en gezinnen wilt. Realiseer je dat verandering en transformatie TIJD kosten. Verwacht geen wonderen in één jaar. Hulp van ondersteuningsteam nodig? Mail Ingeborg Visscher op ingeborg.visscher@vng.nl Handige websites: Visie specialistische jeugdhulp: Contactgegevens zorglandschap
III Onderwijs-zorg structuur in de praktijk: Dronten In gesprek met elkaar visie en over snijvlak Investeren in elkaar leren kennen en elkaars context leren kennen Neem elkaar serieus Maak het niet te groot Maakt het niet te snel heel concreet Bij concreet maken ook echt concreet maken en Verwachtingen over en weer benoemen Durf te starten!!! Dus heb vertrouwen in elkaar
Wat is er ontwikkeld en ingevoerd? Sterk in de klas: licht aanbod door jeugdhulp op de basis school Sterk op school: licht aanbod door jeugdhulp op het voortgezet onderwijs Sterk in de opvang: licht aanbod door jeugdhulp in de opvang Sterk in de klas op het SBO door jeugdhulp vanuit LVB Sterk op school op het PRO door jeugdhulp vanuit LVB Schoolmaatschappelijk werk met later een functie in de toegang gespecialiseerde jeugdhulp JGGZ op school POH JGGZ met een functie in de toegang bij de huisartsen Alle jeugdhulp professionals werken vanuit en op school en horen bij het team Alle jeugdhulp professionals horen bij het team van jeugdhulp
visie Tussen scholen en gemeente en samenwerkingsverband Opvoeden versterken Pedagogische driehoek Matched care (ook voor onderwijs)
Snijvlak definiëren Het snijvlak is op diverse punten Verticaal Versterken van het punt: extra ondersteuning passend onderwijs en licht aanbod jeugdhulp Horizontaal Werken aan doorlopende lijnen Dit betekent regie vanuit de gemeente op ontwikkeling bij aanbieders Dit betekent regie vanuit het onderwijs op overgang momenten
Neem elkaar serieus Nodig elkaar uit om expertise in te brengen Onderwijs verwijst niet naar jggz in communicatie met ouders Jeugdhulp doet geen uitspraken over het passende onderwijs Een klik tussen mensen gaat soms vanzelf maar kun je ook samen creëren Een klein projectteam met mandaat ( max 5 mensen) Organiseer oplopen met professionals Organiseer (samen) bestuurlijke bijeenkomsten, investeer in een goede agendasetting Maak verbinding naar andere collega’s Investeer tijd! En dus aandacht!
Van visie naar concreet Benoem gezamenlijke visie in paar zinnen Benoem dit als uitgangspunt voor een pilot We mogen oefenen en willen proberen Heb het (nog) niet over bestuurlijk vastleggen in beleidsplan jeugdhulp of ondersteuningsplan Het projectplan is een groeidocument Plan op het schooljaar Maak een visuele vertaling: een plaatje van wat je gaat doen Spreek af de visie en het plaatje overal te communiceren
Heldere verwachtingen: wat is samen doen? Sollicitatie procedures voor functies doe je samen Benoem wat je anders doet als onderwijs vanuit passend onderwijs Stel je als school open voor de jeugdhulp expertise Investeer als school in opnemen in het team van de professional jeugdhulp Communiceer als school eenduidig met ouders in de gehele gemeente Stel persberichten samen af Nodig gemeente uit bij ouderavonden op school
Wat is sterk op school? De medewerker Sterk op School zoekt bij een hulp- of ondersteuningsvraag van een leerling de verbinding tussen de leerling, de ouders, de onderwijsmedewerkers. De sterk op school medewerker maakt een integraal plan: wat doet de leerling, wat doen ouders, wat doet school om het gestelde doel te realiseren De sterk op school medewerker oefent met de leerling, coacht de ouders en coacht de docent Indien nodig zal de sterk op school medewerker gespecialiseerde hulp er bij halen Indien mogelijk werkt de sterk op school medewerker met een groepje leerlingen
IV Zoek de overeenkomsten Opdracht: Overeenkomsten duiden tussen de ontwikkelingen binnen het zorglandschap specialistische jeugdhulp en de opgaven voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Vraagstelling: Hoe brengen we rond (boven)regionale vraagstukken jeugdhulp en passend onderwijs dichter naar elkaar toe om het netwerk en de zelfredzaamheid van de jeugdige te versterken, hoe kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs het best anticiperen op de zorglandschap ontwikkelingen in hun regio