De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe kijken we naar kinderen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe kijken we naar kinderen?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe kijken we naar kinderen?
Pedagogische driehoek (onderwijs) Leefwerelden van kinderen (jeugdhulp) ouders school leerling Het is eenvoudiger om deze twee benaderingen gescheiden te houden. Voorheen was het stelsel ook gericht op het uit elkaar houden van deze benaderingen en dus van het onderwijs en de jeugdhulp thuis kind vrije tijd school

2 Hoe leven kinderen? Hoe leven kinderen en jongeren nu? Hoe werken wij?
Past dit? Het denken in voltijdigheid van vragen en oplossingen in veel vraagstukken niet meer passend. Netwerk gedachtes en samenwerkingsvormen zijn een betere manier om tot passend oplossingen te komen Conclusie is dan dat we niet van alles nieuws: specialiseren maar verbinden van bestaande expertises waardoor een netwerk van oplossing/aanbod ontstaat dat samenwerkt. Oplossingsstrategieën en inrichting van organisaties komen voort uit je kijk op vraagstukken

3 Passend onderwijs & Jeugdhulp in Dronten: inzetten op transformatie
ouders thuis kind school school leerling vrije tijd In dronten kiezen we voor een aanpak die pas bij de beleving van kinderen en ouders. Dat betekent in netwerken denken en werken en dus zoeken naar verbinding met elkaar. In het kader van passend onderwijs/ jeugdhulp is deze noodzakelijk maar ook reuze ingewikkeld. Ingewikkeld vanwege verschillende beroepsopvattingen . Niet alleen schakelmomenten maar juist ook de ondersteuning in de leefwereld onderwijs Pilots ontwikkeld die een breed gedragen samenwerking hebben gerealiseerd Gezamenlijke visie : verbinden van leefwerelden en pedagogische driehoek -> Verbinden door: inzet van de ondersteuning daar waar kinderen zijn -> Verbinding met ouders (thuis)

4 Aansluiting onderwijs en jeugdhulp: hoe te benaderen?
Preventie Curatie 18-/18+ Thuiszitters pact Verticale as: omvang doelgroep Horizontale as: complexciteit van de vraag Gemeente, Jeugdhulp

5 Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente
Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

6 Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente
Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

7 Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente
Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

8 Project/opdracht aanpak dekkennd netwerk onderwijs-zorg-arrangementen voor leerlingen, ouders en docenten in het voortgezet onderwijs in Dronten. Waarom? Voor de ontwikkeling van sommige kinderen is een gecombineerde inzet van onderwijszorg en jeugdhulp noodzakelijk. Alleen door intensieve samenwerking bereiken we de werkwijze één kind, één gezin, één plan. We willen komen tot een dekkend netwerk, waardoor meer kinderen binnen de gemeente Dronten onderwijs kunnen volgen. Samenwerking leidt tot een effectieve inzet van de schaarse middelen. l Ambitie (vergroten waarde propositie) De schoolbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente Dronten willen de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp versterken. De schoolbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente Dronten willen komen tot een dekkend netwerk van onderwijs-zorgarrangementen. KSF (deadline ) De docenten en andere professionals op de scholen hebben de kinderen en hun behoeftes goed in beeld en werken planmatig. De inzet van jeugdhulp is vrij toegankelijk en op basis van een geëvalueerd handelingsplan. De inzet van de jeugdhulp is vrij toegankelijk en op basis van een ondersteuningsvraag van docenten in de extra ondersteuning. De jeugdhulp wordt ingezet vanuit de doelen van de school. Er is een plan van aanpak gereed voor het inzetten van onderwijs-zorg-arrangementen in de tussenvoorziening. Strategie De onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente formuleren twee opdrachten die invulling geven aan de benoemde ambitie en doelen. De onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente monitoren en besluiten gezamenlijk over de uitvoering van de adviezen. Opdrachten Aan de ondersteuningsteams: biedt de onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente en advies aan voor een effectieve ondersteuningsstructuur. Aan de projectleider voor de tussenvoorziening: biedt de onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente een beschrijving de OZA als onderdeel van de tussenvoorziening. Benoem indicatoren voor monitoren. Ga hierbij uit van de doelen van de school en de door de VNG benoemde outcome doelen (klanttevredenheid, uitval, zorgvolume en doorlooptijden) Inspanningen De onderwijsbesturen, en de gemeente zorgen voor deskundige afvaardiging in de werkgroepen. Het samenwerkingsverband zorgt voor procesbegeleiding voor het traject van de tussenvoorziening. Middelen Onderwijsbesturen: inzet teamleiders, professionals uit de ondersteuningsstructuur en mogelijk docenten. Samenwerkingsverband: inzet procesbegeleider. Gemeente: inzet professionals en managers jeugdhulp Baten Zijn voor alsnog niet benoemd in termen van % of €. KPI Indicatoren: klanttevredenheid, uitval, zorgvolume en doorlooptijden. Randvoorwaarden Gezamenlijke opdrachtformulering door onderwijsbesturen, samenwerkingsverband en gemeente Heldere afspraken over inzet van procesbegeleider(s). Realiseren van verbinding tussen de werkvloer en de besturen, samenwerkingsverband, de jeugdhulp en de gemeente. Gedurende de uitvoering spreken onderwijsbesturen, samenwerkingsverband en gemeente elkaar regelmatig.

9 Niet vrij toegankelijk: via gids en ondewijsloket
Basisondersteuning Ondersteuningsteam consulteren over: Begeleidingsvraag docent t.a.v. bv klassenmanagement of de mentorklas * Trainingen team Klassenplan wordt gemaakt, besproken en uitgevoerd (onder-steunings )vraag? nee Afsluiten ja Leerling/leerkracht/ouders maken handelingsplan Handelingsplan wordt uitgevoerd Ondersteuningsteam consulteren over: Trainingen leerlingen Trainingen klas Observaties Coaching docent n.a.v. begeleidingsvraag Adviseren tijdens leerling besprekingen Vragen over bv: executieve vaardigheden- en gedrag basisondersteuning Onderwijs behoefte voorzien? Ja Afsluiten Nee Vrij toegankelijk OT bespreking: onderwijs en ondersteuningsbehoefte? Leerkracht communiceert met ouders en leerling Resultaat is een integraal handelingsplan Trajecten vanuit het ondersteuningsteam Sterk in de klas SMW JGGZ op school Inzet arrangement onderwijsbestuur Verbinding naar toegang gemeente (gids) Verbinding naar onderwijsloket Extra ondersteuning Nee Inzet ondersteuningsaanbod OT Probleem opgelost? Afsluiten nee Ja Nee Niet vrij toegankelijk: via gids en ondewijsloket

10 Ondersteuningsteam Onderwijskolom regulier onderwijs
Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Preventie 1 Pedagogisch klimaat groepsplan, handelingsplan leerling Preventie: In de wijk PGO Versterken van de basis Ondersteuningsteam Curatieve jeugdhulp Intern begeleider Orthopedagoog (soms) SMW/gids Sterk in de klas werkt op school 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject 2 Pilot JGGZ op school werkt op school Orthopedagoog Leerplicht bij overleg aanwezig Gespecialiseerde jeugdhulp Één gezin, één plan, regie ouders en kind On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige vergroten eigenaarschap 3 3 Boven schoolse arrangementen DOEL Justitieel kader Eenheid van taal, afstemming tot onderwijszorg arrangement. Handelingsgericht werken Oplossingsgericht Werken

11 Ondersteuningsteam Onderwijskolom regulier onderwijs
Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Preventie 1 Pedagogisch klimaat groepsplan, handelingsplan leerling Preventie: In de wijk PGO Versterken van de basis Ondersteuningsteam Curatieve jeugdhulp Leerling coaches Leerling coördinator Orthopedagoog zorg coördinatie SMW/gids Sterk op school werkt op school 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject 2 Pilot JGGZ op school werkt op school Jeugdarts Leerplicht bij overleg aanwezig Gespecialiseerde jeugdhulp Één gezin, één plan, regie ouders en kind On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige vergroten eigenaarschap 3 3 Boven schoolse arrangementen DOEL Justitieel kader Eenheid van taal, afstemming tot onderwijszorg arrangement. Handelingsgericht werken Oplossingsgericht Werken

12 Peda-gogische driehoek
Projectmatig werken AI als basishouding Wij als collega’s samen HGW Wij met de leerlingen samen Peda-gogische driehoek didactiek pedagogiek leerachterstanden Doorlopende leerlijnen Positief pedagogisch klimaat Voorwaarden door structuur ok Uw infomap bestaat uit: Methodes afstemmen Integraal beoordelen ouderbetrokkenheid Executieve vaardigheden 12


Download ppt "Hoe kijken we naar kinderen?"

Verwante presentaties


Ads door Google