Kennis delen
De kwestie van overlap ROC Mondriaan & SBB (Toetsingskamer en Team K&E) Conferentie Onderweg met keuzedelen 13 oktober 2017
Overlap Waarom een probleem? Voor wie een probleem? Zaal vragen?
Het Toetsinsgkader en overlap: Het register keuzedelen vormt een samenhangend en overzichtelijk geheel. Er is geen sprake van ondoelmatige overlap tussen kwalificaties en de eraan gekoppelde keuzedelen noch tussen keuzedelen onderling.
Vier vormen van overlap Kwalificatie – keuzedeel Tussen keuzedelen onderling Tussen kwalificaties door combinatie kwalificatie – keuzedeel Binnen de configuratie van keuzedelen door keuze van de student
Voorbeelden overlap door combinatie kwalificatie + keuzedeel Kwalificatie schoonheidsverzorging + keuzedeel Pedicurebehandelingen uitvoeren = kwalificatie Pedicure Kwalificatie Procesoperator B + keuzedeel Voeding, industriële processen = kwalificatie Vakbekwaam medewerker voeding en technologie + keuzedeel Productietechniek geschikt voor niveau 3
Bij twijfel: raadpleeg de overlapchecker
Ondoelmatige overlap Er is sprake van ondoelmatige overlap wanneer op basis van het niet overlappende deel geen volwaardig keuzedeel te vullen is gegeven de omvang van dat keuzedeel. Oftewel: wanneer meer dan de helft van de inhoud van het keuzedeel al aan de orde komt in de kwalificatie dan voegt het keuzedeel te weinig toe.
Overlap wordt bepaald: Mate van overlap in (In volgorde van belang): Werkprocessen (beroepshandelingen) Vakkennis en vaardigheden (niveau & omvang) Complexiteit en verantwoordelijkheid & zelfstandigheid
Rolverdeling SBB bij overlapkwestie Team K&E: bij aanvraag en ontwikkeling Toetsingskamer: bij ingangstoets nieuw keuzedeel en koppelingsverzoeken Marktsegment en sectorkamer: bij bepaling relevantie en ontwikkel-/koppelopdracht Thema-adviescommissie kwalificeren & examineren: bij bovensectorale koppeling
Overlap een uitdaging voor school Beoordelen verzoeken “keuzedeel op eigen verzoek” (niet gekoppeld keuzedeel) Overweging bij aanvraag nieuwe of koppeling keuzedeel Overweging bij bepalen aanbod keuzedelen
‘Onzichtbare’ overlap Voorbeelden: Benutting interpretatieruimte kwalificatie in curriculum Voorbeeld: keuzedeel Portretfotografie bij kwalificatie Fotograaf De keuze van de (tweede) moderne vreemde taal Voorbeeld: keuzedeel Duits bij Medewerker Marketing en communicatie
Discussie: Organisatie overlapkwesties op de school De school heeft de taak om overlap te checken. Welke organisatie-eenheid gaat dat doen? De examencommissie? Moet je inhoudsdeskundig zijn? En waarin dan? Welk organisatieniveau: Centraal- Decentraal? Dien je voor het checken van overlap altijd een verzoek in bij SBB? Of zijn er situaties denkbaar dat de school dat niet doet? Hoe interpreteert de school de uitslag van de overlapcheck of het advies van SBB? Welk besluit neemt de school? Op basis van welke argumenten? Welke taken, verantwoordelijkheden zijn bij de besluitvorming van belang?