Kennis delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Advertisements

Van, voor én door het onderwijs.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Werkveldtraining 26 september 2013
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Competentiegericht leren vmbo
Het belang van een stage
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Zwolle en Hardenberg Welkom. Groene Welle Vo en mbo met circa 1800 deelnemers Cursusonderwijs & Contractactiviteiten Twee locaties met moderne schoolgebouwen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Participerend Leiderschap
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Kennis delen.
Kennis delen.
Bunnik,
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
Aan de slag.
Kennis delen.
Een nieuw keuzedeel in 4 stappen
Kennis delen.
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Kiezen voor keuzedelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017

Workshop “de coachende praktijkopleider”
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Regiobijeenkomst.
In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Kennis delen

De kwestie van overlap ROC Mondriaan & SBB (Toetsingskamer en Team K&E) Conferentie Onderweg met keuzedelen 13 oktober 2017

Overlap Waarom een probleem? Voor wie een probleem? Zaal vragen?

Het Toetsinsgkader en overlap: Het register keuzedelen vormt een samenhangend en overzichtelijk geheel. Er is geen sprake van ondoelmatige overlap tussen kwalificaties en de eraan gekoppelde keuzedelen noch tussen keuzedelen onderling.

Vier vormen van overlap Kwalificatie – keuzedeel Tussen keuzedelen onderling Tussen kwalificaties door combinatie kwalificatie – keuzedeel Binnen de configuratie van keuzedelen door keuze van de student

Voorbeelden overlap door combinatie kwalificatie + keuzedeel Kwalificatie schoonheidsverzorging + keuzedeel Pedicurebehandelingen uitvoeren = kwalificatie Pedicure Kwalificatie Procesoperator B + keuzedeel Voeding, industriële processen = kwalificatie Vakbekwaam medewerker voeding en technologie + keuzedeel Productietechniek geschikt voor niveau 3

Bij twijfel: raadpleeg de overlapchecker

Ondoelmatige overlap Er is sprake van ondoelmatige overlap wanneer op basis van het niet overlappende deel geen volwaardig keuzedeel te vullen is gegeven de omvang van dat keuzedeel. Oftewel: wanneer meer dan de helft van de inhoud van het keuzedeel al aan de orde komt in de kwalificatie dan voegt het keuzedeel te weinig toe.

Overlap wordt bepaald: Mate van overlap in (In volgorde van belang): Werkprocessen (beroepshandelingen) Vakkennis en vaardigheden (niveau & omvang) Complexiteit en verantwoordelijkheid & zelfstandigheid

Rolverdeling SBB bij overlapkwestie Team K&E: bij aanvraag en ontwikkeling Toetsingskamer: bij ingangstoets nieuw keuzedeel en koppelingsverzoeken Marktsegment en sectorkamer: bij bepaling relevantie en ontwikkel-/koppelopdracht Thema-adviescommissie kwalificeren & examineren: bij bovensectorale koppeling

Overlap een uitdaging voor school Beoordelen verzoeken “keuzedeel op eigen verzoek” (niet gekoppeld keuzedeel) Overweging bij aanvraag nieuwe of koppeling keuzedeel Overweging bij bepalen aanbod keuzedelen

‘Onzichtbare’ overlap Voorbeelden: Benutting interpretatieruimte kwalificatie in curriculum Voorbeeld: keuzedeel Portretfotografie bij kwalificatie Fotograaf De keuze van de (tweede) moderne vreemde taal Voorbeeld: keuzedeel Duits bij Medewerker Marketing en communicatie

Discussie: Organisatie overlapkwesties op de school De school heeft de taak om overlap te checken. Welke organisatie-eenheid gaat dat doen? De examencommissie? Moet je inhoudsdeskundig zijn? En waarin dan? Welk organisatieniveau: Centraal- Decentraal? Dien je voor het checken van overlap altijd een verzoek in bij SBB? Of zijn er situaties denkbaar dat de school dat niet doet? Hoe interpreteert de school de uitslag van de overlapcheck of het advies van SBB? Welk besluit neemt de school? Op basis van welke argumenten? Welke taken, verantwoordelijkheden zijn bij de besluitvorming van belang?