De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verwante presentaties


Presentatie over: ""— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
Voer onderaan de dia de naam van de spreker(s) in. Cor-Jan van de Veen / Hans van den Berg

4 Doelen SBB Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken in SBB samen op sectoraal, regionaal en landelijk niveau met als doel: studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan. bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben. doelen SBB Dit zijn de doelen waar SBB naar streeft: communiceer ze letterlijk. onderwijs en bedrijfsleven De vertegenwoordigers van het georganiseerd bedrijfsleven nemen actief deel in de nieuw gevormde sectorkamers binnen SBB  daar vindt het gesprek plaats en worden afspraken gemaakt tussen onderwijs en bedrijfsleven, onder meer op gebied van de kwalificatiestructuur van het mbo onderwijs. Dat betekent dat de producten en diensten van SBB gevalideerd zijn door het onderwijs én het bedrijfsleven en de basis vormen voor de dialoog. bestuur SBB In het bestuur van SBB zijn beroepsonderwijs en bedrijfsleven in gelijke mate vertegenwoordigd. Het algemeen bestuur van SBB bestaat uit 12 leden: zes vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en zes vertegenwoordigers van het onderwijs. werkgeversorganisaties: MKB-Nederland, VNO-NCW, LTO werknemersorganisaties: CNV vakcentrale, FNV Vakcentrale en FNV Jong bekostigd onderwijs: MBO Raad, ROC Amsterdam, Deltion College en Citaverde College niet bekostigd onderwijs: NRTO onderwijzend personeel: AOb

5 Hoe doet SBB dat? Onze expertise:
erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.

6 SBB-website Wat is nieuw: Specifieke informatie per doelgroep
Goed zichtbaar op mobiele apparaten (schaalbaar) Goed vindbaar via de zoekmachines (Google) Feiten en cijfers prominenter Uitstraling in de nieuwe SBB huisstijl Actuele informatie en het laatste nieuws handig gerubriceerd

7 Hoe integreren we technologische ontwikkelingen in het onderwijs
Mogelijkheden zijn: Keuzedelen Cross-over dossiers Certificeerbare eenheden Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.

8 Ontwikkelingen in het mbo onderwijs
Het is voor het onderwijs belangrijk om de actuele ontwikkelingen in het bedrijfsleven te volgen en eventueel aan aan te passen. Ook het mbo is dus constant in ontwikkeling.

9 Keuzedelen en hun karakteristieken
Overlap Voor keuzedelen is het niet toegestaan dat de keuzedeel eisen overlappen met de kwalificatie-eisen van de kwalificatie(s) waaraan het keuzedeel gekoppeld is. Het keuzedeel moet immers een verrijking zijn ten opzichte van de gekoppelde kwalificatie. Een keuzedeel kent een studielast met een omvang van 240 klokuren of een veelvoud daarvan. Studielast De aangegeven klokuren van een keuzedeel zijn indicatief. Het is een norm voor ontwikkelaars van keuzedelen, en heeft geen directe relatie met de onderwijstijd. De vertaling naar onderwijs is de verantwoordelijkheid van de school. Hoeveel studielast moet worden gevuld is afhankelijk van de duur van de opleiding. Dus 240 klokuren is niet noodzakelijkerwijs de omvang van het onderwijs. De vertaling naar onderwijs is de verantwoordelijkheid van de school. De studielast van keuzedelen telt mee in de studielast (1600 klokuren per jaar). In een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is per soort opleiding vastgelegd wat de keuzedeelverplichting is. De omvang van de keuzedeelverplichting verandert niet bij versnelde opleiding. Keuzedelen kunnen wél sneller worden geprogrammeerd. Bot/BPV/Zelfstudie Het onderwijs dat gericht is op keuzedelen maakt op dezelfde manier deel uit van het onderwijsprogramma als het onderwijs dat gericht is op de kwalificatie. Onderwijstijd (BOT en BPV) wordt op het niveau van een opleiding bepaald, dus in de combinatie van basis, profiel en keuzede(e)l(en). Een keuzedeel telt dus net zo goed mee voor het voldoen aan de urennormen die voor het onderwijsprogramma gelden. Een keuzedeel kan bestaan uit BOT(begeleide onderwijstijd), BPV, zelfstudie of een combinatie. Een keuzedeel dat in de opleiding van school A is opgenomen en wordt gerealiseerd door school B telt voor de betreffende opleiding van school A mee voor de onderwijstijd. Om verwarring te voorkomen: Onderwijstijd is exclusief zelfstudie Keuzedeel bestaat vrijwel altijd uit een combo van BOT/ZS en BPV/SS (of alle drie). Maar hoeft dus niet alle drie de elementen te bevatten! Studielast is het totaal Niveaus Het niveau van de kwalificatie waaraan het keuzedeel is gekoppeld, bepaalt het niveau van het keuzedeel. Bij het maken van onderwijs op basis van het keuzedeel kan invulling gegeven worden aan de zwaarte, passend bij het niveau van de kwalificatie waarop de opleiding is gebaseerd. Het kan voorkomen dat een keuzedeel gekoppeld is aan kwalificaties van verschillende niveaus. De eisen van het keuzedeel blijven ook in dit geval altijd gelijk, en het behalen van het betreffende keuzedeel heeft hetzelfde civiel effect. Keuzedeel kan gekoppeld zijn aan meerdere niveaus komt meestal niet voor, moet wel uitdagend genoeg zijn voor 4 en haalbaar voor 2. Een keuzedeel heeft zelf geen algemene (mbo-, NLQF-, EQF-)niveau-aanduiding. Bij het maken van onderwijs op basis van het keuzedeel kan invulling gegeven worden aan de zwaarte, passend bij het niveau van de kwalificatie waarop de opleiding is gebaseerd. Het kan voorkomen dat een keuzedeel gekoppeld is aan kwalificaties van verschillende niveaus. De eisen van het keuzedeel blijven ook in dit geval altijd gelijk, en het behalen van het betreffende keuzedeel heeft hetzelfde civiel effect. aandachtspunt: model keuzedelen biedt ruimte voor aanvullende eisen in een keuzedeel. Wat er nu gebeurt is dat er daardoor binnen het keuzedeel alsnog verschillen ontstaan. Als dat binnen een keuzedeel plaatsvindt is dat vervolgens niet te herleiden aan de identificatiecode en dus is op het diploma net duidelijk welke student wel of niet de aanvullende eisen gevolgd heeft. Om het civiel effect te borgen wordt met terugwerkende kracht deze verkapte differentiatie uit het dossier gehaald. Bij keuzedelen waar een differentiatie gewenst is zal dan een nieuw keuzedeel ontstaan met een andere benaming. 1600 klokuren

10 Voorbeelden van keuzedelen
Keuzedeel smeden als onderdeel van metaalbewerker niveau 2. Keuzedeel Installatietechniek voor Elektrotechniek

11 Voorbeelden van keuzedelen
Lesstof is ontwikkeld Toetsing is ontwikkeld Is een meerwaarde voor de student en het bedrijf

12 Voorbeelden van keuzedelen
Regionaal/landelijk bedrijfsleven en onderwijs bepalen Zijn er voldoende studenten?

13 Certificeerbare eenheden www.s-bb.nl/certificaten
Andere mogelijkheden Cross-over dossiers Certificeerbare eenheden

14 Voor wie doen wij dit? BBL BOL Zij-instromers

15 Wat betekent dit voor U?

16 Welke kansen ziet u voor uw bedrijf?
Keuzedelen bevatten specifieke kennis (verdiepend of verbredend) . Dit kan een verrijking voor de student zijn en zorgt voor beter geschoold personeel in de toekomst. Als leerbedrijf kun je je, dankzij de verschillende mogelijkheden aan type BPV (kwalificatie, keuzedeel of combinatie van beide), onderscheiden. Met keuzedelen wordt ingespeeld op actuele behoeftes van de arbeidsmarkt Je kunt invloed uitoefenen op het aanbod van keuzedelen bij de mbo-school in jouw regio. In de nieuwe structuur kunnen ook door OCW erkende certificaten verbonden worden aan onderdelen van kwalificaties en aan keuzedelen. Dit zijn onderdelen die relevant zijn op de arbeidsmarkt. Als een student zijn diploma niet haalt, maar wel een dergelijk onderdeel, wordt daar een certificaat voor afgegeven Als daar in de branche afspraken over gemaakt zijn, kan het zijn dat een keuzedeel een bijdrage levert aan het behalen van een branche certificaat. Dit zijn niet in de wet erkende certificaten

17 Wat kan ik doen? Heeft u een vaktechnisch specialisme in het bedrijf die nog niet in een opleiding beschreven is? Mist u verdieping in een onderdeel van het beroep? Heeft u een innovatieve vernieuwing in uw bedrijf? U kunt zelf keuzedelen aandragen in overleg met de school Vragen bel of mail uw adviseur praktijkleren


Download ppt ""

Verwante presentaties


Ads door Google