De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Regiobijeenkomst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Regiobijeenkomst."— Transcript van de presentatie:

1 Regiobijeenkomst

2 Even voorstellen Informatievoorziening door Hutspot in opdracht van OCW Ondersteuning scholen om te komen tot de geregionaliseerde opleiding door deskundigen van SBB Verder zijn de volgende partijen aangehaakt: Onderwijsinspectie, VNO-NCW, NRTO, MBO Raad, saMBO-ICT, DUO

3 Agenda Doel van vandaag
Toelichting experiment (doel, kaders, aandachtspunten) Lessons learned Rol van SBB Te maken afwegingen Interesse peilen Informatie en vragen

4 Doel van vandaag Doel is drieledig: Informeren over het experiment
Helpen bij de te maken afwegingen Interesse peilen

5 Doel experiment Onderzoeken of er verbetering komt in de aansluiting van het onderwijs op de regionale arbeidsmarkt door de ontwikkeling van geregionaliseerde beroepsopleidingen Vergroot de werkwijze het het eigenaarschap over het onderwijs bij docenten en werkgevers in de regio? Komt het ten goede aan de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs? Of het doel behaald wordt, wordt tijdens het experiment onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksbureau.

6 Het experiment AMvB gepubliceerd in januari 2019
Scholen kunnen interesse melden bij DUO In 2 tranches in komende 2 jaar (start vanaf schooljaar ) 10 kwalificaties opgenomen in regeling. Per kwalificatie mogelijkheid tot 1 landelijk deel. Let op: kwalificatie gebruikt in tranche 1? Uitgesloten van tranche 2.

7 Het experiment Aantal kwalificaties kan uitgebreid worden (procedure)
Omvang experiment: max. 10% van de studentenpopulatie én max. 20 bestaande kwalificaties Experiment loopt tot en met juli 2026

8 (regionaal) keuzedeel Geregionaliseerde beroepsopleiding
Geregionaliseerde opleiding Regionaal deel < 25% van de totale studielast Landelijk deel > 60% van de totale studielast (regionaal) keuzedeel 15% van de totale studielast Geregionaliseerde beroepsopleiding

9 Landelijk deel Gebaseerd op een aangewezen bestaande kwalificatie
Minimaal 60% studielast bestaande kwalificatie Minimaal 2 scholen in overleg met landelijke regionale werkgevers Bevat kerntaken uit het kwalificatiedossier waar de bestaande kwalificatie toe behoort Niveau landelijk deel = niveau kwalificatie die als basis wordt gebruikt

10 Landelijk deel Bevat alle wettelijke beroepsvereisten en generieke eisen SBB adviseert over landelijke arbeidsmarktrelevantie en toetst op wettelijke beroepsvereisten (“reguliere procedure”) Vastgesteld door minister

11 Regionaal (keuze)deel
Voor scholen met een beschikking voor het landelijk deel (positief of negatief) Maximaal 25% + 15% van de studielast Invulling door scholen + regionaal bedrijfsleven (min. 2 werkgevers uit regio) Niveau past bij het landelijk deel Geen overlap met landelijk deel

12 Regionaal (keuze)deel
Per landelijk deel mogen meerder regionale (keuze)delen ontwikkeld worden Regionale beoordeling Marginale toetsing door SBB en goedkeuring door minister Ook mogelijkheid om reguliere keuzedelen te koppelen

13 Kwalificaties op de lijst
MBO-Verpleegkundige (25480) Verzorgende IG (25491) Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg (25477) Technicus Human Technology (25265) Mediaredactie medewerkers (25200) Klantmedewerker bancaire diensten (25544) Financieel administratief medewerker (25139) Juridisch administratief dienstverlener (25145) Eerste monteur woning (25349) Eerste monteur elektronische industriële installaties en systemen (25331)

14 Kwalificatie toevoegen
Scholen dragen hem aan bij OCW Afstemming met betrokken partijen Bij GO voegt OCW de kwalificatie toe aan aan de regeling Elementen die spelen bij de afweging zijn bijvoorbeeld: Max. van het experiment is nog niet bereikt Mate waarin het bedrijfsleven betrokken is en hoeveelheid scholen Variatie in sectoren Timing

15 Data tranche 1 (start vanaf schooljaar 2020-2021)
Interesse kenbaar maken Vaststelling AMvB 18 januari 2019 15 september Aanvraag landelijk deel tranche 1: start vanaf schooljaar 15 maart Aanvraag regionaal deel en regionaal keuzedeel en/of verzoek tot koppeling* 2019 2020 j f a m s o n d 15 november Beoordeling landelijk deel tranche 1: start vanaf schooljaar 1 mei Beoordeling regionaal deel en regionaal keuzedeel en/of verzoek tot koppeling* *Jaarlijks, voorafgaand aan het studiejaar van de beoogde start van de opleiding Koppelverzoeken bestaande keuzedelen Interesse melden voor 1 april t.b.v. ondersteuning Startbijeenkomsten Kennisdelings- bijeenkomst

16 Aandachtspunten Baseren op bestaande kwalificatie
1 landelijk deel per bestaande kwalificatie Dus wordt de kwalificatie benut in tranche 1? Dan uitgesloten in tranche 2 Aanvraag regionaal (keuze)deel kan jaarlijks Koppeling regulier keuzedeel kan op ieder moment (beschikking) Regionaal (keuze)deel niet vastgesteld door SBB Lees publicatie ‘Komen tot een geregionaliseerde beroepsopleiding’

17 Lessons learned Enthousiasme en betrokkenheid van docenten
Grote betrokkenheid bedrijfsleven Goede samenwerking met deskundigen van SBB ‘Hoe’ van het ‘Wat’ lastig te scheiden, wat kan al wel en wat niet? Scholen vinden elkaar als het gaat om de opvatting over beginnend beroepsbeoefenaar Uitdaging: alle beroepsvereisten moeten in het landelijk deel

18 Voorbeeld zorg en welzijn
Arbeidsmarkt met andere vragen Landelijk deel als kern/hart van de rotonde  Afslagen rotonde Regie Zorg en techniek Mogelijkheid toe te voegen Beroepsvereisten probleem: in landelijk deel en omvangrijk

19 SBB aan het woord Bedrijfsleven en mbo werken samen aan betere aansluiting beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt door: onderhouden van de mbo-kwalificatiestructuur erkennen en begeleiden van leerbedrijven Informeren over arbeidsmarkt, beroepspraktijkvorming (stages & leerbanen) en doelmatigheid opleidingsaanbod

20 Ondersteuning SBB Ondersteuning ontwikkeling van de kwalificatie
Landelijk deel Regionaal deel Advies aan Minister over landelijk deel Toetsing op wettelijke kaders (kwaliteitscriteria)

21 Ondersteuning ontwikkeling
Ondersteuning door de experts van team K&E Op de inhoud Samenstelling landelijk deel Koppeling bestaande keuzedelen en ontwikkeling regionale keuzedelen

22 Ondersteuning ontwikkeling
Landelijk deel: Team K&E neemt contact met aanmelders Let op: minimaal twee scholen per kwalificatie Startbijeenkomst per kwalificatie Georganiseerd door Hutspot Vervolgbijeenkomst Uitwerken landelijk deel in meer detail Regionaal deel: Team K&E kan om advies worden gevraagd Volgt ná vaststelling landelijk deel

23 Advies aan minister Aanvraag landelijk deel wordt vergezeld met advies van SBB Advies wordt gegeven door de sectorkamer van de desbetreffende sector, waarin onderwijs en bedrijfsleven zitting hebben Inhoudelijk advies over civiel effect en herkenbaarheid

24 Toetsingskamer Landelijk deel: toets op kwaliteitscriteria OCW met specifieke aandacht voor: Betrokkenheid regionaal bedrijfsleven Samenhang kerntaken en werkprocessen Beroepsvereisten Drievoudige kwalificering Regionaal deel: “marginale’’ toets Overlap met landelijk deel, doelmatigheid, uitvoerbaarheid, herkenbaarheid, transparantie, flexibiliteit en duurzaamheid.

25 Aandachtspunten Heb scherp wat je wil bereiken met de geregionaliseerde kwalificatie Vertaal (regionale) arbeidsmarktbehoefte naar de gewenste kwalificatie. Landelijk/regionaal Ontwikkelen regionale kwalificatie is complex: Maak gebruik van de aangeboden professionele ondersteuning Houd rekening met uitvoerbaarheid Houd rekening met het tijdspad (indiening voor 15 september) Begin z.s.m. en maak capaciteit vrij, ook in de zomermaanden

26 Contact met SBB Pascal Hollman

27 Toezicht en kwaliteit Inspectie voert in principe normaal toezicht
Mogelijkheid voor extra aandacht Behoefte aan andere manier van kwaliteitsborging? Bijvoorbeeld eigen audits van scholen zoals peer-to-peer

28 Te maken afwegingen Doen wij als school mee met het experiment of niet? Met welke andere school/scholen doen wij mee? Kunnen we een samenwerking vormen, gericht op de totstandkoming van één landelijk deel per kwalificatie? Met welke kwalificatie willen we deelnemen aan het experiment? Zit deze kwalificatie bij de lijst van 10 of is het nodig te onderzoeken of een kwalificatie kan worden toegevoegd?

29 Te maken afwegingen In welke tranche willen we deelnemen aan het experiment? Let op: Wordt ervoor gekozen om in de tweede tranche deel te nemen? Houd in het achterhoofd dat als andere scholen voor diezelfde kwalificatie in de eerste tranche al aan de slag gaan, je deze niet meer kunt gebruiken in de tweede tranche.

30 Verwachtingen Kansen: eigenaarschap, regie, ruimte Commitment gevraagd
Bijdrage leveren en contact onderhouden binnen samenwerkingsverband Informatievoorziening over de voortgang Deelnemen aan bijeenkomsten Ruimte voor de regio Inhoud ophalen t.b.v. geregionaliseerde beroepsopleiding (organiseren bijeenkomsten, betrekken netwerk, etc.)

31 Wie is geïnteresseerd? Tranche 1 of tranche 2?
Tranche 1: Advies om te melden voor 1 april Aanmelden via DUO (zie ook stavaza) Meldingen voor 1 april krijgen uitnodiging voor startbijeenkomst Startbijeenkomsten in april en mei 2019 Kennisdelingsbijeenkomst in november 2019 en maart 2020 Platform voor deelnemers (toegang na melding bij DUO)

32 www.ruimtevoorderegio.nl ◆ info@ruimtevoorderegio.nl
Tot ziens!


Download ppt "Regiobijeenkomst."

Verwante presentaties


Ads door Google