Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Advertisements

LO2 studiedag Do 22 november 2012 Eric Swinkels
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
‘SCOREN IN TURNEN’ Introductie in GymKids en Gymmieturnen
Afsluitend college E. Schrama
Hoofdstuk 7: Lenigheid.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Uitkomsten Van de Enquête. 104 van de 250 Leden hebben de enquête ingevuld!
Lesgeven en begeleiden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schaatstechniek op het rechte eind
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining
Van doelen naar reflectie
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Leerlijnen in een Wiki
Basislessen bewegingsonderwijs Een methode bewegingsonderwijs
Veranderingen en consequenties anno juni 2011, Scouting Regio Groningen.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Informatieve bijeenkomst
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Welkom Samen voor jouw toekomst. Jij bent Jij Ben je anders dan een ander. Ja natuurlijk jij bent jij. Want je bent apart geschapen, Uit een ander hoopje.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Leren Leren binnen de Latasteschool
De manege Julia Saad Hallo allemaal, ik hou mijn spreekbeurt over Schiphol airport!
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Cursus vrijwilligers werven
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Cultuureducatie met Kwaliteit
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Onderdeel van Vanzelfsprekend.net
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Presentatie serie Vanitas
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Cultuureducatie met Kwaliteit
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 8 Leerlijnen bewegingsonderwijs met kleuters Praktische handvatten en suggesties

Het theoretische kader (1) Leerlijnen en bewegingsthema’s Wat zijn: Leerlijnen? Bewegingsthema’s? Bewegingsuitdagingen? TULE-doelen? Kernactiviteiten? Hoofdstuk 8

Het theoretische kader (2) Overige begrippen Wat zijn grondvormen van bewegen Wat zijn basisvaardigheden Wat wordt bedoeld met variatie? Wat zijn verwante activiteiten? Hoofdstuk 8

Van leerlijn tot TULE-doelen (1) TULE staat voor: TUssendoelen en LEerlijnen TULEdoelen zijn richtlijnen voor leerkrachten TULEdoelen zijn streefdoelen voor eind groep 2 Hoofdstuk 8

Van leerlijn tot TULE-doelen (2) Beweegtuin I – Klim- en klautertuin Klimmen Beweegtuin II – Mik- en jongleertuin Mikken en jongleren Beweegtuin III – Trucjestuin Balanceren, zwaaien, over de kop gaan en springen Beweegtuin IV – Speltuin Doelspelen, tikspelen, hardlopen, stoeispelen en bewegen op muziek Hoofdstuk 8

Bewegingsthema’s uitgewerkt In dit beschrijvingskader worden binnen elke beweegtuin steeds de volgende onderdelen besproken en praktisch uitgewerkt: Leerlijn Bewegingsthema(‘s) Bewegingsuitdaging Speelkriebels Opbouw en volgorde Hoofdstuk 8

Voorbeeldlessen in tuinen De uitwerking van de verschillende leerlijnen binnen de beweegtuinen is hier geconcretiseerd tot twee voorbeeldlessen die je zo in de praktijk kunt geven. De lesvoorbereidingen Bijbehorende filmbeelden … kun je terugvinden op de site. Hoofdstuk 8