De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden"— Transcript van de presentatie:

1 Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden

2 Netwerkpitch Vertel binnen 30 sec. iets unieks over jezelf wat anderen zullen onthouden en waar ze later op willen reageren. (werk / privé)

3 Inhoud Aanleiding Omix Proces ontwikkelgroep Leerproducten in Omix
Aan de slag in demo

4 Aanleiding Focus op Vakmanschap
verhoging onderwijskwaliteit, minder kwalificaties, vereenvoudiging stelsel Vragen deelnemers Praktijkleren meer structuur, flexibiliteit, werkvorm variatie Focus op vakmanschap: heroriëntering curriculum, basis-profiel-uitstroom , 1000-uren norm (meer les), nieuwe kwalificatiedossiers woensdag Vragen uit het land: meer structuur, flexibiliteit, variatie in werkvorm.

5 ECABO Analyse naar mogelijke verwante praktijkonderdelen van 23 economisch – administratieve kwalificaties (2011) Financiële beroepen Bank en verzekeringen Secretariële beroepen Informatiedienstverlening Commerciële beroepen ICT-beroepen Juridische beroepen Orde & Veiligheid

6 Verwantschap Klantcontacten Financiën & administratie
59 activiteiten, 11 Basisprocessen in 4 thema’s Klantcontacten Financiën & administratie Regelen & organiseren Informatie & documentatie

7 Project Basisprocessen
Opdrachten in leerlijnen Trainingen in basis-generieke vaardigheden Domeinbreed aanbieden Algemener niveau van kantoorvaardigheden Vaste structuur Variatie in werkvormen

8 Project Basisprocessen
Opdracht kwartetten

9 Proces ontwikkelgroep SPeL
CIS = Cognitief Informatieverwerkend Systeem Cognitief Informatieverwerkend Systeem

10 Proces ontwikkelgroep SPeL
Peter Pel

11 Proces ontwikkelgroep
Analyse van de taken / activiteiten in slow-slow-slow-motion zonder context Wat moet de leerling leren? Hoe moet een leerling dit leren? Welke middelen kan de leerling gebruiken? Welke houding hoort hier bij? Rol van feedback en reflectie

12 informatie en documentatie
Aan de slag Demo leerlijn informatie en documentatie

13 Leerproducten: Omix Oriënterend en Opleidend Oriënterend (filmpje)
- Trek je kaart - Later = Nu - Crisis in AmeRijck - Esonstad (A, B, C) Opleidend - Basisprocessen Demo Klantcontacten - Kennisopdrachten Financiën & administratie - Oefenopdrachten Regelen & organiseren - Onderzoeksopdrachten Informatie en documentatie - Projectopdrachten

14 Van thema naar leerlijn:
Opzet Opdrachten dicht bij de belevingswereld van de leerling Leerlingen leren diverse begrippen Opdrachten die een beroep doen op andere vaardigheden dan binnen de opleiding gebruikelijk zijn Training basisvaardigheden; bv. procenten en Excel Verschillende werkvormen: groepswerk, spel, individueel, met en zonder computer Afsluitende opdracht

15 Van thema naar leerlijn:
Plaats in curriculum Eerste periode(n) van de opleiding Doel is maximaal 80 dagdelen voor oriëntatie en opleiden basisvaardigheden Naast generieke vakken en specifiek beroepsgerichte onderdelen

16 Afronding: Vragen? Wensen?

17 Afronding: einde


Download ppt "Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden"

Verwante presentaties


Ads door Google