Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom https://www.youtube.com/watch?v=aZTWghpR684
Koppelen van leerdoelen aan niveaus van Bloom Spar over een lesinhoud / Stel een paar leerdoelen op (inhoudsaspect: leerstof + gedragsaspect: wat moet de leerling met de leerstof kunnen doen) Geef de niveaus in leerdoelen in de taxonomie van Bloom weer Wat viel op in jullie discussie Hoe verander je het leerdoel, zodat het past in een niveau lager binnen de taxonomie van Bloom?
Formuleren leerdoelen Creëren Construeren, maken, ontwerpen, concluderen, distilleren, samenstellen, oplossen, een plan opstellen, rapporteren, herformuleren, relateren, afleiden uit, samenstellen, opstellen, modelleren, combineren, generaliseren en samenvatten. Evalueren Beargumenteren, mening geven, becommentariëren, een eigen mening kunnen veroorloven, evalueren, aanvallen, beoordelen, adviseren, een onderbouwde visie geven, een beargumenterend oordeel kunnen vellen over, commentaar geven en/of kritisch doorlichten. Analyseren Afleiden, beproeven, conclusies trekken, onderzoeken, relatie/verband zien, structureren, verklaren, voorspelling doen/hypothese formuleren, vergelijken, splitsen, oorzaken opsporen, contrasteren, faseren, analyseren, ontrafelen, ontleden, organiseren en/of motiveren. Toepassen Aantonen, beheersen, berekenen, demonstreren, gebruiken, kiezen, opstellen, presenteren, toepassen, uitleggen, uitvoeren, verslag doen, verslag maken, verwerken, schatten, gebruiken, toetsen, testen, aangeven van grenzen, bepalen, voorspellen en/of vormgeven. Begrijpen Aanvullen, (her)formuleren, herkennen, namaken, omzetten, onderscheiden, opzoeken, ordenen, samenvatten, schema's maken, schematiseren, selecteren, toelichten,uitdrukken, vaststellen, vervangen, verwoorden/onder woorden brengen, verzamelen, voorbereiden, typeren, schetsen, nuanceren, voorbeelden geven, in eigen woorden uitleggen, demonstreren, beredeneren, verklaren, verhelderen, onderbouwen, beargumenteren, bewijzen, aantonen, hardmaken, toelichten, verantwoorden, illustreren, verschillen en overeenkomsten aangeven, indelen, formuleren en/of karakteriseren en een verband maken. Onthouden Benoemen, beschrijven, aangeven, omschrijven, aanwijzen, inventariseren, definiëren, noemen, tekenen, weergeven, aanwijzen, registreren, opzeggen, vertellen, categoriseren, onderscheiden, selecteren, weergeven, herkennen, opnoemen, opsommen, stappen aangeven, bestempelen, meten en/of navertellen
Tools digitale didactiek Nearpod: http://www.nearpod.com/ Interactief presenteren (kan met eerder gemaakte PowerPoint). Padlet : www.padlet.com - Voorkennis inventariseren. - Discussie initiëren. - Kennis delen. Mentimeter: www.mentimeter.com - Voorkennis peilen. - Behoefte peilen. Kahoot: https://getkahoot.com/ Tricider: www.tricider.com - Cursisten/studenten elkaar peer feedback laten geven. - Inventariseren leervragen, leerdoelen, casussen, etc. Prowise presenter :https://www.prowise.com/en/ - Presentatie software met actieve werkvormen. Educreations: https://www.educreations.com/ - Video maken met teken mogelijkheden (Flipping the Classroom). Powtoon: https://www.powtoon.com/ - Animatie video maken (Flipping the Classroom). Screencast: http://www.screencast-o-matic.com/ - Video maken van eigen scherm (Flipping the Classroom). Todaysmeet: https://todaysmeet.com/ - Informatie- kanaal dat tijdens de les wordt gevuld door docent en cursisten. - Delen van een link tijdens de les.
Koppelen van toetsen aan niveaus van Bloom Waarom wil je toetsen? Summatieve/formatieve toetsen Wanneer wil je toetsen? VB: 1.Wat verstaat men onder bevolkingsdichtheid? 2.Een land heeft een oppervlakte van 100.000 km2 en telt 4 miljoen inwoners. Hoeveel bedraagt de bevolkingsdichtheid in dat land? 1 = begrip uit het hoofd 2 = begrijpen: het gaat om de verhouding tussen het aantal mensen en het oppervlakte van het land + toepassen: begrip bevolkingsdichtheid toepassen Wanneer gebruik je mentimeter? Wanneer gebruik je padlet? Hoe toets je het leerdoel? Hoe verander je de toets zodanig, dat het past binnen een niveau hoger binnen de taxonomie van Bloom?
Toetsvorm en Taxonomie van Bloom Figuur 2.5 Matrix Combinatie toetsvorm en leerdoelen (Erasmus Universiteit Rotterdam, 2012)
Samenvatting