Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verrijkingslessen voor cognitief talent
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Hogere denkvaardigheden
Probleem gestuurd onderwijs
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Onderzoeksvaardigheden
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Kennis verbreden en verdiepen
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Kritisch denken ‘vertaald’
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toetsing en toetsontwikkeling
Opstellen van leerdoelen
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Docentvaardigheden ICT
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Lesgeven zonder cijfer?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Product van TU Delft, SEC
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom https://www.youtube.com/watch?v=aZTWghpR684

Koppelen van leerdoelen aan niveaus van Bloom Spar over een lesinhoud / Stel een paar leerdoelen op (inhoudsaspect: leerstof + gedragsaspect: wat moet de leerling met de leerstof kunnen doen) Geef de niveaus in leerdoelen in de taxonomie van Bloom weer Wat viel op in jullie discussie Hoe verander je het leerdoel, zodat het past in een niveau lager binnen de taxonomie van Bloom?

Formuleren leerdoelen Creëren Construeren, maken, ontwerpen, concluderen, distilleren, samenstellen, oplossen, een plan opstellen, rapporteren, herformuleren, relateren, afleiden uit, samenstellen, opstellen, modelleren, combineren, generaliseren en samenvatten. Evalueren Beargumenteren, mening geven, becommentariëren, een eigen mening kunnen veroorloven, evalueren, aanvallen, beoordelen, adviseren, een onderbouwde visie geven, een beargumenterend oordeel kunnen vellen over, commentaar geven en/of kritisch doorlichten. Analyseren Afleiden, beproeven, conclusies trekken, onderzoeken, relatie/verband zien, structureren, verklaren, voorspelling doen/hypothese formuleren, vergelijken, splitsen, oorzaken opsporen, contrasteren, faseren, analyseren, ontrafelen, ontleden, organiseren en/of motiveren. Toepassen Aantonen, beheersen, berekenen, demonstreren, gebruiken, kiezen, opstellen, presenteren, toepassen, uitleggen, uitvoeren, verslag doen, verslag maken, verwerken, schatten, gebruiken, toetsen, testen, aangeven van grenzen, bepalen, voorspellen en/of vormgeven. Begrijpen Aanvullen, (her)formuleren, herkennen, namaken, omzetten, onderscheiden, opzoeken, ordenen, samenvatten, schema's maken, schematiseren, selecteren, toelichten,uitdrukken, vaststellen, vervangen, verwoorden/onder woorden brengen, verzamelen, voorbereiden, typeren, schetsen, nuanceren, voorbeelden geven, in eigen woorden uitleggen, demonstreren, beredeneren, verklaren, verhelderen, onderbouwen, beargumenteren, bewijzen, aantonen, hardmaken, toelichten, verantwoorden, illustreren, verschillen en overeenkomsten aangeven, indelen, formuleren en/of karakteriseren en een verband maken. Onthouden Benoemen, beschrijven, aangeven, omschrijven, aanwijzen, inventariseren, definiëren, noemen, tekenen, weergeven, aanwijzen, registreren, opzeggen, vertellen, categoriseren, onderscheiden, selecteren, weergeven, herkennen, opnoemen, opsommen, stappen aangeven, bestempelen, meten en/of navertellen

Tools digitale didactiek Nearpod: http://www.nearpod.com/ Interactief presenteren (kan met eerder gemaakte PowerPoint). Padlet : www.padlet.com - Voorkennis inventariseren. - Discussie initiëren. - Kennis delen.   Mentimeter: www.mentimeter.com - Voorkennis peilen. - Behoefte peilen. Kahoot: https://getkahoot.com/ Tricider: www.tricider.com - Cursisten/studenten elkaar peer feedback laten geven. - Inventariseren leervragen, leerdoelen, casussen, etc. Prowise presenter :https://www.prowise.com/en/ - Presentatie software met actieve werkvormen. Educreations: https://www.educreations.com/ - Video maken met teken mogelijkheden (Flipping the Classroom). Powtoon: https://www.powtoon.com/ - Animatie video maken (Flipping the Classroom). Screencast: http://www.screencast-o-matic.com/ - Video maken van eigen scherm (Flipping the Classroom). Todaysmeet: https://todaysmeet.com/ - Informatie- kanaal dat tijdens de les wordt gevuld door docent en cursisten. - Delen van een link tijdens de les.

Koppelen van toetsen aan niveaus van Bloom Waarom wil je toetsen? Summatieve/formatieve toetsen Wanneer wil je toetsen? VB: 1.Wat verstaat men onder bevolkingsdichtheid? 2.Een land heeft een oppervlakte van 100.000 km2 en telt 4 miljoen inwoners. Hoeveel bedraagt de bevolkingsdichtheid in dat land? 1 = begrip uit het hoofd 2 = begrijpen: het gaat om de verhouding tussen het aantal mensen en het oppervlakte van het land + toepassen: begrip bevolkingsdichtheid toepassen Wanneer gebruik je mentimeter? Wanneer gebruik je padlet? Hoe toets je het leerdoel? Hoe verander je de toets zodanig, dat het past binnen een niveau hoger binnen de taxonomie van Bloom?

Toetsvorm en Taxonomie van Bloom Figuur 2.5 Matrix Combinatie toetsvorm en leerdoelen (Erasmus Universiteit Rotterdam, 2012)

Samenvatting