BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018
DE WERELD LEREN KENNEN…
DE WERELD LEREN KENNEN…
ONS CURRICULUM
INFRASTRUCTUUR David K. Cohen (2011) Sociale bron voor sterke en breed ingevoerde professionele praktijk curriculum met duidelijk raamwerk systeem toetsing & examens standaarden en normen kwaliteit definitie te verwachten resultaten uitgewerkte didactische methodieken verankering in opleiding leraren methodes en materialen programma’s implementatie georganiseerde innovatie DUIDELIJK OF AMBIGU? SAMENHANG OF LOS ZAND?
INVLOED inspectie Politiek/bestuur Kritische omgeving
IMPLEMENTATIE
IMPLEMENTATIE: BETEKENIS GEVEN Professionele verandering berust op evaluatie: wat betekent dit voor mij? Eigenwaarde, existentie, morele waarden, idealen, welbevinden. Ga ik erin mee? Hoe bereid ik me voor? Hoe leer ik de nieuwe praktijk? Hoe stem ik de nieuwe praktijk af op mijn leerlingen? Hoe ga ik de samenwerking aan met collega’s? Hoe kom ik tot de meest optimale uitvoering?
IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN Gezamenlijk betekenis geven: uitwisselen kennis; dialoog; interpreteren Actie leidt tot kennis Verwerven van gedeelde ervaring: Kennis leidt tot actie
IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN
IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN
IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN Leiderschap: breed en diep verankerd leraarsrepertoire Richting geven Ontwikkelen leraren Herontwerpen schoolorganisatie Managen owk praktijk
IMPLEMENTATIE: VERANDEREN IN 3D
CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL…