BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opbrengstgericht werken
Presentatie Vereniging VOS/ABB
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Jongeren Preventie Team
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Geïntegreerde schoolverbetering
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Keuzethema: differentiatie
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Mondzorg - persoonsgericht
De nieuwe onderbouw.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hindoescholen nader beschouwd
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Van Eiland naar wijland
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018

DE WERELD LEREN KENNEN…

DE WERELD LEREN KENNEN…

ONS CURRICULUM

INFRASTRUCTUUR David K. Cohen (2011) Sociale bron voor sterke en breed ingevoerde professionele praktijk curriculum met duidelijk raamwerk systeem toetsing & examens standaarden en normen kwaliteit definitie te verwachten resultaten uitgewerkte didactische methodieken verankering in opleiding leraren methodes en materialen programma’s implementatie georganiseerde innovatie  DUIDELIJK OF AMBIGU?  SAMENHANG OF LOS ZAND?

INVLOED inspectie Politiek/bestuur Kritische omgeving

IMPLEMENTATIE

IMPLEMENTATIE: BETEKENIS GEVEN Professionele verandering berust op evaluatie: wat betekent dit voor mij? Eigenwaarde, existentie, morele waarden, idealen, welbevinden. Ga ik erin mee? Hoe bereid ik me voor? Hoe leer ik de nieuwe praktijk? Hoe stem ik de nieuwe praktijk af op mijn leerlingen? Hoe ga ik de samenwerking aan met collega’s? Hoe kom ik tot de meest optimale uitvoering?

IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN Gezamenlijk betekenis geven: uitwisselen kennis; dialoog; interpreteren Actie leidt tot kennis Verwerven van gedeelde ervaring: Kennis leidt tot actie

IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN

IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN

IMPLEMENTATIE: ORGANISATIELEREN Leiderschap: breed en diep verankerd leraarsrepertoire Richting geven Ontwikkelen leraren Herontwerpen schoolorganisatie Managen owk praktijk

IMPLEMENTATIE: VERANDEREN IN 3D

CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL…