18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Deel-2 LEERDOELEN Kennismaking met model- en theorievorming in de sociologie (of eigenlijk de sociale wetenschappen in het algemeen) Toepassen van model-
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Oplossingsgericht coachen
Mooi scheppingsverhaal...
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Polariteit scheikundeblok.
Godsdienst.
Echt of nep?.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Rekenen en Redeneren met Oneindig Jeroen Spandaw NWD, 5 februari 2016.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
7 Redeneringen Identificeren. Principe van Welwillendheid
Consumentengedrag Beslissen
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Anders kijken, anders doen
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
De vraag is je beste vriend
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Kan je zien of iemand holebi is?
De Multi (zwakke variant)
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
KRITISCH DENKEN 20 Drogredenen © Kritisch Denken.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
5 Grondslagen van Redeneren II
1 Introductie Kritisch Denken
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Multi Sterke variant Inleiding Sterke varianten van de Multi
24 Deskundigen & deskundigheid
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
De vergelijking compleet
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tekstverbanden en signaalwoorden
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Minimodules voor de 3e klas
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Geloof op zoek naar rede
Creëer je zelf!.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
G12 2 Bewijs: de hoofdeigenschap van evenredigheden M A R T X I
Creëer je zelf!.
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest KRITISCH DENKEN 18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest © Kritisch Denken

Evalueren van een bewering Stel dat iemand iets beweert, bijvoorbeeld: Er bestaat geen grootste priemgetal. Gemalen hoorn van rinoceros geneest impotentie. Houten fluiten hebben een mooier geluid dan die van metaal. Moet je hem geloven? Gezond verstand suggereert dat je hem alleen moet geloven als de bewering waar is, of op zijn minst waarschijnlijk waar. Je dient jezelf dus af te vragen hoe zeker je er van bent of de bewering waar is. Dat is wat we bedoelen met het evalueren van een bewering.

Een bewering evalueren is beslissen hoe zeker je ervan bent dat die bewering waar is.

Stappen Onderzoek de basis van de bewering/ premisse. Evalueer de basis Evalueer, in het licht van de basis, hoeveel vertrouwen je hebt in de waarheid van de bewering.

(overigens…) Een solide ‘Opvatting Deskundige’ basisvak geeft je waarschijnlijk meer vertrouwen dan een ‘Uitspraak’ ). Een ‘Per Definitie’ basisvak geeft je een volledig zekere basis om de bewering als waar te accepteren. Uitspraak: ’ Assertion’ in Engelse versie.

Evalueren van redenen Herinner je dat een reden een groep beweringen is - premissen genoemd - die gezamenlijk gebruikt worden ter bewijs van de waarheid van een andere bewering.   Wanneer een reden bewijs levert voor een andere bewering (een stelling) zeggen we dat de reden de stelling ondersteunt.

Een reden evalueren is beslissen over de vraag hoe sterk die reden de stelling ondersteunt. Meer technisch: een reden evalueren is beslissen in welke mate je vertrouwen moet hebben in een stelling, gezien vanuit het bewijs dat geleverd wordt door de reden.

Het meten van sterkte We bepalen de sterkte van de steun die een reden geeft aan een stelling. Sterkte bepalen kan: kwalitatief: Overtuigend, sterk, gemiddeld, zwak, waardeloos Sterk, zwak, nihil (Rationale) kwantitatief: Schaal 0-10 of 0-100

De elementen van sterkte Sterkte = waarheid + relevantie Een reden is sterk als: al haar premissen waar zijn én de premissen relevant zijn voor de stelling Andersom: er zijn twee manieren waarop een reden zwak kan zijn: de reden heeft een onware premisse en/of de reden is niet relevant

Waarschuwing Ware premissen staan dus niet gelijk aan een sterke reden.

Basisprocedure Bepaal of alle premissen waar zijn. Wil een reden goed zijn, dan MOET elke premisse geaccepteerd worden. Bepaal voor elke premisse in hoeverre die waar is op basis van ermee verbonden redenen of bases. Als alle premissen waar zijn, bepaal dan de relevantie Hier zijn veel manieren voor… De Scenariotest is een eenvoudige algemene methode

Scenariotest De Scenariotest is een methode om de sterkte van een reden te bepalen. Veronderstel dat alle premissen van de reden waar zijn, en Probeer je scenario’s voor te stellen waarbij de premissen waar zijn maar de stelling toch onwaar is. Bepaal de plausibiliteit van de scenario’s De reden is sterk naar de mate waarin er weinig en niet-plausibele scenario’s zijn.

Oftewel: een scenario is een mogelijke (of zelfs werkelijke) situatie waarin de premissen waar zijn, terwijl de stelling toch onwaar is. (Noot: filosofen noemen deze scenario’s ‘mogelijke werelden’).  

Scenario’s Score Geen enkele Overtuigend Nauwelijks, niet plausibel Sterk Enkele, enigzins plausibel Zwak Veel, waaronder enkele die nogal plausibel zijn Nihil

Voorbeeld Stel dat het waar is dan Mary getrouwd is. In welke mate steunt deze premisse de stelling dat Mary een man heeft?

Als we de Scenariotest toepassen proberen we scenario’s te bedenken waarbij de stelling onwaar is (Mary heeft geen man) hoewel de premisse waar is. Deze scenario’s zijn ‘mogelijke werelden’ waarin Mary getrouwd is, maar geen man heeft.

Plausibiliteit van scenario's Vraag hoe plausibel (aannemelijk) die scenario’s zijn. De reden biedt sterke ondersteuning naarmate er minder scenario’s zijn en naarmate die minder plausibel zijn. Ask the students what scenarios they can come up with and then how plausible these are.

De meeste getrouwde vrouwen zijn gehuwd met een man en de meeste mensen met de naam Mary zijn vrouwen, die – indien getrouwd - met een man getrouwd zijn. Omdat er scenario’s zijn die mogelijk, maar onwaarschijnlijk zijn, biedt de reden sterke ondersteuning.

Scenariotest voor bezwaren Is identiek maar ‘omgekeerd’ Veronderstel dat alle premissen van het bezwaar waar zijn en Probeer je scenario’s voor te stellen waarbij de premissen waar zijn, maar de stelling toch waar is. Bepaal de plausibiliteit van de scenario’s Het bezwaar is sterk naar de mate waarin er weinig en niet-plausibele scenario’s zijn.

Werk uit

Fouten bij toepassen van de Scenariotest 1. Toepassen van de Scenariotest op elke premisse apart.    De Scenariotest vraagt je scenario’s te bedenken waarin de stelling onwaar is, hoewel ALLE premissen tegelijkertijd waar zijn. Bedenk geen scenario’s voor elke premisse apart.

2. Scenario’s bedenken waarbij de premissen onwaar zijn. Vaak bedenken mensen scenario’s die, indien waar, een van de premissen onwaar laten zijn. Echter: de Scenariotest vooronderstelt dat de premissen waar zijn. De test vraagt hoe de stelling aan de waarheid van de premissen kan ontsnappen, d.w.z. onwaar kan zijn ONDANKS DAT alle premissen waar zijn.

Tot slot: Scenario’s kunnen worden weergegeven als afleidingsbezwaren (zie Les 19). In een goedgevormde redenering – dus een waarin alle co-premissen volledig en goed zijn weergegeven- dienen er GEEN scenario’s te zijn d.w.z. , de sterkte van de reden of het bezwaar hangt alleen af van de waarheid van de premissen. ‘Geldigheid’ is een speciaal geval van relevantie, alleen van toepassing op deductieve redeneringen.

Bijlage: extra materiaal

Jouw beurt.. Scenario’s waarbij de premissen waar zijn en de stelling onwaar. Bepaal de plausibiliteit.

Sterke ondersteuning Een reden geeft alleen ‘sterke ondersteuning’, als aan twee voorwaarden wordt voldaan: De premissen moeten allemaal aanvaard worden of in ieder geval niet verworpen. Het moet hoogst onwaarschijnlijk zijn dat de stelling onwaar is, gegeven het feit dat de premissen zijn geaccepteerd. Anders gezegd: er kunnen scenario’s zijn waarin de stelling onwaar is hoewel de premissen waar zijn, maar die scenario’s zijn zeldzaam en onwaarschijnlijk.

Zwakke ondersteuning Een zwakke reden geeft je enig vertrouwen in de mogelijkheid dat de stelling waar is, zonder dat die het erg aannemelijk maakt dat die waar is. Een reden geeft pas ‘zwakke ondersteuning’ als aan twee voorwaarden voldaan is: Alle premissen moeten minimaal waarschijnlijk waar zijn, d.w.z. niet verworpen. Het moet onwaarschijnlijk zijn dat de stelling onwaar is, gegeven de waarheid van de premissen.

Geen ondersteuning Een reden geeft ‘geen enkele ondersteuning’ als de waarheid van de premissen geen enkel verschil maakt voor de waarschijnlijkheid dat de stelling waar is. ‘Geen ondersteuning’ door een reden is van toepassing als: Een of meer van de premissen niet waar is of verworpen.  De premissen, zelfs al zijn ze waar, niets te maken hebben met de stelling.

Deze reden geeft geen steun omdat de premissen, hoewel waar, geen invloed hebben op de waarheid van de stelling. In plaats van de Scenariotest kun je hier ook het Konijenprincipe toepassen om vast te stellen of de reden de stelling ondersteunt.