Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Opzet van de workshop Kennismaken
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Kernprocessen van de Act methodiek
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Leiden Grip op nieuwe taken Gevolgen, risico's en sturingsmogelijkheden bij de decentralisatie van de jeugdzorg en de AWBZ.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Evaluatie Cursus.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Passend onderwijs.
De sociale wijkteams in Leiden
ViaVia Info-presentatie
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Les 1: Brainstorm en kennismaken
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
bij kwaliteit en outcome
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
OUTCOME-INDICATOREN WMO
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Grip op Jongerenwerk.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Monitoring Vooral om van te leren.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit Sturen op outcome Tom van Yperen, Nji / Universiteit Groningen Tiel, 23 januari 2017

Vraagstukken nieuwe stelsel Onder meer: Gebrekkig zicht op kwaliteit* Tevreden cliënten, maar niet over resultaat*/** Tevreden over vriendelijkheid hulpverlener 89% De jeugdhulp die ik krijg helpt me goed 60% Vraagstuk van sturing op kwaliteit en kosten *Bron: Rapport Kinderombudsman, april 2015; ** Van Yperen, 2003

Wat moet er gebeuren? Visie op kwaliteit sociaal beleid (incl. jeugdhulp en onderwijs) Verzameling sturingsinfo volume en kwaliteit, ihb ‘outcome’ Leren sturen op kwaliteit en kosten: naar een meet-, spreek- en verbeterbeweging

1. Visie op kwaliteit gemeentelijk sociaal beleid 1. Staat van de bewoners: Hoe gaat het met ze? (Zie oa ‘Waar staat je gemeente’) Ambities beleid: Bv. jeugd groeit gezond&veilig op 2. Maatschappelijk resultaat Monitor: In 3 jaren zijn er 10% meer burgers beweegnorm 15% minder eenzamen 10% minder probleemgezinnen 20% minder jeugdigen afhankelijk van speciale zorg

1. Visie op kwaliteit gemeentelijk sociaal beleid Monitoring en ambities sociaal beleid 2. Maatschappelijk resultaat +10% voldoet aan beweegnorm -15% eenzamen -10% probleemgezinnen -20% jeugdigen speciale zorg 3. Activiteiten burgers en voorzieningen Scholen, opvang Welzijnswerk Wijkteams Speciale jeugdhulp Etc

1. Visie op kwaliteit gemeentelijk sociaal beleid Monitoring en ambities sociaal beleid 2. Maatschappelijk resultaat +10% voldoet aan beweegnorm -15% eenzamen -10% probleemgezinnen -20% jeugdigen speciale zorg 5. Outcome voorzieningen o.a. > Tevredenheid > Afhakers > Doelrealisatie > Afname problemen 4. Kwaliteit input: pro-gramma’s en werkers 3. Activiteiten burgers en voorzieningen o.a. wijkteams

1. Visie op kwaliteit gemeentelijk sociaal beleid Monitoring en ambities sociaal beleid 2. Maatschappelijk resultaat +10% voldoet aan beweegnorm -15% eenzamen -10% probleemgezinnen -20% jeugdigen speciale zorg 2. Maatschappelijke resultaten 5. Outcome voorzieningen o.a. -Tevredenheid -Uitval -Afname problemen 4. Kwaliteit input o.a. werkers 3. Activiteiten burgers en voorzieningen o.a. wijkteams 6. Verbeteracties in een meet-, spreek en verbeterbeweging

Een wijkgerichte aanpak preventie jeugdcriminaliteit Het is al geprobeerd Een wijkgerichte aanpak preventie jeugdcriminaliteit Monitor: Staat van de jeugd op wijkniveau 2. Maatschappelijk resultaat o.a. Minder delinquentie Minder probleemgezinnen 4. Kwaliteit input 5. Monitoring outcome team / instelling 3. Experiment Wijkaanpak Communities that Care Vraag is nu: werkt monitoring ook in het gemeentelijk jeugdbeleid? Als je in de literatuur op zoek gaat naar het antwoord stuit je al gauw op het zogeheten ‘Communities that Care’ programma. Dit figuur kent u inmiddels. Het help uit te leggen wat het programma inhoudt. Dat programma begint er namelijk mee – netjes volgens blokje 1 van de figuur - de staat van de jeugd in een wijk op te maken en problemen en belangrijke risico’s in wijken te signaleren. Vervolgens worden voorzieningen ingezet om die problemen en risico’s aan te pakken. Men monitort of er maatschappelijk resultaten worden geboekt. Bij veel wijken ging het o.a. om minder delinquentie en minder probleemgezinnen als maatschappelijke resultaten. De uiteindelijke resultaten na een aantal jaren vielen echter erg tegen. Hoe komt dat? Wel, kijk ik met de bril van monitoring en de verbetercyclus naar dit traject, dan valt me op dat de monitoring daar beperkt werd tot het in beeld brengen of de maatschappelijke resultaten werden geboekt (blokje 2). De deelnemende instellingen aan de CtC-aanpak brachten niet met outcome-indicatoren meer direct in beeld of de gezinnen tevreden waren over het aanbod, wat de uitval was en of tussentijds de problemen afnamen of vaardigheden toenamen. Het leidde dus niet tot tijdige signalering of het werk van de voorzieningen goed was of juist te weinig opleverde. Dus was er ook te weinig tussentijdse bijsturing of verbetering van de werkwijze, noch in de concrete hulp, noch in het team of de deelnemende instellingen. Iedere instelling kon - even grof gezegd - zijn ding blijven doen, zonder de nodige verbeteracties en optimaal gebruik van bestaande kennis. Je hoeft geen professor te zijn om te snappen dat dat niet gaat werken. 6. Verbetercyclus met kennisgebruik * Ince e.a., 2001; Mak e.a., 2009; Jonkman, 2012; Steketee e.a., 2012

2. Sturingsinfo Uitval: o.a. no-shows, afhakers Geharmoniseerde set indicatoren outcome jeugdvoorzieningen: definities, operationalisering en proces* Uitval: o.a. no-shows, afhakers Clienttevredenheid over nut/effect diensten Doelrealisatie mate waarin gestelde doelen zijn gerealiseerd; zonder jeugdhulp verder kunnen; geen terugkeer in jeugdhulp; Afname problemen, toename zelfredzaamheid. *Bron: VNG, Branche-organisaties, NJi (Augustus, 2016)

De meet-, spreek- en verbeterbeweging Resultaten van drie wijkteams Wijkteam Veenwijk Kleikwartier Duinbuurt No shows & uitval 35% 10% 5% Tevreden (score ≥ 7) 75% 85% Zelfredzaamheid genormaliseerd 25% 65% Bron: Van Yperen & Van Arum (2014); Van Yperen e.a. (2015) 10

De meet-, spreek- en verbeterbeweging Een eerste gesprek over de resultaten Licht Ambulante hulp Bij einde Na 6 mnd Regulier beëindigd (geen uitval) 75% Tevredenheid over nut (score ≥ 7) 80% 60% Opvoedingscompetenties vergroot* 50% Sociaal-emotioneel functioneren jeugdige verbeterd* 40% 30% Wat er nodig is, is dat er een beweging op gang komt waarin meten, over kwaliteit met elkaar spreken en die kwaliteit voortdurend willen verbeteren centraal staan. Laat ik u een goed voorbeeld geven uit de praktijk. Het is ook een heel bijzonder voorbeeld. Het gaat hier namelijk nog niet om echte cijfers, maar om schattingen die een instelling maakte over wat de resultaten op de indicatoren zullen zijn. Het gaat hier om een instelling die licht ambulante hulp biedt die interessant is om uit te voeren in een wijkteam. Een soort eerste hulp post. Deze instelling doet onderzoek naar de effecten van hun hulp. De begeleidingscommissie van dit onderzoek, waarin ook een wethouder zit, de directeur van de instelling en ikzelf, kreeg dit tabelletje voorgelegd. De instelling schat in dat 75% van de cliënten de hulp gewoon afmaakt. 80% zal qua tevredenheid over het nut een 7 of hoger scoren, bij 60% zal de opvoedcompetentie van de ouders zijn vergroot en bij 40% van de jeugdigen is de sociaal-emotionele problematiek afgenomen. Er staat ook wat de resultaten wellicht zijn gemeten 6 maanden na beëindiging van de hulp. Er ontspon tussen onder meer de wethouder en de mensen van de instelling een gesprek over de vraag of dit nu wel goede resultaten zijn. Waarom verbetert het sociaal-emotioneel functioneren van de jeugdige maar bij 40%? En waarom zijn na 6 maanden maar 60% van de cliënten nog tevreden over het nut? Het gesprek ging verder over wat je gegeven de stand van kennis in de sector aan resultaten kan verwachten en over de overspannen verwachtingen die bij het college en de Raad kunnen bestaan. De directuer van de instelling gaf toe dat ze wat aan de voorzichtige kant was gaan zitten. Ik zei dat ze best wel wat ambitieuzer zou mogen zijn. Het ging vervolgens over het inzicht wat de instelling heeft (en ook niet blijkt te hebben) in de meest voorkomende problemen van zijn clëntèle en de mate waarin de hulpverleners goed zijn toegerust om bij die problemen zo effectief mogelijke hulp te bieden. Ook kwam de vraag op tafel wat er nodig is om op termijn veel beter te scoren. Kun je nagaan, dat gesprek kwam alleen al op gang aan de hand van fictieve gegevens. Alleen zo’n tabelletje al is een enorme verbetertool. Het gesprek gaat immers over hoe het nu is en wat beter zou kunnen. Ook is het een relatietool omdat het tussen gemeente, instellingen en wetenschappers een gesprek op gang brengt over beelden, verwachtingen, ambities en rollen wie wat moet doen om de resultaten te verbeteren. Een dergelijk gesprek kun je als hulpverlener ook in je team met je management voeren: hoe schatten wij ons tabelletje in? En komt dat er ook uit als we echt gaan meten? En wat vinden we daarvan, waar willen we verbeteracties op gaan doen? Wat is daar voor nodig? * Genormaliseerd? 11

Visie op kwaliteit sociaal beleid Wat moet er gebeuren? Visie op kwaliteit sociaal beleid Heldere, met cijfers gevoede ambities en afspraken over maatschappelijke resultaten Sturingsinfo kwaliteit voorzieningen Eis als gemeente dát er sturingsinfo mbt ‘outcome’ verzameld wordt, niet hoe dat moet scoren Leren sturen op kwaliteit Gebruik de cijfers als relatie- en sturingstool in een meet- spreek- en verbeterbeweging

Meer informatie: www.nji.nl/stelselwijziging www.nji.nl > Outcome monitoring Contact: t.vanyperen@nji.nl @TomvanYperen