De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo"— Transcript van de presentatie:

1 Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Voorstellen + ambtelijke werkgroep Ontwikkeltafel Sociaal Domein Fryslân, 4 oktober 2017

2 Vandaag Introductie: waarom, wat en hoe sturen op resultaat
Ervaringen van jeugd- en wmo aanbieders met outcome-indicatoren De Stellingwerven (alleen in de ochtend) GGZ Friesland Reik PAUZE Rondetafelgesprek in kleine groepen over uw ervaringen: o Wat verstaat u onder uitval, doelrealisatie en cliënttevredenheid? o Hoe meten en hoe benutten? Afsluiting en Vervolg

3 Waarom sturen op resultaten?
Ontwikkeling 2018: cliëntvraag centraal, u bent aan zet! Gemeenten willen zich niet bemoeien met het ‘hoe’, maar willen wel weten ‘wat’ er is bereikt: sturen op resultaten Relatie tussen aanbieders en gemeenten: continu verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en samenwerking We vragen aan u om te laten zien wat er is bereikt: Niet aan de hand van pxq, maar Zijn de cliënten goed geholpen? Doelen bereikt? Verder zonder hulp?

4 Wat: meet, spreek, verbetercyclus
Meten  Gegevens verzamelen en inzichtelijk maken voor gemeenten en aanbieders Spreken  In ontwikkeltafels en met contractmanagement Verbeteren  Leren, vergelijken en verbeteren Meten Spreken Verbeteren De cijfers spreken nooit voor zich!  In gesprek met aanbieder en gemeenten = Resultaatdialoog

5 Hoe: uitkomsten van zorg centraal
Aan de hand van output (aantallen cliënten in zorg) en outcome (bv. cliënttevredenheid) gegevens Ontwikkeltafels in 2018 Belangrijk: Cijfers op zichzelf zeggen niet alles Gegevens leveren gesprek op in de eigen organisatie, met SDF en in de regio Zo weinig mogelijk extra administratieve lasten

6 Aanbieders Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party
Output en outcome Friese gemeenten Aanbieders Jeugd en Wmo Geanonimiseerde gegevens, zoals uitval en start/stopberichten Outcome-indicatoren: doelrealisatie en cliënt-tevredenheid Berichtenverkeer Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party Data vanuit wijk- en gebiedsteams en andere verwijzers TTP heeft contact en overeenkomst met u voor aanlevering SDF Voor gesprekken met aanbieders en gemeenten

7 Drie outcome-indicatoren
Inzicht in uitkomsten van de geleverde zorg aan de hand van (landelijke) outcome-indicatoren: Uitval Doelrealisatie Cliënttevredenheid Vragen voor straks: Wat verstaat u hier precies onder? Hoe meet u dit bij uw cliënten? En hoe gebruikt u deze gegevens in uw organisatie? Gemeenten wijsheid niet in pacht, dus met u in gesprek over hoe we dit gaan invullen. Deze input wordt gebruikt voor de nieuwe werkgroep Outcome-indicatoren

8 Vervolg Start werkgroep Outcome-indicatoren met aanbieders + gemeenten
Interesse? Meld je dan aan bij Marieke van den Heuvel (SDF), met opdracht voorstel voor 2018: eerste groep aanbieders start in de pilot 2019: alle aanbieders doen mee Volgende ontwikkeltafel: december Met pilot eventuele aanpassingen – in 2019 doet iedereen mee.

9


Download ppt "Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo"

Verwante presentaties


Ads door Google