Oefening met atlas en kaarten Met foto’s, echte atlaskaarten en kaarten die er niet toe doen! 4 VWO Robert van Riel
Oefening: Vergelijk Xinjiang met Guangdong Zie uitgedeelde tekst 3 onderdelen Atlasgebruik en kaartgebruik Ruimte voor eigen interpretatie
Bronnen Atlas: Grote Bosatlas, 53e druk, kaarten en statistieken China, wereld. Losse kaarten: liggen klaar / worden uitgedeeld, als hulpmiddel of afleider. Foto’s: liggen klaar, als achtergrondinformatie.
Atlas
Andere kaarten
Afleiders
Foto’s
Oefening, kort samengevat Kaartselectie Kaartanalyse Advies maken op basis van kaart
Kaartselectie Leerlingen moeten zelf kaarten en statistieken vinden in atlas Leerlingen krijgen aanvullende kaarten aangereikt Niet iedere aanvullende kaart doet ertoe
Kaartanalyse Leerlingen moeten informatie uit kaart halen en opschrijven. Informatie moet gecombineerd worden; leerlingen leggen verbanden. Gevonden verbanden worden vertaald in hypotheses. Hypotheses worden ontwikkeld vanuit meerdere geografische dimensies. Nut van aangereikte kaarten wordt beoordeeld.
Creatief toepassen Advies(je) op basis van hypotheses maken Titel van advies bedenken Advies vat interpretatie van gevonden informatie samen Titel + advies geven mening leerlingen over gebied weer
Oefening, kort samengevat Kaartselectie Kaartanalyse Advies maken op basis van kaart
Onthouden à is gericht op herinneren, onthouden van informatie, je hoeft het niet te snappen Begrijpen à is gericht op het in eigen woorden weergeven wat de docent (c.q. het boek) heeft gezegd Integreren à is gericht op het verbinden van kennisdelen, vraagt meerdere denkstappen en het koppelen van gegevens. Toepassen à is gericht op het gebruiken van kennis in een nieuwe, onvoorspelbare situatie, waarbij de denkstappen niet gegeven zijn
Onthouden à is gericht op herinneren, onthouden van informatie, je hoeft het niet te snappen q oefenen q (be)noemen, beschrijven q Opsommen q vertellen q stappen aangeven q definiëren q aanwijzen q nadoen q memoriseren q bij muziek: luisteren naar geoefende stukjes muziek q bij mvt: letterlijk geleerde rijtjes produceren q … Begrijpen à is gericht op het in eigen woorden weergeven wat de docent (c.q. het boek) heeft gezegd in eigen woorden weergeven q uitleggen q voorbeelden geven q aangeven wat niet in het rijtje thuishoort grote lijnen aangeven q rubriceren/classificeren q een verklaring geven q berekenen (met geoefende formules bijvoorbeeld) q eenvoudige verwijswoorden (bij leesvaardigheid – talen) Integreren à is gericht op het verbinden van kennisdelen, vraagt meerdere denkstappen en het koppelen van gegevens. vergelijken met elkaar in verband brengen gegevens koppelen Voorspellen beoordelen q aantonen, laten zien hoe … als-dan redenering houden beargumenteren q patroon vaststellen tegen elkaar afzetten kenmerken analyseren Toepassen à is gericht op het gebruiken van kennis in een nieuwe, onvoorspelbare situatie, waarbij de denkstappen niet gegeven zijn q creëren q ontwerpen bewijzen voor conclusies aangeven q gericht experimenteren, onderzoeken hypothese ontwerpen en bijbehorend plan maken om die te testen q bouwen q ontwikkelen een keuze maken en die keuze rechtvaardigen besluiten op basis van argumenten artikel, brief schrijven advies(je) q bij talen: eigen zin maken waarbij je aantoont bepaalde kennis te kunnen gebruiken in nieuwe eigen context
Vragen / opmerkingen?