Oefening met atlas en kaarten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Welkom op de informatieavond van groep 7
KNAG Onderwijsdag.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Leerlijnen in relatie met de methode
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Toetsen: weet wat u meet
Competentiegericht leren vmbo
Kennis verbreden en verdiepen
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
voor familie en vrienden van
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Lezen: doe het goed voor
Social work Week 2.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Kritisch denken ‘vertaald’
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leesvaardig Examentraining.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 6 Begrijpend lezen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Psychomotorische taxonomie
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Vragen, wat voor vragen?.
Bronnen en onderzoeksvragen
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
De juiste route naar het juiste doel
Een video maken Kennis toetsen.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Financiële zelfredzaamheid
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Grenzen en identiteit: Rusland
LEZEN.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Oefening met atlas en kaarten Met foto’s, echte atlaskaarten en kaarten die er niet toe doen! 4 VWO Robert van Riel

Oefening: Vergelijk Xinjiang met Guangdong Zie uitgedeelde tekst 3 onderdelen Atlasgebruik en kaartgebruik Ruimte voor eigen interpretatie

Bronnen Atlas: Grote Bosatlas, 53e druk, kaarten en statistieken China, wereld. Losse kaarten: liggen klaar / worden uitgedeeld, als hulpmiddel of afleider. Foto’s: liggen klaar, als achtergrondinformatie.

Atlas

Andere kaarten

Afleiders

Foto’s

Oefening, kort samengevat Kaartselectie Kaartanalyse Advies maken op basis van kaart

Kaartselectie Leerlingen moeten zelf kaarten en statistieken vinden in atlas Leerlingen krijgen aanvullende kaarten aangereikt Niet iedere aanvullende kaart doet ertoe

Kaartanalyse Leerlingen moeten informatie uit kaart halen en opschrijven. Informatie moet gecombineerd worden; leerlingen leggen verbanden. Gevonden verbanden worden vertaald in hypotheses. Hypotheses worden ontwikkeld vanuit meerdere geografische dimensies. Nut van aangereikte kaarten wordt beoordeeld.

Creatief toepassen Advies(je) op basis van hypotheses maken Titel van advies bedenken Advies vat interpretatie van gevonden informatie samen Titel + advies geven mening leerlingen over gebied weer

Oefening, kort samengevat Kaartselectie Kaartanalyse Advies maken op basis van kaart

Onthouden à is gericht op herinneren, onthouden van informatie, je hoeft het niet te snappen Begrijpen à is gericht op het in eigen woorden weergeven wat de docent (c.q. het boek) heeft gezegd     Integreren à is gericht op het verbinden van kennisdelen, vraagt meerdere denkstappen en het koppelen van gegevens. Toepassen à is gericht  op het gebruiken van kennis in een nieuwe, onvoorspelbare situatie, waarbij de denkstappen niet gegeven zijn

Onthouden à is gericht op herinneren, onthouden van informatie, je hoeft het niet te snappen q     oefenen q     (be)noemen, beschrijven q     Opsommen q     vertellen q     stappen aangeven q     definiëren q     aanwijzen q     nadoen q     memoriseren q     bij muziek: luisteren naar geoefende stukjes muziek q     bij mvt: letterlijk geleerde rijtjes produceren q     … Begrijpen à is gericht op het in eigen woorden weergeven wat de docent (c.q. het boek) heeft gezegd  in eigen woorden weergeven q     uitleggen q     voorbeelden geven q     aangeven wat niet in het rijtje thuishoort grote lijnen aangeven q     rubriceren/classificeren q     een verklaring geven q     berekenen (met geoefende formules bijvoorbeeld) q     eenvoudige verwijswoorden (bij leesvaardigheid – talen) Integreren à is gericht op het verbinden van kennisdelen, vraagt meerdere denkstappen en het koppelen van gegevens. vergelijken met elkaar in verband brengen gegevens koppelen Voorspellen beoordelen q     aantonen, laten zien hoe … als-dan redenering houden beargumenteren q     patroon vaststellen tegen elkaar afzetten kenmerken analyseren Toepassen à is gericht  op het gebruiken van kennis in een nieuwe, onvoorspelbare situatie, waarbij de denkstappen niet gegeven zijn q     creëren q     ontwerpen bewijzen voor conclusies aangeven q     gericht experimenteren, onderzoeken  hypothese ontwerpen en bijbehorend plan maken om die te testen q     bouwen q     ontwikkelen  een keuze maken en die keuze rechtvaardigen besluiten op basis van argumenten artikel, brief schrijven advies(je) q     bij talen: eigen zin maken waarbij je aantoont bepaalde kennis te kunnen gebruiken in nieuwe eigen context

Vragen / opmerkingen?