Interprofessioneel leren en werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Opzet van de workshop Kennismaken
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
Verbinden van zorg en onderwijs
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Presentatie integrale brede toegang
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Kansen voor transformatie
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Uit het doolhof Over keuzevraagstukken bij de inrichting van sociale teams Studiemiddag sociale teams Ard Sprinkhuizen, associate lector Maatschappelijk.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
Integraal sociaal werk
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
MEE maakt meedoen mogelijk
WELKOM
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Raadsliedenwerk nieuwe stijl ?
Wmo beleid in de Drechtsteden
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Interprofessioneel leren en werken Over het speelveld tussen retoriek en praktijk Inleiding bij de dialoogsessie 4 mei 2017 Ard Sprinkhuizen, associate lector Maatschappelijk Werk Inholland

De vier gezichten van sociaal werk

Doelstellingen transformaties (SCP, 2016) Participatie verhogen: arbeid, zinvolle dagbesteding, sociale contacten Integraal en samenhangend beleid (‘één gezin, één plan, één regisseur’) Verschuiving van de tweede naar de eerste naar de nulde lijn: preventie, normaliseren, ontzorgen Versterking van de eigen verantwoordelijkheid en (zelf)redzaamheid: eigen kracht! …Kostenbesparing… Hogeschool INHolland

Versobering Hogeschool INHolland

Een taaie beroepen- en organisatiestructuur Remedial teacher Psychotherapeut Domeinon-afhankelijke generalisten Huisarts (gezondheid) Verpleegkundige (zorg) Wijkagent (veiligheid) Kwartiermaker (GGZ) Reïntegratiecoach (arbeid) Sociaal raadslieden (sociaal juridisch) CJG-functionaris (opvoeding) Diaconaal werker (zingeving) Woonconsulent (huisvesting) Jeugdzorgwerker (jeugd) Ouderenadviseur (ouderen) Psychiater Leerkracht Belasting- adviseur Advocaat Medisch specialist Leerplicht-ambtenaar Logopedist Orthopedagoog Scholte en Sprinkhuizen, 2009-2013 Lectoraat Maatschappelijk Werk Inholland / Sociaal Werk in de Wijk

Beperkte draagracht Substitutie Specialistische voorzieningen en diensten; niet vrij toegankelijk (indicering of specialistische diagnose) Bijvoorbeeld gedwongen kader, opname in institutie Beperkte draagracht Specialistische voorzieningen en diensten, vrij toegankelijk voor professionals. Ambulante ondersteuning. Indicering naar niet vrij toegankelijke voorzieningen Sociale teams; schakelen en verbinden tussen de niveaus; het doen van lichte interventies Vooral generalistische werkwijze Soms met een focus op jeugd, GGZ, armoede, ouderen, zorg… (T-shaped professional) Preventief, primaire toegang vroegsignalering, (primaire en secundaire) preventie Basisinfrastructuur: algemene voorzieningen, eerste lijnsgezondheidszorg, wijkveiligheid, onderwijs, gemeenschapshuizen, economische voorzieningen Civil society, vrijwillige inzet, verenigingsleven Direct persoonlijk en sociaal netwerk Individuele levenssfeer – strength-based Uit: Sprinkhuizen, Ard (2015). Haarlem: lectoraat maatschappelijk werk Hogeschool Inholland

“Het Wmo loket is gestopt en we hebben een bulk extra werk op ons afgekregen. We schrijven de beschikking in concept, de teamleider moet het goedkeuren en dan plaatsen zij (gemeente) de stempel. Van het schrijven van beschikkingen werd ik echt helemaal moedeloos. We wisten niets van de traplift en scootmobiel etc. en kregen echt heel veel aanvragen. Steeds onvolledige beschikkingen die dan weer werden teruggestuurd.” (Sociaal werker van een sociaal team) “Er is angst omdat je hele grote beslissingen neemt. De beer gaat los als iedereen kan indiceren.” (team coördinator sociaal team) Van professionals wordt verwacht dat ze zich in dat bureaucratische kader wrikken, dat ze zich dat jargon, werk en procedures eigen maken. Is bureaucratiseren van professioneel handelen.

“Het lijkt dat de teams vooral de bezuiniging moeten opvangen: het is een aanpassing in de inrichting en dus een instrumenteel politiek middel om bezuinigingen te realiseren. Hoe verhoudt zich dat tot de ideologie erachter?” (Bestuurder maatschappelijke organisatie) “Hoewel wij geen financiële druk voelen merk je dat de consulenten uit zichzelf op zoek gaan naar de goedkoopste oplossing. Wanneer een duur traject wordt voorgesteld gaan ze op eigen initiatief kijken of het ook anders kan." De consulenten lijken zich (on)bewust bezig te houden met de bezuinigingsvraag die (o.a.) aan de transformatie ten grondslag ligt” (Professional Sociaal Team)

“De gemeente wil dat we wel snel afschalen “De gemeente wil dat we wel snel afschalen. Ik worstel met de vraag: Kan het of doe ik het omdat het door de gemeente van me verwacht wordt? Er is zoveel druk, hoe moet je prioriteren? Ik moet zoveel. Hoe spoort dat moeten met mijn professionele oordeel?” (Professionals RIBW) “We zien het wel op papier maar niet in de praktijk. Heeft ook te maken met scheiding cjg coaches en wijkteams- deels heb je met dezelfde gezinnen te maken - wie heeft dan de regie- wie bepaalt wie wat gaat doen….wie heeft de macht?” (ambtenaar gemeente) “Kwetsbaren hebben vaak onbetrouwbare netwerken. Soms zijn deze onderdeel van het probleem. Vroeger had je een casemanager op een (MPG)gezin, die missen we. Er gaapt een hiaat tussen ons en het wijkteam, wat zij zouden moeten kunnen en doen. Die controlefunctie mis je echt. Een casemanager ontbreekt. 1 gezin 1 plan werkt niet: als er geen hulpvraag is, doet het SWT niets.” (Prof. 2 de lijn, Veilig Thuis).

Retorische vragen en echte antwoorden (of andersom)? Is interprofessioneel werken altijd geboden? Is een T-shaped professional wel een oplossing, of vooral een excuus om niet te bewegen? Sluit het gebruik van termen als professioneel kapitaal, praktische wijsheid (Baart), deugdenethiek, boundary crossing, positieve gezondheid, transformatieleren wel aan bij mogelijkheden en de handelingspraktijk van (aankomende) professionals? Is het formuleren van een gemeenschappelijke visie en het gebruik van een gemeenschappelijke taal geen ‘windowdressing’? Hoe om te gaan met statusverschillen, onderlinge wedijver, organisatiebelangen? Hoe vinden we de tijd voor de nodige ‘vlieguren’? Hoe vinden we een evenwicht tussen onterecht ingrijpen (de taak van de voorkant) en onterecht níet ingrijpen (de taak van de achterkant)?

Hoe te reageren? De drie klassieke reacties op grote veranderingen (Hirschman: the retoric of reaction): Perversity: je bereikt precies het tegenovergestelde! Jeopardy: je brengt alles in gevaar! Futility: het haalt toch niets uit! (en de evenknieën): Synergie: alles versterkt elkaar! Imminent danger: we moeten wel! History on our side: alles leidt tot deze uitkomst! Hogeschool INHolland

www.kennisplatformsdnh.nl www.wmowerkplaatsen.nl www.inholland.nl/onderzoek/lectoraten/social+work www.movisie.nl www.canonsociaalwerk.nl Ard Sprinkhuizen: ard.sprinkhuizen@inholland.nl

De generalist verbindt: T-shaped professional Diepgravende vakkennis binnen het eigen generalistisch domein (hulpverlening, zorg (voorbehouden handelingen), samenlevingsopbouw) Verdiepende kennis / competenties om de samenwerking en verbinding met andere generalistische disciplines goed invulling te geven: jeugdzorg, opvoedingsondersteuning, psychiatrie, lvg, schuldhulp enzovoort. Generalist naar bewoners en cliënten, ‘specialist’ in het team. Hogeschool INHolland

Deugden Betrouwbaarheid Eerlijkheid Compassie en barmhartigheid Solidariteit Rechtvaardigheid Invoelend vermogen (empathie) Dienstbaarheid Hogeschool INHolland

reflectieve professionaliteit Omgeving (wat kom je tegen) Gedrag (wat doe je) Competenties (Wat kun je) Kennis (Wat weet je) Overtuigingen (waar geloof je in) Identiteit Be-trok-ken-heid

De verstandige professional Een belichaamde grondhouding Methodische vaardigheden Vakkennis Het leveren van ‘maatwerk’: kunnen improviseren Praktische wijsheid, vanuit het ‘binnenperspectief’ Durven doormodderen in uitzichtloze situaties Fouten kunnen en durven maken Het humanitaire perspectief als leidraad De finaliteitsvraag: waar gaat het wezenlijk om (Baart)? Hogeschool INHolland