Beantwoord kort de volgende vragen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Bewonersparticipatie en VVE Mark Bal 21 september 2011 Alliantie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Medezeggenschap Het bestuur en het Directieteam nemen beleidsbesluiten Ouders, leerlingen en personeelsleden denken mee en beslissen soms mee Dit is geregeld.
Enquête professionaliteit van MRen GMR, SPO Utrecht September 2010.
MR 10 minuten MR in een notendop Agenda Wat doet een MR Samenstelling van de MR Jaarverslag Planning
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
MR De doelstellingen van de Medezeggenschapsraad (MR) zijn: Het behartigen van de belangen van kinderen, leerkrachten en ouders Stem geven aan het personeel.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD SINT BAVOSCHOOL november 2010.
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
De (T)OR en de bestuurder
Vergaderen.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Medezeggenschapsraad
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Medezeggenschapsraad Presentatie 29 Oktober 2015.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Kwaliteit en beleid
Wat is de (G)MR? Afvaardiging van ouders en personeel Inspraak en advies op de gang van zaken en beleid van de school Directeur is adviseur Vergaderingen.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Informatieavond Flora 21 september 2015 Oudervereniging Medezeggenschapsraad.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Medezeggenschap op de Trumakkers Informatieavond groep 1 en 2 6 september 2011.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Medezeggenschapsraad Presentatie 25 Oktober 2016
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap op de Dr.M.L. Kingschool
De Medezeggenschapsraad spreekt….
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Landelijke raad 10 december 2016
Een vergadering organiseren
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Medezeggenschapsraad
Jaarverslag medezeggenschapsraad
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Vergadering Personeelsdienst
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De Ondernemingsraad.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Landelijke raad 8 December 2018
Uitkomsten onderzoek (2018)
Medezeggenschap? Ook voor u!
Samenwerken en communicatie
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Jaarverslag 2017 – 2018 Medezeggenschapsraad Kbs De Howiblo
Uitkomst Quickscan Kampen
Waarom een ouderklankbordgroep?
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Beantwoord kort de volgende vragen: Uitnodiging: Beantwoord kort de volgende vragen: Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent? Wat zie je als resultaat? Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend? Welke barrières ervaar je nu? Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken? Wie/wat kan je hierbij helpen? Welke acties stel je voor?

Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent? Informatie over bovenschoolse zaken Meebeslissen over bovenschoolse zaken Invloed uitoefenen op beleid Consent ‘samen staan we sterk’ Dat niet alles buiten ons om besloten wordt Communicatie Gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven Het hebben van een mate van zeggenschap (instemming / advies) Behartigen belangen van Consent en onze school

Wat zie je als resultaat? Korte lijnen (gasten Consent) Vlotte besluitvorming Te weinig wijzigingen in beleidstukken via GMR bereikt Moet meer inhoudelijk en niet alleen ‘ja / nee’ Duidelijk rekenschap wordt afgelegd Te weinig resultaat Informatie niet alleen via directeur, maar ook via GMR Invloed, zij het zeer beperkt

Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend? Samenwerking Website Aanwezigheid Consent delegatie om toelichting te geven Interactie andere afgevaardigden Huidige situatie niet stimulerend

Welke barrières ervaar je nu? Veel leesstukken te laat beschikbaar (4x) Geen tijd voor overleg eigen MR Agenda kan beter aangeven doel, belangrijkste inhoudelijke punten, fase document, … Veel onderwerpen te laat op de agenda, geen tijd voor discussie en klankbord binnen eigen school, gevoel dat GMR niet serieus genomen wordt. Hamerstukken Aanwezigheid bestuurder van Consent bij vraagstukken voor instemming / advies Niet altijd volledige openheid van zaken  vertekend beeld Verloop GMR, wisselende samenstelling (2x) GMR voelt niet als een team Weinig mensen met GMR ervaring Weinig kritische opstelling, ook van voorzitter en secretaris Personeelsleden lijken geremd door aanwezigheid Consent Vergadering niet effectief genoeg Voorzitter moet strakker voorzitten Starre houding bestuurder Consent Consent mensen nemen te veel tijd in de vergadering Te weinig scholen vertegenwoordigd

Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken? Alle stukken minimaal 2 week vooraf beschikbaar Leeswijzer Stukken niet op laatst laten aankomen Laatste GMR 3 weken voor zomervakantie Mensen in de GMR die op positief kritische wijze naar beleid Consent kijkt Transparantie en betere communicatie met alle betrokken partijen Vroegtijdige informatieverschaffing Daadkracht van de voorzitter Komst van alle scholen Andere houding Consent t.a.v. GMR

Wie/wat kan je hierbij helpen? Meer onafhankelijke externe deskundigen / voorzitters beleidsgroepen Scholing in medezeggenschap Goed overzicht van organisatie: wie kan over wat aangesproken worden, ook buiten de vergadering Mogelijk splitsing van onderwerpen en splitsing in deelvergaderingen (zonder totaal uit het oog te verliezen) Vaste leden GMR Betrokkenheid en goede voorbereiding

Welke acties stel je voor? MR vergaderschema af stemmen op GMR schema Vaste samenstelling GMR, teambuilding Consent minder aanwezig (bv helft van de vergadering) Commissies binnen GMR Vroegtijdig bespreekbaar maken van onderwerpen voor instemming / advies  voorbereiding Duidelijke actiepunten lijst ter voorkoming onderwerpen naar de achtergrond Vergadering mbt agenda strakker in de hand houden (voorzitter):argumenten maar 1 keer, minder spreektijd Consent Meerjarenplanning Betere voorbereiding vergaderingen  uitsplitsing belangen (ouders / personeel, groeischolen / daalscholen, onderwerpen: onderwijskundig, beheer gebouwen, …) Fellere houding naar Consent toe

Samengevat: informatie en medezeggenschap 2. Wat zie je als resultaat? 1. Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent? Samengevat: informatie en medezeggenschap 2. Wat zie je als resultaat? Samengevat: wel vlotte besluitvorming, maar GMR is re-actief: zit aan het eind van het traject en discussieert eigenlijk niet mee in beleidstukken. Weinig resultaat. 3. Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend? Van samenwerken, website tot niet stimulerend. 4. Welke barrières ervaar je nu? Samengevat: GMR is re-actief en krijgt alleen, en te laat, de uiteindelijke complexe beleidsstukken. Discussieert niet echt mee, komt vaak niet verder dan ik begrijp waar het over gaat (en dan is de tijd om…), moet snel: Ja / Nee zeggen om besluitvorming niet op te houden. Vergadering niet effectief. Aanwezigheid Consent soms belemmerend, Geen team: wisselende samenstelling. 5. Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken? Samengevat: GMR zou pro-actief moeten zijn om zodoende vroegtijdig in het proces van beleidsvorming Consent betrokken te zijn: vroegtijdige informatie, tijd voor klankbord 6. Wie/wat kan je hierbij helpen? Vast team dat weet waar het over gaat. Niet genoemd, maar ook faciliteren door Consent van personeelsgeleding, oudergeleiding, informatie,… 7. Welke acties stel je voor? … betere werkwijze

Nu: wmo 1992 Huidige structuur: GMR is re-actief: zit aan het eind van het besluitvormingsproces Samengevat: niet optimaal, voor geen van de partijen

Nodig voor een betere structuur: Eerdere betrokkenheid in besluitvormingsproces Aansluiten bij netwerken-structuur Consent Faciliteren (door Consent): personeelsgeleding (betaalde tijd) oudergeleding…(onkosten, tele-conferentie mogelijkheid, …) rekening houdende met ‘vrijwilligerswerk oudergeleding’ (tijd…) informatie (ondersteuning website) scholing (kosten) Tenminste een kleine vaste kern in GMR Betere communicatie / informatie

Schoolteams + Medezeggenschapsraden Gemeenteraad RvT GMR DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden

Schoolteams + Medezeggenschapsraden Gemeenteraad RvT GMR Kern: 4P/4O Openb verg. Status Besluiten Web based informatie systeem Forum (disc.) DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden

Uitgangspunten: GMR kent een kern van 4 ouder- en 4 personeelsleden. Dit zijn gekozen leden. Als koppels (1 O, 1 P) zijn deze lid van de 4 beleidscommissies Aktieve website: Ieder koppel zorgt voor een verslaglegging op de website Via het discussieforum op de website kan iedere MR zijn ideeen kenbaar maken GMR vergadering openbaar bestaat uit 2 helften: Status beleidscommissies Besluiten (A/I… maar die komen dan niet meer uit de lucht vallen)

Wat levert het op: GMR zit niet meer aan het eind van de keten met stukken die (te) laat binnenkomen. Verslag van GMR koppel moet leesbaarheid informatie vergroten MR-en hebben de tijd om te spiegelen en via discussieforum hun mening kenbaar te maken GMR vergaderingen zijn meer ‘to the point’ GMR vindt ruimte voor eigen inbreng…

Wat is nodig: Faciliteren (door Consent): personeelsgeleding (betaalde tijd) oudergeleding…(onkosten, tele-conferentie mogelijkheid, …) rekening houdende met ‘vrijwilligerswerk oudergeleding’ (tijd…) ondersteuning website up to date te houden (2 uur per week) scholing (kosten)

Schoolteams + Medezeggenschapsraden Gemeenteraad RvT GMR Kern: 4P/4O Openb verg. Status Besluiten Web based informatie systeem Forum (disc.) DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden