de basis voor een gamified lessenserie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van de UNCO-MOB
Advertisements

‘Van moeten naar willen!’
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ho 6: Motivatie.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Introles: Opstarten + intro:
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Studiecoach Bijeenkomst
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Presentatie Bijeenkomst 3
Niet differentiëren maar socialiseren
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Niets is wat het lijkt.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Zelfsturing en motivatie
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Formatief versus summatief
– examentraining schrijven & taalportfolio
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Docentvaardigheden ICT
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Burgerschap Samenwerkend leren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Persoonlijk Leiderschap
Small Basic Console deel 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vergelijkingen oplossen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerling- kenmerken Motivatie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Rob Goossens Wat weten we nu?.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

de basis voor een gamified lessenserie De skilltree de basis voor een gamified lessenserie www.playbookgamification.nl

gamification is kijken naar wat spellen zo boeiend maakt − en die elementen gebruiken voor je lesontwerp “ ”

hoe houden spellen de speler betrokken? de speler is actief de speler heeft steeds een doel hij weet wat hij moet doen: duidelijk hij weet waarom hij dat moet doen: betekenisvol hij weet dat hij het doel net aankan: haalbaar en uitdagend de speler heeft autonomie: hij kan kiezen wat en/of hoe hij iets doet de speler krijgt constant feedback hij ziet het gevolg van zijn acties en mag het opnieuw doen tot het goed gaat de voortgang is inzichtelijk en wordt gevierd de speler is sociaal: er is samenwerking en competitie, en de speler neemt een rol aan

spellen = structuur + vrijheid

zie: http://www. playbookgamification

keuze in opdrachten

keuze in planning

zie: http://www. playbookgamification

basisregels skilltree Zorg dat je de skilltree elke les bij je hebt. Teken duidelijk af welke opgaven en onderdelen je hebt afgerond. Je moet alle essential (blauwe) opgaven maken. Verder beslis je zelf welke opgaven voor jezelf het nuttigst zijn. Je mag zelf kiezen wanneer je de opgaven maakt, zolang alle blauwe opgaven maar af en nagekeken zijn op het moment van de toets. Aan het begin van de toets lever je je schrift in. Hier controleer ik of je alle blauwe opgaven hebt gemaakt en nagekeken. Is dit niet het geval, dan doe je dit alsnog na de toets. Als je van jezelf weet dat je meer sturing nodig hebt, dan mag je naar me toe komen met het verzoek om je op bepaalde momenten te controleren.

praktische tips

lessenserie = skilltree + structuren + lessen

wat zijn jullie interessantste lessenseries?

toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen opzetten lessenserie toetsbare leerdoelen zie methode zie exameneisen vakinhoudelijke vaardigheden overige leerdoelen leren samenwerken initiatief tonen keuzes durven maken leren over beroepenveld leren over academische wereld kritisch denken etc. Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

theorie: flow Mihaly Csikszentmihalyi uitdaging vaardigheid

theorie: vrijheid en verantwoordelijkheid

Planning opbouw (trappetje!), betekenisvolle keuzes, skilltree Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

De herontdekking van elektriciteit Doorlopende structuren Expeditie Ohm De herontdekking van elektriciteit Doorlopende structuren puntentelling (competitie/levels), verhaal, teams en rollen, opbouwen/unlocken Planning opbouw (trappetje!), betekenisvolle keuzes, skilltree Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

het doel is haalbaar en uitdagend

Doorlopende structuren Feedback tests, nakijken, feedback form, onderlinge discussie, formative, toets Doorlopende structuren puntentelling (competitie/levels), verhaal, teams en rollen, opbouwen/unlocken Planning opbouw (trappetje!), betekenisvolle keuzes, skilltree Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

Doorlopende structuren Lessen actief, oneindig veel mogelijkheden Feedback tests, nakijken, feedback form, onderlinge discussie, formative, toets Doorlopende structuren puntentelling (competitie/levels), verhaal, teams en rollen, opbouwen/unlocken Planning opbouw (trappetje!), betekenisvolle keuzes, skilltree Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

Doorlopende structuren Lessen actief, oneindig veel mogelijkheden Feedback tests, nakijken, feedback form, onderlinge discussie, formative, toets Doorlopende structuren puntentelling (competitie/levels), verhaal, teams en rollen, opbouwen/unlocken Planning opbouw (trappetje!), betekenisvolle keuzes, skilltree Leerdoelen toetsbare leerdoelen + overige leerdoelen

hoe houden spellen de speler betrokken? de speler is actief de speler heeft steeds een doel hij weet wat hij moet doen: duidelijk hij weet waarom hij dat moet doen: betekenisvol hij weet dat hij het doel net aankan: haalbaar en uitdagend de speler heeft autonomie: hij kan kiezen wat en/of hoe hij iets doet de speler krijgt constant feedback hij ziet het gevolg van zijn acties en mag het opnieuw doen tot het goed gaat de voortgang is inzichtelijk en wordt gevierd de speler is sociaal: er is samenwerking en competitie, en de speler neemt een rol aan

meer informatie? lees- en kijklijst www.playbookgamification.nl artikelen materialen en templates nieuwsbrief

self-determination theory Doet iemand iets? nee ja Niet gemotiveerd Gemotiveerd Waarom? niet plezier plezier Extrinsieke motivatie Intrinsieke motivatie + autonomie + competentie + verbondenheid Regels & beloning Ego Bewuste waarden Geïnternaliseerde waarden

gamification tools and systems formative assessment with fast feedback automated tests: Edmodo, many LMS’es quizzes: Kahoot, Socrative, FlipQuiz open responses: Formative track progress and reward students PBL: badgeOS, ClassBadges, Credly LMS: Moodle, Delphinium, GradeCraft, Rezzly Classdojo making use of story and gameplay Classcraft