Jaarcongres Vereniging Hogescholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Vrijwilligers & motivatie
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Onderzoek Internationalisering Docenten
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Sociale media op school
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Opleiden van medewerkers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Transdisciplinaire projecten
‘Ouders als behandelaars’
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Eerstejaarsproblemen
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Studieadviesregeling
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Toekomstgericht onderwijs
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
DAVID PINTO
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Een vergadering organiseren
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Excelsior naar de 100 – en verder
Cursus Interne auditor
The Future Teacher 3.0.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Jaarcongres Vereniging Hogescholen De Docent als Motor

Els van der Werf Jos Walenkamp Senior Beleidsadviseur Internationalisering en Internationale Relaties Hanzehogeschool Groningen Jos Walenkamp Lector Internationale Samenwerking De Haagse Hogeschool 21 april 2016 11.30-12.30 uur Mees Auditorium

Internationaliseringsbeleid

Internationale competenties Kennis van en betrokkenheid bij de wereld Talenkennis, s.l. Interculturele competenties: passend gedrag en effectieve communicatie in interculturele situaties Internationale professionele en academische competenties Internationale persoonlijke en sociale vaardigheden

Het doel en de middelen Doel: internationaal competente en betrokken wereldburgers Middelen: Buitenlandse studie of stage Internationalisering in Nederland: internationale of multiculturele groepen, lesstof en voorbeelden, internationale docenten, vakken, modules, minoren over internationale aspecten van studie, in het Engels. N.B. Training in het doelgericht en doelbewust verwerven van internationale competenties N.B. Leren samenwerkend leren

Docenten Geven les, soms in het Engels of in andere talen Internationaliseren leerdoelen en curricula Regelen stageplaatsen in het buitenland of bij internationale bedrijven en instellingen Gebruiken en verwerken internationale vakliteratuur in lessen Ontvangen en begeleiden buitenlandse collega´s en studenten Begeleiden internationale klassen Zitten in werkveldcommissies Houden hun vak up-to-date

Online onderzoek bij docenten van HHS 2009 Gekeken is naar Ervaring met Internationalisering Houding ten opzichte van Internationalisering Kennis van de Engelse taal Kennis van de internationale context Interculturele competenties Belangstelling voor en ervaring met Ontwikkelingssamenwerking

Ervaring met internationalisering 8,6 procent heeft gedurende langer dan een maand in het buitenland gedoceerd (bijvoorbeeld in het kader van een docentenuitwisseling) 12 procent van de docenten heeft in het verleden een buitenlands stagebezoek gedaan; 14 procent heeft een gastcollege in het buitenland gegeven 20,8 procent heeft in 2008 met meer dan 10 buitenlandse collega’s contact gehad; daartegenover staan 37 procent die in dat jaar geen contact met buitenlandse collega’s had 51,7 procent heeft ooit in het Engels lesgegeven 38,1 procent heeft voor De Haagse Hogeschool activiteiten in het buitenland verricht.

Houding t.o.v. Internationalisering Bijna drie kwart van de docenten onderschrijft de mening dat internationalisering een speerpunt voor de Haagse Hogeschool zou moeten zijn. De leidinggevenden zijn nog iets positiever dan de docenten, maar het verschil is klein. Meer dan 80 procent van de docenten wil een deel van zijn of haar activiteiten in het Engels verzorgen. Maar liefst 90 procent van de leidinggevenden wil dat de docenten een deel van hun activiteiten in het Engels verzorgen. Ongeveer 90 procent van de docenten wil in meerdere of mindere mate onderwijsactiviteiten voor internationale groepen verzorgen; slechts 10 procent van de docenten wil dit niet. 95% van de leidinggevenden wil dat de docenten in meerdere of mindere mate onderwijsactiviteiten voor internationale groepen gaan verzorgen; slechts 5% van de leidinggevenden wil dit niet.

Engelse taalvaardigheid

Kennis van de internationale context Een meerderheid van de docenten (60 procent) houdt de internationale vakliteratuur bij. Vrijwel alle leidinggevenden vinden echter dat docenten hun vakliteratuur moeten bijhouden. Een kwart van de Haagse Hogeschool docenten geeft aan wel eens een internationale publicatie geschreven te hebben. 20 procent van de leidinggevenden vindt het belangrijk dat de docenten één of meerdere internationale publicaties hebben geschreven. De docenten zijn redelijk goed op de hoogte van de status van hun vakgebied in het buitenland. Men heeft echter minder zicht op de status van diploma’s, de onderwijsstructuur en de arbeidsmarktsituatie in het buitenland. De kennis bij docenten van de internationale context is volgens dit onderzoek beperkter dan de leidinggevenden zouden wensen.

De Multiculturele Persoonlijkheids Questionnaire

Wat we al hebben Doel helder Beleidsstuk helder voor iedereen MINT grotendeels gedaan WINK in 2020 plannen Rol en belang van docenten Motivatie en competenties docenten Ambities leidinggevenden

Barrières A. Institutioneel 1. Tijd 2. Geld 3. Prioriteiten opleidingen 4. Rekrutering en beloning B. Individueel 1. Houding, achtergrond, ervaring 2. Kennis en vaardigheden en 3. Persoonlijkheid

Obstakels wegnemen

In 2020 geslaagd?? Meer dan 25 procent van de docenten positief Meer dan negen internationale opleidingen Curricula alle geïnternationaliseerd Afstudeerders ook beoordeeld op internationale competenties Internationale gezamenlijke onderzoeksprojecten Strategische samenwerkingsverbanden Positieve reacties van studenten, alumni en werkgevers DOCENTEN GELUKKIG EN TEVREDEN

Lectoraat Internationale Samenwerking Lector Jos Walenkamp j.h.c.walenkamp@hhs.nl www.dehaagsehogeschool.nl/lectoraat-is

Internationalisering en professionele ontwikkeling

Deskundigheidsbevordering De docent bestaat niet! Elke docent heeft een eigen takenpakket, dat ook niet van jaar op jaar hetzelfde is. Deskundigheidsbevordering is het meest succesvol wanneer direct gerelateerd aan de huidige of toekomstige taken van een docent. Kijk bij deskundigheidsbevordering niet naar de docent als geheel, maar naar de taken die zij/hij heeft en spits deskundigheidsbevordering daarop toe.

Taken in de internationale werkomgeving Een docent in de internationale werkomgeving heeft verschillende taken Lesgeven in de domestic classroom – vaak in het NL Lesgeven in de international classroom – vaak in het ENG Curriculumontwikkeling > Internationalisation@Home Begeleiding van mobiele studenten Netwerkontwikkeling Onderzoek ….

Investeren in professionele ontwikkeling Meer aandacht voor een breder scala aan competenties Internationale kennis en ervaring m.b.t. het eigen vakgebied Kennis en vaardigheden om te kunnen functioneren in de ‘international classroom’ en internationale projecten en onderzoek “Intercultural Didactics” Kennis van de belangrijkste ontwikkelingen in het internationale HO > bv. Erasmus+, het Bologna Proces

International Competences Matrix: een HRM instrument Relateert taken van een docent aan benodigde competenties Is een instrument dat leidinggevenden helpt om vast te stellen of (nieuwe) docenten over de gewenste competenties beschikken → bij het werven van nieuw personeel → in de HRM cyclus, tijdens functioneringsgesprekken Is een instrument dat docenten helpt om na te gaan of ze over de gewenste/benodigde competenties beschikken → persoonlijk ontwikkelplan

Voorbeeldpagina 1

Voorbeeldpagina 2

Functie van de matrix Een handvat voor leidinggevenden en docenten in het (functionerings)gesprek over competenties voor de internationale werkomgeving. Biedt beide partijen een ‘taal’ om over dit onderwerp te praten. De basis voor een ontwikkelplan, zowel op persoonlijk niveau als op groepsniveau. Beide partijen erkennen hun wederzijdse verantwoordelijkheid: → de leidinggevende faciliteert en zorgt ervoor dat trainingsmogelijkheden beschikbaar zijn → de docent committeert zich

Voorwaarden voor implementatie Een setting waarin competenties en competentie-ontwikkeling kunnen worden besproken. Duidelijkheid over de status van de matrix: harde vereisten vs richtlijn voor gewenste professionele ontwikkeling. De beschikbaarheid van mogelijkheden voor professionele ontwikkeling. Erkenning en/of beloning voor succesvolle professionele ontwikkeling.

Initiatieven voor professionele ontwikkeling Online module “Introduction to Internationalisation” In samenwerking met EPNuffic Gericht op brede groep docenten Advanced Qualification for Internationalisation (AQI) Ontwikkeld door Marion Troia and Els van der Werf Gericht op docenten als ‘trekker’ van internationalisering

Waar is de ICM te vinden? https://www.hanze.nl/eng/organisation/international-affairs/professional-development-for-internationalisation Contact: Els van der Werf p.e.van.der.werf@pl.hanze.nl