Jaarcongres Vereniging Hogescholen De Docent als Motor
Els van der Werf Jos Walenkamp Senior Beleidsadviseur Internationalisering en Internationale Relaties Hanzehogeschool Groningen Jos Walenkamp Lector Internationale Samenwerking De Haagse Hogeschool 21 april 2016 11.30-12.30 uur Mees Auditorium
Internationaliseringsbeleid
Internationale competenties Kennis van en betrokkenheid bij de wereld Talenkennis, s.l. Interculturele competenties: passend gedrag en effectieve communicatie in interculturele situaties Internationale professionele en academische competenties Internationale persoonlijke en sociale vaardigheden
Het doel en de middelen Doel: internationaal competente en betrokken wereldburgers Middelen: Buitenlandse studie of stage Internationalisering in Nederland: internationale of multiculturele groepen, lesstof en voorbeelden, internationale docenten, vakken, modules, minoren over internationale aspecten van studie, in het Engels. N.B. Training in het doelgericht en doelbewust verwerven van internationale competenties N.B. Leren samenwerkend leren
Docenten Geven les, soms in het Engels of in andere talen Internationaliseren leerdoelen en curricula Regelen stageplaatsen in het buitenland of bij internationale bedrijven en instellingen Gebruiken en verwerken internationale vakliteratuur in lessen Ontvangen en begeleiden buitenlandse collega´s en studenten Begeleiden internationale klassen Zitten in werkveldcommissies Houden hun vak up-to-date
Online onderzoek bij docenten van HHS 2009 Gekeken is naar Ervaring met Internationalisering Houding ten opzichte van Internationalisering Kennis van de Engelse taal Kennis van de internationale context Interculturele competenties Belangstelling voor en ervaring met Ontwikkelingssamenwerking
Ervaring met internationalisering 8,6 procent heeft gedurende langer dan een maand in het buitenland gedoceerd (bijvoorbeeld in het kader van een docentenuitwisseling) 12 procent van de docenten heeft in het verleden een buitenlands stagebezoek gedaan; 14 procent heeft een gastcollege in het buitenland gegeven 20,8 procent heeft in 2008 met meer dan 10 buitenlandse collega’s contact gehad; daartegenover staan 37 procent die in dat jaar geen contact met buitenlandse collega’s had 51,7 procent heeft ooit in het Engels lesgegeven 38,1 procent heeft voor De Haagse Hogeschool activiteiten in het buitenland verricht.
Houding t.o.v. Internationalisering Bijna drie kwart van de docenten onderschrijft de mening dat internationalisering een speerpunt voor de Haagse Hogeschool zou moeten zijn. De leidinggevenden zijn nog iets positiever dan de docenten, maar het verschil is klein. Meer dan 80 procent van de docenten wil een deel van zijn of haar activiteiten in het Engels verzorgen. Maar liefst 90 procent van de leidinggevenden wil dat de docenten een deel van hun activiteiten in het Engels verzorgen. Ongeveer 90 procent van de docenten wil in meerdere of mindere mate onderwijsactiviteiten voor internationale groepen verzorgen; slechts 10 procent van de docenten wil dit niet. 95% van de leidinggevenden wil dat de docenten in meerdere of mindere mate onderwijsactiviteiten voor internationale groepen gaan verzorgen; slechts 5% van de leidinggevenden wil dit niet.
Engelse taalvaardigheid
Kennis van de internationale context Een meerderheid van de docenten (60 procent) houdt de internationale vakliteratuur bij. Vrijwel alle leidinggevenden vinden echter dat docenten hun vakliteratuur moeten bijhouden. Een kwart van de Haagse Hogeschool docenten geeft aan wel eens een internationale publicatie geschreven te hebben. 20 procent van de leidinggevenden vindt het belangrijk dat de docenten één of meerdere internationale publicaties hebben geschreven. De docenten zijn redelijk goed op de hoogte van de status van hun vakgebied in het buitenland. Men heeft echter minder zicht op de status van diploma’s, de onderwijsstructuur en de arbeidsmarktsituatie in het buitenland. De kennis bij docenten van de internationale context is volgens dit onderzoek beperkter dan de leidinggevenden zouden wensen.
De Multiculturele Persoonlijkheids Questionnaire
Wat we al hebben Doel helder Beleidsstuk helder voor iedereen MINT grotendeels gedaan WINK in 2020 plannen Rol en belang van docenten Motivatie en competenties docenten Ambities leidinggevenden
Barrières A. Institutioneel 1. Tijd 2. Geld 3. Prioriteiten opleidingen 4. Rekrutering en beloning B. Individueel 1. Houding, achtergrond, ervaring 2. Kennis en vaardigheden en 3. Persoonlijkheid
Obstakels wegnemen
In 2020 geslaagd?? Meer dan 25 procent van de docenten positief Meer dan negen internationale opleidingen Curricula alle geïnternationaliseerd Afstudeerders ook beoordeeld op internationale competenties Internationale gezamenlijke onderzoeksprojecten Strategische samenwerkingsverbanden Positieve reacties van studenten, alumni en werkgevers DOCENTEN GELUKKIG EN TEVREDEN
Lectoraat Internationale Samenwerking Lector Jos Walenkamp j.h.c.walenkamp@hhs.nl www.dehaagsehogeschool.nl/lectoraat-is
Internationalisering en professionele ontwikkeling
Deskundigheidsbevordering De docent bestaat niet! Elke docent heeft een eigen takenpakket, dat ook niet van jaar op jaar hetzelfde is. Deskundigheidsbevordering is het meest succesvol wanneer direct gerelateerd aan de huidige of toekomstige taken van een docent. Kijk bij deskundigheidsbevordering niet naar de docent als geheel, maar naar de taken die zij/hij heeft en spits deskundigheidsbevordering daarop toe.
Taken in de internationale werkomgeving Een docent in de internationale werkomgeving heeft verschillende taken Lesgeven in de domestic classroom – vaak in het NL Lesgeven in de international classroom – vaak in het ENG Curriculumontwikkeling > Internationalisation@Home Begeleiding van mobiele studenten Netwerkontwikkeling Onderzoek ….
Investeren in professionele ontwikkeling Meer aandacht voor een breder scala aan competenties Internationale kennis en ervaring m.b.t. het eigen vakgebied Kennis en vaardigheden om te kunnen functioneren in de ‘international classroom’ en internationale projecten en onderzoek “Intercultural Didactics” Kennis van de belangrijkste ontwikkelingen in het internationale HO > bv. Erasmus+, het Bologna Proces
International Competences Matrix: een HRM instrument Relateert taken van een docent aan benodigde competenties Is een instrument dat leidinggevenden helpt om vast te stellen of (nieuwe) docenten over de gewenste competenties beschikken → bij het werven van nieuw personeel → in de HRM cyclus, tijdens functioneringsgesprekken Is een instrument dat docenten helpt om na te gaan of ze over de gewenste/benodigde competenties beschikken → persoonlijk ontwikkelplan
Voorbeeldpagina 1
Voorbeeldpagina 2
Functie van de matrix Een handvat voor leidinggevenden en docenten in het (functionerings)gesprek over competenties voor de internationale werkomgeving. Biedt beide partijen een ‘taal’ om over dit onderwerp te praten. De basis voor een ontwikkelplan, zowel op persoonlijk niveau als op groepsniveau. Beide partijen erkennen hun wederzijdse verantwoordelijkheid: → de leidinggevende faciliteert en zorgt ervoor dat trainingsmogelijkheden beschikbaar zijn → de docent committeert zich
Voorwaarden voor implementatie Een setting waarin competenties en competentie-ontwikkeling kunnen worden besproken. Duidelijkheid over de status van de matrix: harde vereisten vs richtlijn voor gewenste professionele ontwikkeling. De beschikbaarheid van mogelijkheden voor professionele ontwikkeling. Erkenning en/of beloning voor succesvolle professionele ontwikkeling.
Initiatieven voor professionele ontwikkeling Online module “Introduction to Internationalisation” In samenwerking met EPNuffic Gericht op brede groep docenten Advanced Qualification for Internationalisation (AQI) Ontwikkeld door Marion Troia and Els van der Werf Gericht op docenten als ‘trekker’ van internationalisering
Waar is de ICM te vinden? https://www.hanze.nl/eng/organisation/international-affairs/professional-development-for-internationalisation Contact: Els van der Werf p.e.van.der.werf@pl.hanze.nl