Hoe leren professionals?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Presentatie introductie BGL
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
SBC blok 3 TDI 2011.
Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Wat is effectieve nascholing
TOM keurmerk Marius Berendse.
© de vries business consultancy, 2008
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Professionalisering Sociaal Werk
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Presentatie EduCheck SOML
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Professionalisering Dijkbewaking
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leiding geven aan school ontwikkeling
Lesgeven zonder cijfer?
Antibioticaresistentie en teamleren
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Suïcidepreventie Amsterdam
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Hoe leren professionals?

Professionaliseren startende professional Opleiding Aansluiten van de opleidingen op de praktijk Professionaliseren op de werkplek Inwerkprogramma’s Na en bijscholing Leren door te werken Leren van collega’s Registratie Beroepscode Tuchtrecht cliëntenfeedback Organisatie Kwaliteitskenmerken Leiderschap Onderzoek en innovatie Collectief en individueel leren Strategie/visie Wat is toegevoegde waarde voor maatschappij Vanuit welke waarden werken wij Volgens welke methodieken werken wij Hoe worden cliënten betrokken

Succes van leren Professional wil zich verder ontwikkelen tot bekwame beroepskracht Neemt deel aan ontwikkelactiviteiten Beheerst de competenties op het niveau van bekwame beroepskracht Past deze toe in de praktijk De resultaten van de organisatie verbeteren

Succes van leren

Formeel/informeel leren

Wat speelt nog meer bij het succesvol ontwikkelen? Karakteristieken van de lerende Ontwerp van de opleidingen en ontwikkelactiviteiten Werkomgeving, leercultuur

Karakteristieken van professional? Leerstijl Persoonlijkheidskenmerken Motivatie IQ

Leercultuur Is het gewoon om elkaar feedback te geven Zijn er mogelijkheden om met elkaar te reflecteren Is er een open klimaat, ruimte om te leren Worden er ontwikkelgesprekken gevoerd Dragen leidinggevende en gedragwetenschappers bij aan het leren van professionals Is er een heldere visie Zijn er teamdoelen

Wat willen we borgen met beroepsregistratie? Vakbekwaam om beroep te kunnen uitoefenen: Beschikken over juiste kennis Beschikken over juiste vaardigheden Juiste attitude Werken volgens richtlijnen en standaarden Blijvend in ontwikkeling

Hoe leer je dit op de werkplek Kennis nieuwe ontwikkelingen Systematisch oefenen van vaardigheden Verzamelen van feedback Personen met model gedrag Onderzoeken effect van het werk Intervisie Samenwerken Feitenkennis bv rondom signaleren

Hoe weten we wat vakbekwaam is? Beroepsprofiel Beroepscode Gemaakte afspraken binnen branches kenniscentra

Hoe meten we vakbekwaamheid? Feedback collega’s? Feedback klanten? Porfolio met beroepsproducten? Certificaten? Assessment? Werkervaring? Punten voor opleidingen ?

Hoe kunnen professionals dit aantonen ?

Portfolio leren en peer review toetsen van de toepassing van opgedane ervaring en activiteiten voor deskundigheidsbevordering Sluit aan bij wat er in de praktijk werkelijk geleerd wordt Maakt groei van professionals zichtbaar

Portfolio leren en peer review “Doel van het peer review is kwaliteitsbevordering en de gekozen vorm is het collegiale gesprek. Beroepsgenoten herkennen op basis van hun praktijkervaring snel de zaken die goed verlopen, waar extra aandacht gewenst is, en waar zich mogelijkheden tot verbetering voordoen. Niet aan de hand van een afvinklijst wordt het kantoor beoordeeld, maar op basis van de bevindingen uit gesprekken, dossieronderzoek en kantooronderzoek.” Uit: peerreview in het notariaat. September 2010.

Opbouw portfolio Stap 1: formuleren van leerdoelen Stap 2: Zelf op zoek naar inhoud en vormen van leren Stap 3: Bijhouden van portfolio middels uitwerking praktijk casussen Stap 4: ollega’s betrekken bij ontwikkeling Stap 5:

Wat willen we geborgd zien?