Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Het Landelijk Platform GGz heeft van het Ministerie van VWS in 2006 het project Programma Lokale Versterking toegewezen gekregen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Leer- werkplaats MPG aanpak
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
Implementatie van het 4C-ID-model
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Cliënt- en Familieperspectief
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
LEIDERSCHAPSONTWIKKELING © POLITIE HAAGLANDEN 2006 In gesprek over professioneel handelen 2 projecten in Haaglanden.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Beter Benutten-aanpak
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Professionele zorg van Palet
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Specialisme Samenwerken is samen werken
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Discussiegroepen - resultaten
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Project ‘integrale aanpak valpreventie’ regio Nijmegen e.o. Stand van zaken en blik in de toekomst Nancy Albertz, projectleider
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Netwerkcongres VGV De puzzel compleet maken Tosca Hummeling, projectleider GGD Nederland.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Leren zonder ZorgPact In deze bijeenkomst wil ik met u in gesprek hoe een zorgpact vorm te geven Voorbeeld: regio RijnGouwe Centraal: een zorgpact moet.
Van Zorg naar SOCAV.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Antibioticaresistentie en teamleren
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Leiderschapsontwikkeling
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider Het project FABuleus Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider

Het project FABuleus Wie deden er mee? Waar staan we nu Lessons learned Hoe verder na het project

Wat wilden we in het project doen? Trainingen van Familie als Bondgenoot uitrollen over Nederland Drie modules FABuleus ontwikkelen als basistraining voor professionals in GGZ In de deelnemende organisaties familie, cliënten en professionals tot FABdocenten opleiden, die uitvoering gaan geven aan de FABuleus modules in de eigen organisatie na het project Teamgericht opleiden om het effect van de modules beter te borgen. Gericht op drie niveaus in de deelnemende organisaties: individueel leren van professionals, teamleren en organisaties leren door projectaanpak en sterke gerichtheid op borging Evaluatie onderzoek doen en meten van effecten in de praktijk

Focus van het project FABuleus Unfreezing Bewustwording Attitude Inzicht FABuleus module 1 en 2 Ervaringsverhalen Theorie Moving In beweging Handelen FABuleus module 3 Ervaringsverhaal Vaardigheden Onderzoek Handvatten Vertaalslag Praktijk Freezing Toepassen Integreren Uitrollen Beleid Coaching Intervisie Integreren in Opleidingen

Wie deden er mee? Deelname: Het is zomer 2013: De vraag was: wie wil er mee doen? Moment van bezuinigingen en reorganisaties: FR’ en en GGZ organisaties: alle energie was daarop gericht. Deelname: Mondriaan in 2014 Parnassia Haaglanden in 2015 GGz Centraal 2016

Waar staan we nu West, Zuid en Midden Nederland is bereikt Het opleiden tot FABdocenten van familie/naasten, professionals en cliënten in de deelnemende organisaties is mogelijk De drie modules van FABuleus, gegeven door de opgeleide docenten worden zeer gewaardeerd door de teams Triadisch opleiden werkt! Het materiaal van de 3 modules FABuleus is vastgelegd Het materiaal van de opleiding tot de FAB docenten is verzameld Positief effect bij familie na 3 maanden; na één maand al een trend zichtbaar Alle deelnemende GGZ organisaties gaan met concrete plannen verder met resultaten FABuleus

Lessons learned We dachten een opleidingsproject te hebben. Het bleek een cultuurveranderingstraject in tijden van bezuiniging en reorganisaties Commitment van Familieraad en Raad van bestuur is cruciaal Interne projectleiders vormen de schakels naar de organisatie Betrekken van de afdeling opleiding in vroeg stadium is nodig om gedachtegoed, de borging van trainingen en materialen en de kwaliteitsbewaking mogelijk te maken. Randvoorwaarden voor de professionals dienen geregeld te zijn zowel voor hun opleiding als FAB docent als bij hun inzet later in de trainingen . Leidt eerst de docenten apart op en daarna gezamenlijk oefenen met alle docenten Voer voorafgaand aan hen opleiden tot FABdocent met alle geïnteresseerden een individueel gesprek voor informatie en selectie De niet belerende, open houding van de FABdocenten stimuleren het zelfinzicht en de wil om naasten meer te betrekken. De systemen en de gelden in GGZ organisaties zijn niet op familiebetrokkenheid gericht. Dat zijn belemmeringen voor het handelen in de dagelijkse praktijk

Welk vervolg is wenselijk? Uitrol in andere GGZ instellingen; er is vraag naar Opleiden van meer FABdocenten Verder ontwikkelen en vernieuwen van lesmaterialen Verbinden van de FABuleusmodules met andere opleidingstrajecten in GGZ organisaties Een plek waar FAB landelijk geborgd wordt Ontwikkelen van familievriendelijke systemen en de daarbij behorende gelden in de zorg Zorgverzekeraars in de regio betrekken bij FAB.