Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider Het project FABuleus Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Het project FABuleus Wie deden er mee? Waar staan we nu Lessons learned Hoe verder na het project
Wat wilden we in het project doen? Trainingen van Familie als Bondgenoot uitrollen over Nederland Drie modules FABuleus ontwikkelen als basistraining voor professionals in GGZ In de deelnemende organisaties familie, cliënten en professionals tot FABdocenten opleiden, die uitvoering gaan geven aan de FABuleus modules in de eigen organisatie na het project Teamgericht opleiden om het effect van de modules beter te borgen. Gericht op drie niveaus in de deelnemende organisaties: individueel leren van professionals, teamleren en organisaties leren door projectaanpak en sterke gerichtheid op borging Evaluatie onderzoek doen en meten van effecten in de praktijk
Focus van het project FABuleus Unfreezing Bewustwording Attitude Inzicht FABuleus module 1 en 2 Ervaringsverhalen Theorie Moving In beweging Handelen FABuleus module 3 Ervaringsverhaal Vaardigheden Onderzoek Handvatten Vertaalslag Praktijk Freezing Toepassen Integreren Uitrollen Beleid Coaching Intervisie Integreren in Opleidingen
Wie deden er mee? Deelname: Het is zomer 2013: De vraag was: wie wil er mee doen? Moment van bezuinigingen en reorganisaties: FR’ en en GGZ organisaties: alle energie was daarop gericht. Deelname: Mondriaan in 2014 Parnassia Haaglanden in 2015 GGz Centraal 2016
Waar staan we nu West, Zuid en Midden Nederland is bereikt Het opleiden tot FABdocenten van familie/naasten, professionals en cliënten in de deelnemende organisaties is mogelijk De drie modules van FABuleus, gegeven door de opgeleide docenten worden zeer gewaardeerd door de teams Triadisch opleiden werkt! Het materiaal van de 3 modules FABuleus is vastgelegd Het materiaal van de opleiding tot de FAB docenten is verzameld Positief effect bij familie na 3 maanden; na één maand al een trend zichtbaar Alle deelnemende GGZ organisaties gaan met concrete plannen verder met resultaten FABuleus
Lessons learned We dachten een opleidingsproject te hebben. Het bleek een cultuurveranderingstraject in tijden van bezuiniging en reorganisaties Commitment van Familieraad en Raad van bestuur is cruciaal Interne projectleiders vormen de schakels naar de organisatie Betrekken van de afdeling opleiding in vroeg stadium is nodig om gedachtegoed, de borging van trainingen en materialen en de kwaliteitsbewaking mogelijk te maken. Randvoorwaarden voor de professionals dienen geregeld te zijn zowel voor hun opleiding als FAB docent als bij hun inzet later in de trainingen . Leidt eerst de docenten apart op en daarna gezamenlijk oefenen met alle docenten Voer voorafgaand aan hen opleiden tot FABdocent met alle geïnteresseerden een individueel gesprek voor informatie en selectie De niet belerende, open houding van de FABdocenten stimuleren het zelfinzicht en de wil om naasten meer te betrekken. De systemen en de gelden in GGZ organisaties zijn niet op familiebetrokkenheid gericht. Dat zijn belemmeringen voor het handelen in de dagelijkse praktijk
Welk vervolg is wenselijk? Uitrol in andere GGZ instellingen; er is vraag naar Opleiden van meer FABdocenten Verder ontwikkelen en vernieuwen van lesmaterialen Verbinden van de FABuleusmodules met andere opleidingstrajecten in GGZ organisaties Een plek waar FAB landelijk geborgd wordt Ontwikkelen van familievriendelijke systemen en de daarbij behorende gelden in de zorg Zorgverzekeraars in de regio betrekken bij FAB.