Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mediërend leren op bs. Theresia
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
TOM keurmerk Marius Berendse.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ouderavond Groepsorganisatie
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Agenda klassenavond 8 september uur inloop uuropening uur pauze uurnaar de klas uurafronding.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Toekomstgericht onderwijs
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Koersplan - Geloof in de toekomst. Storytelling als innerlijk kompas De stichting hanteert het verhaal van Springmuis voor draagvlak en gemeenschappelijke.
Jaarplan Informatieavond “School Ondernemings Plan ”
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
23 maart 2017 profilering.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Toekomstige veranderingen:
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Persoonlijk Leiderschap
Koersplan
De Brug provincie Groningen Strategisch Fundament
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
De collectieve ambitie
Wij komen centraal te staan !
Heb jij ballen voor scrummen?
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament 20-10-2017 Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament ‘Dalton is voor iedereen en overal’ Concept I januari 2016 Meerjarenbeleidsplan 2016-2019 'Zien en gezien worden' - Gehandicaptensport Nederland - december 2014

Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Ontwikkeling NDV Waar komen we vandaan? Waar staan we nu? Waarom doen we dit?

Meerjarenbeleidsplan Beleidsstructuur Statutair doel Reden oprichting Eeuwig Missie Bestaansrecht Richten 5 tot 10 jaar Visie Invulling bestaansrecht Waarden Hier staat NDV voor Ambities Hier willen we naartoe 4 jaar Meerjarenbeleidsplan 2-4 jaar Inrichten Kwaliteit/ Onderzoek Beleidsbouwsteen Dienstverlening Belangenbehartiging Verrichten Uitvoering Jaarplan jaarverslag 1 jaar

Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Strategisch fundament Ideologie Daltononderwijs is blijvend leren en ontwikkelen in een continu proces. We gaan uit van de leerling met persoonlijke mogelijkheden en talenten. De basis is vertrouwen. . Dit zie je door een continu proces van leren en ontwikkelen betrokkenheid van leerlingen, ouders en leerkrachten een betekenisvolle leeromgeving planmatig werken aan persoonlijke leerdoelen ‘Dalton is voor iedereen en overal’

Daltononderwijs heeft de basis op orde Missie Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief als sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan persoonsontwikkeling. Onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich te ontwikkelen. Op basis van zijn/haar talenten. Dit zie je door: kwalitatief onderwijs: pedagogisch, didactisch en organisatorisch. passend, gepersonaliseerd en uitdagend onderwijs opbrengst- en handelingsgericht onderwijs werken op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid continue reflectie en feedback monitoring, visitaties en collegiale consultatie ‘Dalton is iedere leerling gegund’

Daltononderwijs vormt mensen met lef Visie Daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht is met sociale en persoonlijke groei. De leerling haalt het beste uit zichzelf. Daltononderwijs biedt een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen met lef met een kritische en democratische grondhouding. Daltononderwijs leert leerlingen functioneren in een complexe samenleving. De leerling is ondernemend en draagt verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen.

‘Daltononderwijs werkt, leert en reflecteert’ Vervolg visie Dit zie je door: De school is een veilige en betekenisvolle oefenplaats Er is ruimte voor ontdekkend, ondernemend en onderzoekend leren Verantwoordelijkheid geven en nemen Afleggen verantwoording Samen leren en leven Democratische grondhouding ‘Daltononderwijs werkt, leert en reflecteert’

Daltononderwijs is toekomstgericht ‘Dalton is voor mensen met lef’ Merkbelofte De NDV, directies en leerkrachten zetten zich met elkaar in voor sterk daltononderwijs. Onze leerlingen zijn o.a. sociaal vaardig, kunnen helder communiceren, denken kritisch, zijn creatief, kunnen samenwerken, zijn digitaal vaardig, zijn oplossingsgericht en nemen verantwoordelijkheid. We zien: kansen continue kritische reflectie een proactieve houding leiderschap en eigenaarschap zelfsturing ‘Dalton is voor mensen met lef’

daltononderwijs is effectief Waarden daltononderwijs is effectief Kernwaarden Vrijheid in gebondenheid / verantwoordelijkheid en vertrouwen Zelfstandigheid Samenwerken Effectiviteit / doelmatigheid Reflectie

daltononderwijs is effectief Waarden daltononderwijs is effectief Kernwaarden Vrijheid in gebondenheid / verantwoordelijkheid en vertrouwen Zelfstandigheid Samenwerken Effectiviteit / doelmatigheid Reflectie

Uitgaande van de leerling het beste onderwijs voor de leerling Ambities Uitgaande van de leerling De leerling: ervaart onderwijs dat aansluit bij de individuele leerbehoeften, talent stimuleert en kansen vergroot. ontwikkelt competenties die nodig zijn voor de toekomst. het beste onderwijs voor de leerling

Uitgaande van de leerkracht Ambities Uitgaande van de leerkracht De leerkracht: creëert een stimulerende leeromgeving is daltonbekwaam en kwaliteitsgericht blijft zich professioneel ontwikkelen reflecteert en evalueert Heeft vertrouwen in de mogelijkheden van de leerling biedt de hele dag effectief daltononderwijs De hele dag dalton

Uitgaande van de school Ambities Uitgaande van de school De school: geeft daltononderwijs vorm en inhoud ontwikkelt vaardigheidsleerlijnen en daltoncompetenties werkt opbrengst- en handelingsgericht is een lerende organisatie spreekt betrokkenen aan op hun verantwoordelijkheid stimuleert, faciliteert en realiseert Op een daltonschool zijn schoolleiding, leerkrachten, leerlingen en ouders samen verantwoordelijk.

‘Dalton is voor iedereen en overal’ Ambities De Nederlandse Dalton Vereniging: biedt een overzichtelijk, herkenbaar en samenhangend pakket van producten en diensten aan afgestemd op de behoeften van de leden van de NDV. is bereikbaar en herkenbaar. is dienstverlenend en staat open voor geïnteresseerden. biedt duidelijke kaders en randvoorwaarden voor de (door)ontwikkeling van de aangesloten scholen. Instrumenten hiervoor zijn: visitaties, certificering, opleiding/nascholing, workshops en inspiratiedagen. realiseert een sterk en krachtig netwerk voor daltonscholen. stimuleert (wetenschappelijk) onderzoek naar daltononderwijs. ‘Dalton is voor iedereen en overal’

Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Strategisch plan Dienstverlening/communicatie Leerlingen, medewerkers, school . Belangenbehartiging Lokaal, regionaal, nationaal, internationaal Externen (inspectie, politiek en maatschappij) Kwaliteit/onderzoek Lectoraat Publicaties Visitaties, certificering, opleiding/nascholing .