Advies aan gemeenteraad Bergen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Ontwikkeling van toeristengebieden
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
1.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Presentatie effectstudie komst Aldi
GfK Supermarktkengetallen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Modellen VWO 6.
Gratis Bewaakt Stallen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Brouwershuis: ruimte voor iedereen!
Winkeltijdenwetgeving
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Internationale Marketing Budapest, Hongarije 13/04/15 tot 17/04/15.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Ontwikkeling en de basisschool
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Wonen Bestuursstandpunt KansPlus. Het domein van de bewoner De woning is het domein van de bewoner en niet van de zorgaanbieder Het is de plek waar de.
Animatie van objecten Overgangen tussen dias Actieknoppen Verpakken van de presentatie.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
De gemeente moet mensen zelf laten kiezen naar welke dagbesteding ze gaan.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Het Carré Een nieuwe visie op het historisch centrum De Heerenveense School 11 juli 2012.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Budg€t Fun.
Intelligent Consumer Systems
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Bouwen aan de toekomst II
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Thematische netwerksamenwerking 24 september 2016
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
CENTRUMPLAN SCHAIJK Centrumplan Schaijk
Degene die de presentatie verzorgt
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
GfK Supermarktkengetallen
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
GfK Supermarktkengetallen
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Resultaat 2017 Aantal loten verkocht: (1.915 in 2016, in 2015 en 874 in 2014) Opbrengst: = bijna EUR voor HCY ( EUR in 2016,
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Help want armoede is niet fijn.
Steun landloze arbeiders in Pakistan
De gemeente Vierweg.
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Advies aan gemeenteraad Bergen 2016 Advies aan gemeenteraad Bergen

Werk aan de winkel 3.0 Inleiding De marktontwikkeling Voor en tegens beide plannen Het advies Werk aan de winkel 3.0

Zorg voor een rationeel besluit en niet voor een emotioneel besluit Voor we van start gaan

Werk aan de winkel 3.0 Inleiding De marktontwikkeling Voor en tegens beide plannen Het advies Werk aan de winkel 3.0

Omzet non food 16 % onder niveau voor crisis

Inzicht Supermarkten blijven het jaar in jaar uit goed doen Hebben weinig of geen last gehad van de crisis Zijn een zeer stabiele factor in retailland Inzicht

Supermarkten hebben non food ver overtroffen Omzet Miljard euro Groei Inflatie 2010 31,4 + 1,0 % 1,3 % 2011 32,2 + 2,5 % 2,3 % 2012 32,6 + 1,1 % 2,5 % 2013 33,33 + 2,1 % 2014 33,80 +1,4 % 1,5 % 2015 35,35 + 4,6 % 0,5 % 2016 estimate 36,13 + 2,2 % 0,21 % Supermarkten hebben non food ver overtroffen

4 partijen domineren de markt supermarkt Marktaandeel 2015 Albert Heijn 35 % Jumbo 18,5 % Lidl 10 % Aldi 7,3 % Voor de rest versplinterde situatie 4 partijen domineren de markt

Waarom dispariteit food en non food? De crisis heeft vooral non food aangetast We zijn daarentegen wel gewoon blijven eten en geven daar zelfs steeds meer aan uit Horeca en food vormen de grote lichtpunten in een moeizame retailmarkt Waarom dispariteit food en non food?

Waarom blijft food het goed doen? Uitgaven aan food bedragen minder dan 8 % van ons inkomen Dat was rond 1900 nog meer dan 50 % Waarom blijft food het goed doen?

Wel leven in een nieuwe werkelijkheid Door de crisis heeft de consument de waarde van geld weer leren ontdekken Wel leven in een nieuwe werkelijkheid

Dat verklaart succes goedkopere formules Ikea Aldi H&M Action Jumbo Primark Etc, etc Dat verklaart succes goedkopere formules

Conclusie Er bestaat geen stabielere factor dan een supermarkt Aldi zal het ook de komende jaren uitstekend doen Iedereen mag daar tegenwoordig gezien worden Conclusie

Conclusie Aldi is een zeer stabiele factor Die ook in Bergen waarde toevoegt voor de consument Een prima huurder is die de gemeente geen geld kost Conclusie

Werk aan de winkel 3.0 Inleiding De marktontwikkeling Voor en tegens beide plannen Het advies Werk aan de winkel 3.0

Plan 7 Dorpelingen - Aldi – argumenten voor Zeer stabiele huurder Aldi valt in vooraanzicht gebouw helemaal niet op Aldi super is toegevoegde waarde voor inwoners Zit de flow van het dorp niet in de weg Logische verbinding wandelwegen met alle delen van het dorp Gebouwen worden stijlvol Er komt extra parkeerruimte Er komt meer loop in de straat Plan 7 Dorpelingen - Aldi – argumenten voor

Plan Aldi tegenargumenten Minder gemeenschappelijke voorzieningen Plan Aldi tegenargumenten

Plan MooierBergen – argumenten voor Zeer sympathiek plan van eigen bewoners Toevoeging food Toevoeging ateliers Toevoeging huiskamer Toevoeging hotel Blooming is leuk idee Er komt extra parkeerruimte Heeft wat meer uitstraling Plan MooierBergen – argumenten voor

Plan MooierBergen – argumenten tegen Extra pleinfunctie niet nodig in dorp Pleinfunctie zal weinig publiek trekken Wie gaat alle voorzieningen betalen? Voor toeristen is er weinig spannends aan De foodhal is veel te klein om écht succes te hebben Er zijn alleen intentie verklaringen. Dat is wat anders dan concrete toezeggingen Hotelplan is niet uitgewerkt en telt slechts 15 kamers Winkellekkage naar buiten het dorp neemt niet af Plan MooierBergen – argumenten tegen

Hotel business Hotel business blijft zeer conjunctuur gevoelig Food heeft daar geen last van 15 kamers in hotel levert nauwelijks extra toeristenstroom In structuurplan staat al hotel aan overkant gepland Hotel business

Het grote dilemma voor Bergen Kiezen we voor een zeker succes of voor een groot risico? Het grote dilemma voor Bergen

Hoe kom je nu tot objectieve conclusie? Gebruik een stoplichtmodel Rood is “slecht” Oranje is “twijfelachtig” Groen is “gaat zeker werken” Hoe kom je nu tot objectieve conclusie?

Toetsingscriteria – Plan Aldi – 7 Dorpelingen Verbetering winkelcircuit Levendig en meer samenhangend centrum Verbetering entree naar centrum Combi centrumvoorzieningen en wonen Verbetering verkeerssituatie/parkeren Verbetering kwaliteit openbaar gebied Financiële haalbaarheid Bijdrage aan duidelijke passantenflow Bijdrage aan sfeer dorps entree Risico van slagen Dienen algemeen belang Belangrijk voor toerisme Toetsingscriteria – Plan Aldi – 7 Dorpelingen

Toetsingscriteria – Plan Mooier Bergen Verbetering winkelcircuit Levendig en meer samenhangend centrum Verbetering entree naar centrum Combi centrumvoorzieningen en wonen Verbetering verkeerssituatie/parkeren Verbetering kwaliteit openbaar gebied Financiële haalbaarheid Bijdrage aan duidelijke passantenflow Bijdrage aan sfeer dorp Risico van slagen Dienen algemeen belang Belangrijk voor toerisme Toetsingscriteria – Plan Mooier Bergen

Werk aan de winkel 3.0 Inleiding De marktontwikkeling Voor en tegens beide plannen Het advies Werk aan de winkel 3.0

Slotadvies 7 Dorpelingen: 2 oranje, 1 rood en 9 groen In Harmonie: 6 oranje, 2 rood en 4 groen Slotadvies

Hoe sympathiek en leuk het plan van Mooier Bergen ook is, het is niet verstandig dit uit te voeren. De wens is te veel de vader van de gedachte. Plan 7 dorpelingen sluit uitstekend aan bij structuurvisie en werkt zeker aan een verfraaiing van het dorp Slotadvies