De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 Beperkte supermarktomzetstijging in februari
Beperkte supermarktomzetstijging in februari. Consumentenvertrouwen toont licht herstel (-42). Nieuwe Paaspiek verwacht. Lidl heeft na AH meeste klanten. Action groeit fors. De supermarktomzet in februari 2012 laat een beperkte groei zien van 1.0% namelijk van € 2.43 miljard (februari 2011) naar € 2.45 miljard (februari 2012). De omzet per kassabon steeg licht van € naar €21.88. In de eerste 2 maanden van 2012 behaalde de supermarkten 1.7% meer omzet. Het consumentenvertrouwen herstelt licht in maart (-42) met name doordat men iets minder negatief is over de toekomst (economische en financiële situatie) Evenals de Kerst zal Pasen vooral in de huishoudelijke sfeer worden gevierd. Mede door het extra premium eigen merken assortiment zal er door de supermarkten een nieuwe Paaspiek worden gerealiseerd. Prognose omzet van Pasen (week 14) van € 740 miljoen.

3 Beperkte Supermarktomzetstijging in februari
Beperkte Supermarktomzetstijging in februari. Consumentenvertrouwen toont licht herstel (-42). Nieuwe Paaspiek verwacht. Lidl heeft na AH meeste klanten. Action groeit fors. Vooral gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker), salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes), en onderleggers (o.a. snackbodems, toastjes) worden veel verkocht in de Paasweek. Mede door het uitbreiden van het aantal winkels zagen Jumbo, C1000, Lidl, Coop, Hoogvliet, Emté en Deen de klantenkring in 2011 toenemen. Lidl is na Albert Heijn de formule met de meeste klanten. Action wordt steeds vaker voor food-aankopen bezocht. Het afgelopen jaar bezocht een derde van alle huishoudens Action 6.2 X voor een food-aankoop. Per bezoek werd er €9.48 afgerekend. In vergelijking met 2008 is de omzet van Action met 56% gestegen.

4 Consumentenvertrouwen hersteld licht (-42) in maart door een iets minder negatief beeld over de economische en financiële situatie de komende 12 maanden.

5 Prognose Paasomzet supermarkten 2012: Nieuwe Paaspiek verwacht
week : 569 miljoen week : 574 miljoen week : 599 miljoen week : 587 miljoen week : 621 miljoen week : 634 miljoen week : 710 miljoen week : miljoen week : 713 miljoen week : 726 miljoen week : 740 miljoen

6 Prognose Top 15 categorieën tijdens de Paasweek (gebaseerd op week t.o.v. gemiddelde week in 2011) PAASPROGNOSE 2012 * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Paasweek van 2011 aan gevuld brood circa 2.45x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2012 (gemiddelde week = 100%, Paasweek = 345%). Index Aantal x dat meer wordt uitgegeven 1 Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker)* 345 2.45 2 Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) 310 2.10 3 Onderleggers (o.a. snackbodems, toastjes) 286 1.86 4 Voorgebakken brood 278 1.78 5 IJsdesserts (ijstaarten en schepijs) 265 1.65 6 Bloemen en planten 218 1.18 7 Roomboter 180 0.80 Categorieën 8 Chocolade excl. candybars 175 0.75 9 Eieren 172 0.72 10 Rozé wijn 170 0.70 11 Witte wijn 169 0.69 12 Schaal- en schelpdieren 164 0.64 13 Salades snacks (o.a. kip-kerrie, komkommer, waldorf) 158 0.58 14 Buitenlandse kaas 155 0.55 15 Speciaalbieren 154 0.54 6 6

7 Klantenwinst in 2011 voor Jumbo, C1000, Lidl, Coop, Hoogvliet, Emté en Deen. Lidl na AH de formule met de grootste klantenkring.

8 Action wordt steeds vaker voor food-aankopen bezocht
Action wordt steeds vaker voor food-aankopen bezocht. Het afgelopen jaar bezocht een derde van alle huishoudens Action 6.2 X voor een food-aankoop. Per bezoek werd er €9.48 afgerekend. In vergelijking met 2008 is de omzet van Action met 56% gestegen.

9 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2011 - 2012
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

10 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 10

11 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011

12 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2011

13 GfK Supermarkt kengetallen: Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2011

14 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2011


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google