Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Lesgeven en begeleiden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
SBL conferentie lerarenregister
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Welkom op onze thema-avond
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Het leven geeft te denken
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ethiek.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Filmpje HvU.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Opgroeien in de stad les 3
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opdrachten en eindopdracht
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Leesplezier in de schoolbibliotheek
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Gedoopt! Wat doe jij met jouw doop?.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond
Wat is DRAMA??.
Studieloopbaanbegeleiding
Paspoort griekse goden
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Dilemma’s.
Wat is DRAMA??.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Wat is DRAMA??.
Storyline EMD Daphne Keller.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Naar een typologie van scholen
Mijn visie op onderwijs
Consumenten-gedrag Het gezin
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Postmoderne samenleving
Jouw ideale school 2032 LBV – KO - MAA.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
E health, Domotica en E-learning
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Les pijn en lijden Met kernwoorden.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Storyline EM2X Daphne Keller.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving

Normen en waarden beïnvloeden ons

Wat kijken we?....

Moet hij zeggen met zijn gloeilampharses.Dan heb je wel lef hoor. Nou ja ze gaat er toch zelf staan, met zo’n kop ging ik er niet staan. Het zijn allemaal stelletje horken die vrouwen… haha maar goed, vind het wel leuk om te zien! ;) Is toch ook een lelijk wijf, die heeft geen spiegel nodig…

Zwarte Pieten discussie

Wat zingen we nog?? Zwarte piet ging uit fietsen?..... Moriaantje zo zwart als roet?…. Er zat een klein zigeuner meisje?...... En mijn tante uit?.....

Heren….het is een Fantastische tijd!!!!

Taalgebruik bij schoolvoorstelling wordt leerkrachten te gortig Leerkrachten en ouders hebben dinsdag een groep van 125 kinderen uit het Rabotheater in Hengelo gehaald. Het taalgebruik en het toneelspel in een schoolvoorstelling van theatergroep Artemis was volgens de begeleiders te aanstootgevend voor leerlingen van groep 3.... ‘De acteurs gebruikten woorden als godverdomme en motherfucker. Nou weet ik dat kinderen op die leeftijd zelf ook niet op hun mond zijn gevallen. Maar een uitspraak als “als ik een meisje zie, groeit er van alles, ook in mijn broek” terwijl de acteur op zijn kruis wijst, gaat toch echt te ver.’ S

Visie op mens en maatschappij is van invloed op onderwijs (lesgeven / team) Lesgeven: bv klassikaal tegenover samenwerkend leren; keuze leermiddelen (zegt iets over jezelf) Holistische mensvisie – Keuze voor vakken. persoonlijke identiteit (string of streng) conclusie: veel op het oog onsamenhangende verschijningsvormen / opvattingen komen voor: typisch voor de samenleving van nu (zapwereld )

Samenhang tussen levensbeschouwelijke, maatschappelijke en culturele (kunst) opvattingen. De drie perspectieven (adhv ietsisme, KOEFNOEN)7.min.

De conceptuele “Transhuman Generation Art” van Geert Vanhoovels heeft betrekking op levensbeschouwelijke aspecten gelinkt aan het transhumanisme. Onderwerpen die in zijn werk aan bod komen, zijn de overgang van mens naar machine, de invloeden van wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op de maatschappij en mensen- en dierenrechten. De onderdelen die gebruikt worden om de assemblages samen te stellen zijn recyclage- of tweedehandsmaterialen.

Subculturen - globalisering Verduidelijking van onze huidige samenleving die postmodern is door oa. de volgende begrippen: Subculturen - globalisering

Individualisering - collectiviteit

secularisatie Religieus shoppen

Samenhang tussen bovenstaande aspecten en jouw kernkwaliteiten Voorbeelden van kwaliteiten: Respectvol Zelfverzekerd Verantwoordelijk Zorgzaam Doorzetter Initiatiefrijk Vriendelijk Nuchter Makkelijke prater Belangstellend Rustig Zelfstandig Betrouwbaar Doelgericht Behulpzaam Zorgvuldig Consequent Inspirerend Flexibel Nieuwsgierig Wijs Tactvol IJverig Praktisch Eerlijk Ordelijk Empathisch Waarom kies ik deze les en niet die andere. Geef voorbeeld van een middelbare school les waarin je dacht jeetje dat is inspirerend en bijvoorbeeld jeetje wat is dat een ……………..? Vanuit daar koppeling eigen beroepsidentiteit (keuze voor de pabo)

Waar we het nu over gehad hebben zegt iets over: de manier waarop jij je in de (Kosmopolitische) samenleving beweegt over jouw kernkwaliteiten Dus: de manier waarop je straks voor de klas wilt staan

Uitgangspunt: werken aan competenties Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke, maatschappelijk en cultureel-kunstzinnige opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart) handelen in beroepssituaties (hand) Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : - handelen in beroepssituaties (handen) - conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) - reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke en maatschappelijke opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart)

Jouw ideale school

Opdracht: Jouw Ideale school De betekenis van jouw eigen ‘verhaal’ voor jouw virtuele school in hedendaagse samenleving Nadenken over gebeurtenissen die voor jou belangrijk zijn geweest of nog zijn en medebepalend zijn voor de manier waarop jij in het leven staat (vb: het ‘kwijtraken’ van dierbaren, de keuze voor popconcerten, voorkeur voor TV programma’s, films, boeken, de keuze – of juist niet - voor een bijbaan) Wat betekent dit voor jouw ideale school?

Perspectief: spirituele, bevlogen, vanuit het hart sprekende docenten Rick KAEZ, oud student The tragically hip

De reden om voor de pabo te kiezen welke leraar sprak jou aan? wat wil je leren? bereiken? Wat voor een leerkracht wil je zijn? hoe wil je dat leren? hoe wil je dat bereiken ?

Imago???