Observeren en begeleiden van kleine groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
1.
Redactioneel schrijven Les 2
Logical Framework Approach
Te slim om veters te strikken
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Handelingsgericht werken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Onze doelen en visie in beeld
Algemene ouderavond dolfijngroepen TriVia
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Bijeenkomst September 2015
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Psychomotorische taxonomie
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Observeren en rapporteren
Eindopdracht kwaliteitszorg.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Aantrekkelijk formuleren
Naam onderwijsinstelling Datum
Behavior Based Safety Warehousing
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Financiële zelfredzaamheid
Les 1: Introductie Marketing
LIP.
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
Welkom instructeurs!.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Didactiek Lesformulier.
Naam school Datum Logo van de school
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Eigen Initiatief Model
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Begeleiden Les 7.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Observeren en begeleiden van kleine groepen Onderdeel van BP 2.4 begeleiden van kleine groepen

Inhoud Welkom + AAR Terugkoppelen vorige week Betekenis zelfredzaamheid Oefenen met zelfredzaamheid Executieve vaardigheden Nabespreken Afronden

Datum Inhoud Inleveren 24-01-17 Uitleg B.P 2.4 Informatie observeren en rapporteren Start maken O&P 31-01-17 informatie open observatie informatie begeleiden van kleine groepen afmaken O&P Eerste kans O&P 07-02-17 Informatie zelfredzaamheid Eventueel aanpassen O&P Tweede kans O&P 04-04-17 Eerste kans B.P 2.4 18-04-17 Tweede kans B.P. 2.4

Terugkoppeling Waar hebben we het vorige week over gehad? Continu observatie Autisme, ADHD, faalangst, dyslexie en dyscalculie Wat te doen bij onderdeel B; begeleiden van groepje leerlingen op gedrag of leerresultaat?

Lesdoelen De student kan uitleggen wat zelfredzaamheid is De student kan benoemen wat hij/zij moet doen bij onderdeel C De student kan aangeven hoe je zelfredzaamheid kan bevorderen gericht op verzorgende taken.   De student kan uitleggen wat executieve vaardigheden zijn De student kan voorbeelden geven hoe je executieve vaardigheden kan trainen

Zelfredzaamheid Wat is zelfredzaamheid? Zelfredzaamheid is het vermogen van iemand om voor zich zelf te zorgen. Men kan eigen problemen oplossen en gaat zelfstandig door het leven, ofwel weet zichzelf te redden. Zelfsturing en zelfstandigheid

Uitleg opdracht C Begeleiden van een leerling om de zelfredzaamheid te stimuleren http://maken.wikiwijs.nl/93589/Beroepsprestatie_2_4) Begeleiden van een leerling met beperking Ten aanzien van de verzorging Stimuleren zelfredzaamheid Welke ideeën komen in jullie op?

Oefen met verzorgende taken Stappen plan om zelfstandig de jas aan te trekken Handen wassen Tas in pakken Tafel schoon achter laten Hoe leer je een kind werken met een stappenplan/pictogrammen?

Oefenen met zelfredzaamheid Wat kan je nog meer oefenen met zelfredzaamheid, zonder de verzorgende kant? Tafel opruimen Wat moet je pakken voor bijvoorbeeld rekenen? Hoe werk ik netjes in mijn schrift Wat zijn executieve vaardigheden? Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is

Trainen executieve vaardigheden Autisme spectrum stoornis/ADHD/ADD Is gericht op: Respons inhibitie: nadenken voordat je iets doet Emotieregulatie Taakinhibitie: op tijd en efficiënt beginnen Timemanagement: tijd verdelen Planning: een plan maken Organisatie: informatie en materialen ordenen

Oefenen volgens het ABC model A staat voor Antecedent. Gedrag veranderen door de omgeving aan te passen. B staat voor Behavior (gedrag). Het gedrag zelf aanpassen. C staat voor Consequenties. Gedrag veranderen door sancties en/of beloningen.

Omgeving aanpassen Beperk de afleiding. Zorg voor ordeningssystemen. Maak een planning. Zorg voor geheugensteuntjes. Maak een activiteit of gebeurtenis minder complex. Je kunt een taak korter maken, een pauze inlassen of de stappen duidelijk uitleggen.

Gedragsverandering Bepaal aan welk probleem je gaat werken. Formuleer samen met het kind een doel en tussendoelen. Beschrijf de stappen en verwerk ze in een lijst of checklist. Houd toezicht terwijl het kind de lijst afwerkt, bouw dit geleidelijk af.

Consequenties Motiveer het kind om de vaardigheden te leren. Geef complimenten het meest effectief direct na het gewenste gedrag. Werk met een eventuele beloningskaart

Nabespreken Wat heb je geleerd vandaag? Wat zou je graag met een kind willen oefenen, met betrekking tot zelfredzaamheid? Hoe ga je dit aanpakken?

Afronden Evalueren van de lessen 1 woord wat vond je van de lessen? Ga naar b.socrative.com Roomnumber: ELLES01