CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Van Kroon naar ViP.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Conferentie Achterhoek
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Kennis is macht? De rol van informatie
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Bachelor Medische Hulpverlening
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Functiecreatie Jeugdzorg Een duurzame manier om banen te creëren.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Hoe leren professionals?
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Functiedifferentiatie 2020
Leerlandschap Palliatieve Zorg
WAR Stagiaires in de ouderenzorg.
Kwaliteit leerbedrijven
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De juiste route naar het juiste doel
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Disclosure belangen NHG spreker
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk 8 december 2016

Manuela Koops Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent Even voorstellen Manuela Koops Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent Rita Scholten Projectleider leren en werk Utrechtzorg 8 december 2016

Projectleider leren en werk Zorgpact Project Zorgpact wijkleerbedrijven locaties en innovatieve concepten. Doel kwalitatieve doorontwikkeling en opschaling Financiële verduurzaming wijkleerbedrijven Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt Oplossing voor tekorten en behoud 8 december 2016

Utrechtzorg arbeidsmarkt organisatie Ondersteunen van zorg- en welzijnsorganisaties gericht op evenwicht op de arbeidsmarkt. 8 december 2016

Wat moeten we weten en wat is hiervoor nodig HBOV studenten worden opgeleid met rollen. In de praktijk worden deze rollen lang niet altijd actief ingezet; daarmee wordt niet goed gebruik gemaakt van de competenties van de student. Studenten haken voortijdig af binnen de ouderenzorg, omdat ze zich niet uitgedaagd voelen of zich onvoldoende herkennen in ‘waarvoor ze geleerd hebben’. Hetzelfde geldt voor de helpende, verzorgende en verpleegkundige niveau 4. Door hen te leren werken in de juiste rol op het juiste moment zullen ze ervaren dat ze als vakvrouw/man kunnen functioneren. Het zelfmanagement/zelfleiderschap versterkt dit principe. Het vernieuwde functiehuis waarbij de rollen als handvat dienen nemen we als uitgangspunt. Uitgegaan wordt van de CanMEDS rollen die zijn opgenomen in het Beroepsprofiel Verpleegkundige 2020. 8 december 2016

CanMEDS rollen in de praktijk (filmpje) maandag, 29 augustus 2011

Beoogd effect • Een beter inzicht in taken, rollen en niveaus leidt tot een effectievere samenwerking binnen zorgteams en tot een hogere kwaliteit van dienstverlening, waardoor de posities van de diverse medewerkers versterkt worden. De ‘zittende’ medewerkers van zorgteams worden hiertoe onderwezen in de te onderscheiden rollen en zelfmanagement. 8 december 2016

Met wie werken we samen Logo’s : Lyvore, ROCMN, MBO Amersfoort, Koperhorst, leerhuis Liendert : Onderwijs: het leveren van stagiaires voor teamopbouw, ontwikkeling onderwijs materiaal gericht op de doorlopende leerlijn en toepassing in de praktijk. Ouderenzorg organisatie Lyvore het bieden van een team van professionals i.v.m. functiehuis en coaching en afstemming, Mede ontwikkeling doorlopende leerlijn. Pilots teams die gaan werken met de rollen. Studenten: het oefenen en leren in de praktijk gericht op de rollen en zelfmanagement. Onderzoeksinstituut: meerwaarde onderzoeken op effecten lange termijn. Utrechtzorg: Zorgpact maakt effect regionaal zichtbaar voor andere zorg- en welzijnsorganisaties. Initieert nieuwe concepten, deelt kennis en biedt ondersteuning. 8 december 2016

Document: vertaling CanMEDS naar niveau MBO-Verpleegkunde Opbrengst werkgroep Document: vertaling CanMEDS naar niveau MBO-Verpleegkunde Verzorgende IG Dienstverlening (Helpende zorg en welzijn) Assistent Dienstverlening 8 december 2016

Nieuwe kwalificatiedossiers Exact dezelfde teksten van de nieuwe KD’s worden gebruikt in het document. 8 december 2016

Resultaat Overzicht van de verschillende rollen gekoppeld aan de functies en de samenhang tussen de functies. 8 december 2016

Document is de basis voor het functiehuis. 8 december 2016

Opdracht Rol samenwerkingspartner Doel: Bewustwording van de verschillen tussen de functies binnen de rol van samenwerkingspartner. Verschil tussen de functies heeft betrekking m.b.t. complexiteit 8 december 2016

Multidisciplinair samenwerken. Voorbeeld Kernbegrip: Multidisciplinair samenwerken. 8 december 2016

Zowel op casus, organisatie en wijkniveau (Context). HBO-Verpleegkundige Hoog complexiteit. Zowel op casus, organisatie en wijkniveau (Context). Werkt samen met andere disciplines binnen en buiten tot zorg en behandeldoelen. Wetenschap, klinisch redeneren, kwaliteit. 8 december 2016

MBO- verpleegkundige Gemiddeld tot hoog complexe situaties. Casus (context). Zij neemt deel aan samenwerkingsverbanden binnen als buiten de organisatie en multidisciplinair overleg. Zij schakelt indien noodzakelijk zorgverleners van andere disciplines in. Wetenschap, kwaliteit. 8 december 2016

Gemiddeld complexe zorgsituaties. De context is overwegend stabiel. Verzorgende-IG Gemiddeld complexe zorgsituaties. De context is overwegend stabiel. Handelt naar procedures. Zij schakelt indien noodzakelijk zorgverleners van andere disciplines in volgens afspraken in het zorgplan. 8 december 2016

Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn Laagcomplexiteit. Binnen kader in stabiele situatie. De context is overwegend stabiel. Neemt deel aan overleg om werkzaamheden af te stemmen. 8 december 2016

Assistent dienstverlening en zorg Laag complexiteit. De assistent voert taken uit volgens standaardwerkwijzen binnen een stabiele context. De Assistent dienstverlening krijgt van zijn leidinggevende of ervaren collega’s informatie over het uit te voeren werk. 8 december 2016

Contactgegevens Manuela Koops - van Halteren Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent kam@mboamersfoort.nl Rita Scholten Projectleider leren en werk Utrechtzorg Rscholten@utrechtzorg.net Bron: - Bachelor Nursing 2020 (stuurgroep Bachelor of Nursing 2020) - Toekomstbestendige beroepen in de verpleging en verzorging Rapport stuurgroep over de beroepsprofielen en de overgangsregeling) - www.zorgvoorbeter.nl/hbov-wijkstage - kwalificatiedossiers MBO-V, Verzorgende IG, Dienstverlening (helpende zorg en welzijn) , Entree: assistent dienstverlening en zorg. Uitgave: SBB 8 december 2016

Evaluatie Tips en tops. 8 december 2016

Nieuwe beroepsprofiel voor HBO verpleegkundigen 8 december 2016