De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WAR Stagiaires in de ouderenzorg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WAR Stagiaires in de ouderenzorg."— Transcript van de presentatie:

1 WAR Stagiaires in de ouderenzorg

2 WAR 28-6-2017 Inleiding en voorstellen Saskia en Moniek
Uitleg probleem stagiaires Uitleg Can med rollen Uitleg/Inzet Loopbaanleren Opdracht LOB Vragen

3 Verbreding inzetten stagiaires N4
Tijdens de War werd gesproken dat stagiaires VP te weinig van het werkveld zien in de ouderenzorg. Het werkveld vraagt om gemotiveerde verpleegkundigen Studenten VP willen ook meer zien in de ouderenzorg Opdracht vanuit de WAR: Afvaardiging vanuit praktijk en school samen aan de slag om product te ontwikkelen

4 CAN MED rollen Verschil van N3 Verzorgende IG en Verpleegkundige N4 en N5 Uitgaande van De CanMEDS-systematiek wordt gebruikt om de verschillende rollen (competenties) te beschrijven van zorgprofessionals.

5 Verzorgende IG De verzorgende IG past haar kennis en vaardigheden toe in werksituaties binnen het zorgkundig domein Werkzaam in laag tot gemiddeld complexe zorgsituaties Voorspelbare situatie Als er veranderingen optreden en er complexe problemen ontstaan neemt de verzorgende contact op met een collega of eindverantwoordelijk Bedenkt geen nieuwe procedures en/of protocollen gericht op het welbevinden van de verzorging van de cliënt Verzorgende IG past methodisch redeneren tot in laag tot gemiddeld complexe situaties, signaleert maar stelt geen verpleegkundige diagnose Levert een bijdrage aan het opstellen van ondersteuningsplan

6 Verpleegkundige N4 De mbo-verpleegkundige past haar specialistische kennis en vaardigheden toe in uiteenlopende werksituaties binnen het verpleegkundig domein Is werkzaam in gemiddeld tot hoog complexe zorgsituaties Complexe, onvoorspelbare factoren en omstandigheden en meervoudige complexe problemen Als er veranderingen optreden en er complexe problemen ontstaan neemt de verzorgende contact op met een collega of eindverantwoordelijk De vpk is in staat om bij meervoudige complexe problemen zelfstandig of in samenwerking met anderen adequate wijze te handelen en problemen op creatieve en verantwoorde wijze te lossen of een oplossingsrichting te bedenken ( gebruik maken van kennis, andere disciplines ..etc) Bedenkt of combineert procedures als dit nodig is in het kader van individuele zorgverlening Past klinisch redeneren toe, stelt verpleegkundig diagnose in gemiddeld complexe tot hoog complexe situaties Stelt het zorgplan op Verantwoordelijk voor de coördinatie van de individuele zorgverlening en levert een bijdrage aan de organisatie van de werkeenheid Volgens wet BIG (artikel 39) heeft de verpleegkundige Functionele zelfstandigheid op een drietal voorbehouden handelingen (verzorgende niet)

7 Hoe kunnen we de match maken?
Met Loopbaanleren Wat is dat ?

8 Loopbaancompetenties

9 Loopbaanleren Leren om te kiezen, Kiezen om te leren

10 Voorwaarden voor LOB-gerichte leeromgeving
Praktijkgericht Dialogisch Vraaggericht

11 Student BPV organisatie/ instelling Opleiding
Meerwaarde voor: Student BPV organisatie/ instelling Opleiding

12 Samen aan zet

13 Samen aan zet Onderwijsaanbod

14 Samen aan zet Organisatie

15 Samen aan zet Rol SLB, Docent, loopbaancoach

16 Opdracht LOB in 2e leerjaar
Een BPV plaats bezoeken ter verbreding Doel Studenten formuleren waarom ze bij een bepaalde instelling of afdeling willen bezoeken voor de verbreding van hun opleiding. Ze zien ook andere afdelingen binnen de instelling. Ook kunnen ze hun uitstroomkeuze beter maken voor het 3e en 4e leerjaar VP. Voorbereiding Deze les vindt plaats in het 2e leerjaar bij LOB, Loopbaan Oriëntatie Begeleiding in periode 6. Voor deze opdracht gaan we ervan uit dat de studenten de mogelijkheid hebben om zelf een instelling/afdeling of groep te zoeken met of van elkaar. Laat ze zelf op een post-it de naam van de instelling en groep met hun eigen naam opschrijven zodat er een overzicht is en uitwisseling plaats kan vinden. Instructie ‘Leren doe je vooral in de praktijk. Daar doe je ervaringen op die je laten zien hoe je toekomstige beroep eruit ziet. In de praktijk moet je ook vooral dingen DOEN. En door DOEN leer je: wat je leuk vindt, wat je minder leuk vindt, waar je talenten liggen en de dingen die je niet zo goed kan. In deze oefening gaan jullie een BPV-plaats zoeken ter verbreding waarvan jullie zelf het idee hebben dat je daar het meeste kunt leren over wat je toekomstige beroep inhoudt, waar je je het meeste op je gemak zult voelen, waar je jouw kwaliteiten het beste kunt inzetten, enzovoort.’ Doen Vraag de studenten(individueel) op te schrijven waar ze een instelling/afdeling op uit gaan zoeken. Wat moet een afdeling hen te bieden hebben? Welke werkzaamheden moeten/willen ze daar gaan verrichten? Wat willen ze leren? Verdeel de groep in twee of drietallen. Laat de studenten met elkaar bespreken wat ze hebben opgeschreven over hun eigen eisen ten aanzien van de instelling en afdeling Laat de studenten zoeken naar minstens 2 mogelijke instelling/afdelingen die aan hun eisen voldoen. Laat hen de informatie noteren die ze nodig hebben om de instelling te benaderen voor een mogelijke BPV plaats, dit kan ook via andere groepsgenoten of hun eigen netwerk Laat de studenten de antwoorden kort aan elkaar presenteren. Laat ze een afspraak maken via hun groepsgenoot en meelopen voor een dag of avonddienst, student van desbetreffende afdeling is verantwoordelijk voor andere student Student maakt een verslag wat dit hem of haar heeft opgeleverd om een dagje mee te lopen op andere afdeling

17 Vervolg Opdracht LOB Tips En Trucs
Wees op de hoogte van de BPV-eisen van de opleiding: wat moeten de studenten leren op hun BPV-plaats en waar moeten de BPV-instellingen aan voldoen. Aanbeveling Afhankelijk van de taakvolwassenheid van de groep kan dit een moeilijke oefening zijn voor studenten. Hebben zij zich al wel eens echt afgevraagd wat ze zelf van een BPV-plaats verwachten en wat ze daar willen leren? Als ze dat zelf niet helder hebben, wordt het zoeken én vinden van een BPV-plaats waarschijnlijk lastig. Ondersteun de studenten tijdens deze oefening dan ook nadrukkelijk: blijf ze bevragen op wat ze nu zelf voor ogen hebben met hun BPV ter verbreding van hun opleiding. Verdieping Nodig studenten uit hogere jaren uit om te vertellen over hun ervaringen met de BPV. Wat kunnen zij deze studenten voor tips geven bij het zoeken naar een geschikte BPV-plaats? Moeten je studenten afgaan op sfeer of juist niet? Wat zijn de kenmerken van BPV-instellingen/afdelingen waar ze echt iets leren? Hebben ze tips om instellingen te benaderen en te netwerken. Naast deze verbredingsopdracht vindt er in periode 7 ook opdracht plaats ter verdieping van de BPV plaats. M.n. gericht op hun uitstroomkeuze. Student gaat bv kijken in de psychiatrie waar zij/hij mogelijk haar uitstroom in wil gaan doen.

18 Hoe gaan we dit inzetten?
Student is verantwoordelijk voor zijn/haar medestudente die hij /zij meeneemt naar de afdeling Krijgt toestemming van de afdeling en overlegt dit ook Vraag ? Willen jullie hier aan meewerken?

19 Vragen


Download ppt "WAR Stagiaires in de ouderenzorg."

Verwante presentaties


Ads door Google