Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid 4.Voorbeeld plaatsing groep 2-3 en Leerkrachten aan het woord 6.Dag-planning groep 2-3 en Verbindingen tussen leerjaren en/of vakgebieden 8.Vragenrondje 9.Afsluiting
Visie en aantallen kinderen Structuur Om een ononderbroken leerlijn te creëren voor elk kind is voor de Troubadour structuur voorwaardelijk. Denk bij structuur aan de volgende voorbeelden: Voorbeelden: Het volgen van de leerlingen vanuit een ontwikkel volg model Instructierooster is inzichtelijk Breinvriendelijke instructies vanuit het Directe Instructie model Basiskennis en vaardigheden Gebruik van het groepsplan, op basis van de 1-Zorgroute / HGW Uitdagend leren in de zone van de naaste ontwikkeling KC de troubadour stimuleert en bevordert het individuele leervermogen van elk kind. We bieden het kind een speel-, ontdek- en leeraanbod aan vanuit zijn eigen ontwikkeling. Grenzen worden niet bepaald door leeftijd maar door te gaan voor de volgende stap in de ontwikkeling van het kind. Wij begeleiden en volgen kinderen vanuit een duidelijke structuur, gericht op de talenten van de kinderen. Dit is ruimer dan alleen de cognitieve ontwikkeling van de kinderen.
Visie en aantallen kinderen Aantallen kinderen GroepAantal , start met 21 kinderen , start met 21 kinderen , start met 21 kinderen kinderen kinderen kinderen 5 enz.
kaders 1. Vanuit de overheid:- opdracht doorgaande lijn in ontwikkeling - doubleren kan slechts op basis van dossier - kleuterbouw-verlenging; geen 1 oktober-grens, maar op basis van ontwikkeling van het kind 2. Vanuit school:- opdracht doorgaande lijn in ontwikkeling - streefaantal = kinderen per FTE - definitie heterogene groep
Casus plaatsing Een leerling leerjaar 2 naar 3: Groep 2-3 Een leerling leerjaar 3 naar 4 Groep 3-4 Een leerling leerjaar 1 naar 2 Groep 1-2 Op basis van relatie Werkhouding van het kind zelfstandigheid Betrokkenheid bij spelen en leren Herfst-signalering
Leerkrachten aan het woord Wat hebben we gedaan om de groepen 2-3 en 3-4 voor te bereiden? Marije Natascha Floris
een dag-planning Groep 2-3
een dag-planning Groep 3-4
Verbinden tussen leerjaren en/of vakgebieden N.a.v. enkele voorbeelden lichten we toe hoe de verbindingen tussen de leerjaren of tussen vakgebieden mogelijk zijn.
Vragen van ouders