FOD Financiën – SPF Finances Een geïntegreerd absenteïsmebeleid Fin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Professioneel sturen.
DVC De Triangel.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Mobiliteit en Loopbaan
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Veranderingstraject Fed Pol
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Vitaliteitbevordering
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Organisatiecultuur.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Uitwerking sociaal beleid Belastingdienst
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Legrand Nederland: - onderdeel van Legrand Group - producten en systemen voor elektrotechnische laagspanningsinstallaties en datanetwerken - ca. 150 medewerkers.
Een theoretische verkenning
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
Agentschap Overheidspersoneel
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Waarden & organisatiecultuur
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Wat met integriteit in een veranderende Vlaamse overheid? Josefien De Wachter - AgO Kristien Verbraeken - AgO Dieter Vanhee - DKB 26 mei 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Christophe Vanderschueren Head Communication HR FOD Financiën.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Getuigenis re-integratie
Waarden & organisatiecultuur
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Integriteit Dilemmatraining.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Werkgevers wendbaar aan de slag
De Limburgse medewerker
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Adviserend geneesheer:
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

FOD Financiën – SPF Finances Een geïntegreerd absenteïsmebeleid Fin

FOD Financiën – SPF Finances 1. Context 2. Een geïntegreerd absenteïsmebeleid 3. Cijfermateriaal 4. Next steps Programma

FOD Financiën – SPF Finances 1. De context

FOD Financiën – SPF Finances Evolutie en prognose personeelsbestand Prognose 2020 bij ongewijzigd beleid en rekening houdend met de pensioenuitstroom van de babyboomers = > 2015 = = 8000 (daling van 26 %) > 2020 = > (daling van 44 %)

FOD Financiën – SPF Finances Evolutie kantorenbestand FOD Fin Centralisering van kantoren (daling van 60% tussen 2010 en 2018) : 196 steden / 456 kantoren : 124 steden / 232 kantoren : naar ± 88 steden / 172 kantoren Centralisering noodzakelijk en wenselijk:  Moderne gebouwen  Betere samenwerking in multidisciplinaire teams én tussen diensten Meer doen met minder

FOD Financiën – SPF Finances Reorganisatie: nieuwe structuur Klantgerichte structuur Nieuwe functies Projecten ploegenwerk douane, hervorming hypotheekkantoren

FOD Financiën – SPF Finances Reglementering/Statuut Overheidsopdrachten Personeel/Gewoontes Leidinggevenden Logge procedures in beslissingsproces en syndicaal overleg Drempels: resistance to change

FOD Financiën – SPF Finances 2. Een geïntegreerde aanpak 2. Een geïntegreerde aanpak

FOD Financiën – SPF Finances Actoren:  Individuele werknemer  Leidinggevende/Team  Organisatie zelf Preventieniveaus  Primair: voorkomen  Secundair: aanpak  Tertiair: herstel/herval voorkomen Ingrijpen op verschillende niveaus

FOD Financiën – SPF Finances Individuele medewerker * Plaatsonafhankelijk werken: Telewerk

FOD Financiën – SPF Finances * Plaatsonafhankelijk werken: Satellietwerk

FOD Financiën – SPF Finances * Tijdsonafhankelijk werken: variabel uurrooster

FOD Financiën – SPF Finances Sport on job: ◦ Sport door collega’s voor collega’s tijdens de werkuren (meer dan 80 activiteiten) ◦ Move Week: van deelnemers in 2014 tot in 2016 Box on Job Vakantieopvang: Paas- en zomervakantie Andere pistes worden onderzocht * Work-life balance

FOD Financiën – SPF Finances Filosofie: Een loopbaan behoort toe aan de medewerker Hoe? Competence based interne mobiliteit Loopbaanbegeleiding Redeployment Potentieelinschatting Professionele bevorderingsprocedures Talent exchange Auto-assessmenttools

FOD Financiën – SPF Finances Leidinggevende/Team * Leadership: aandacht voor people management

FOD Financiën – SPF Finances Fingrow: deelnemers Honderden nieuwe leidinggevenden opgeleid Driemaandelijks leernetwerk in alle provincies Studiedagen voor topmanagement Traject voor topmanagement Modulair traject voor alle leidinggevenden Auto assessmenttool leiderschap Aandacht voor leidinggevende als people manager

FOD Financiën – SPF Finances * Gerichte burn-outpreventie bij leidinggevenden 800 chefs opgeleid in 2016 Nieuwe sessies in 2016 met nieuwe aanbieder

FOD Financiën – SPF Finances *Aandacht voor contact en menselijke interactie Teambuilding: euro per jaar (30 euro per medewerker) Regelmatige networkevents rond actuele thema’s

FOD Financiën – SPF Finances * Do as you say – * Do as you say – say what you do Organisatie

FOD Financiën – SPF Finances ◦ medewerkers kregen opleiding in 2015: totaal: ,5 opleidingsdagen ◦ Focus op technische én generieke competenties * Academie

FOD Financiën – SPF Finances Overtuigend en inspirerend Visie Cijfers & evoluties/trends Getuigenissen Infosessies/roadshows Duidelijk en eenduidig Reglementering Vademecum en FAQ’s Servicecenter * Intern en extern – push en pull

FOD Financiën – SPF Finances Absenteïsmecoaches begeleiden de chefs Tien sociaal assistenten (één per regio) Re-integratietraject voor langdurige afwezigheden Absenteïsmegesprekken: e-learning gevolgd door alle leidinggevenden Mogelijkheid tot tijdelijke verplaatsing om medische of sociale redenen  op 1/10 overgenomen door de hele federale overheid Sensibilisering met ‘Middagen van de gezondheid’ * Een zorgzame FOD: preventie en begeleiding in absenteïsmebeleid

FOD Financiën – SPF Finances Verzuimprocedure in My P&O Sensibilisering rond absenteïsme met semestriële rapporten * Een correcte FOD: optreden tegen verzuim

FOD Financiën – SPF Finances 3. Resultaten

FOD Financiën – SPF Finances Absenteïsme: 326 VTE-winst sinds 2011 Stelsel 1 vs Stelsel 2

FOD Financiën – SPF Finances Stijging tevredenheid De mogelijkheden op het vlak van werktijdregeling beantwoorden aan mijn behoeften (uurregeling, deeltijds werken,...) 9,04% Ik heb een actieve rol in het bepalen van mijn doelstellingen6,36% Er wordt rekening gehouden met mijn opmerkingen en suggesties8,79% Ik word betrokken bij de veranderingen die een impact op mij hebben (reorganisatie, verhuis, werkmethodes, procedures, …) 7,13% Ik zie in hoe mijn werk bijdraagt tot de doelstellingen van de organisatie4,74% Mijn chef zorgt voor een goede werksfeer binnen het team (bevordert de samenwerking, treedt op bij eventuele conflicten, …) 8,58% Het werk wordt binnen mijn dienst op een billijke manier verdeeld4,86% Mijn chef treedt op wanneer zijn medewerkers hun werk niet doen8,85% Ik kan rekenen op mijn chef om mij te helpen met mijn werk6,03% Mijn chef verdedigt mijn belangen bij het management6,99% Ik krijg de nodige informatie over de organisatie en haar functioneren4,21% Mijn chef verzekert de communicatie tussen het management en zijn medewerkers9,54% Ik word tijdig geïnformeerd over veranderingen die mij aanbelangen10,60% Ik sluit me aan bij de waarden die de basis vormen voor de beslissingen en het handelen binnen mijn organisatie 10,80% In mijn organisatie wordt er voldoende aandacht besteed aan duurzame ontwikkeling8,51% De visie en de beslissingen van het management geven me zin om bij te dragen aan de doelstellingen van mijn organisatie. 0,96%

FOD Financiën – SPF Finances Eerste welzijnsenquête in 2015

FOD Financiën – SPF Finances 4. Next steps

FOD Financiën – SPF Finances Verder werken op de organisatiecultuur, o.a. feedbackcultuur, vertrouwen, co- creatie, … Zelforganiserende teams Digitalisering/Dynamic Office Burn-outpreventie Strijd tegen ‘sedentarisme’ Stilstaan is achteruitgaan

FOD Financiën – SPF Finances Preventie niveau Individuele medewerker Chef + Team Organisatie Primair (Voorkomen)Sensibiliseren en informeren  Workshops/ Opleidingen intern/extern/gezonde middagen PLATO werken Work-life balance Loopbaan in eigen handen Teambuilding Sensibiliseren en informeren  Workshops/ Opleidingen intern/extern/ leadershipstraject Uitwerken beleid en programma’s mbt: Zorgzame FOD  Verzuim en re-integratie  Gezondheid  Integriteit .. Correcte FOD: Duidelijke procedures en regelgeving  Procedure burn-out  Procedure absenteïsme Organisatiecultuur/Structuur  Waarden Meten is weten: enquêtes/eigen cijfermateriaal Secundair (Aanpak) Contactpersonen  MA  Verpleegsters Contactpersonen  Absenteïsmecoach Tertiair (Herstel) Contactpersonen  Re-integratiebegeleiding  Loopbaanbegeleiding na geslaagde re-integratie Contactpersonen  IDPBW Teamcoaching  Teams in balance