VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De deelnemers over 16 stellingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
“Specialistische” zorg
Gepersonaliseerd leren
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Activerende werkvorm (awv):
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Embedded Librarianship
Ontwerponderzoek: een wederkerige en logische keuze
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Kiezen voor keuzedelen
Welkom instructeurs!.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Pedagogische relatie in VO en MBO
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Onderzoeksstrategie: survey
Positie VO-academie-VO-raad-SLP
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Heb jij ballen voor scrummen?
Academie voor Bouw & Infra
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen, januari 2016 (Het bij deze VOV Integratiehulp behorende HANovatie bericht is overgenomen in de notities bij deze slide) = onderwijs in vak of beroep curriculum = onderwijs in onderzoekend vermogen Toename mate van integratie VOV integratiehulp, slide 1

Model A Overwegingen, voor- en nadelen passend in 1e leerjaar +makkelijk toetsbaar +heel duidelijk voor studenten wat onderzoek is +handig als je veel werkt met gastdocenten (organisatorisch handig) +zo kun je extra zaken aanbieden tav onderzoek ‒geen verbanden tussen onderzoeksonderdelen afhankelijk van beroep / opleiding of het handig is om voor te kiezen past bij stabiel beroep met stabiele context gefragmenteerd VOV integratiehulp, slide 2

Model B Overwegingen, voor- en nadelen +complexiteit en zelfstandigheid opbouwen is mogelijk. Je kunt de diepte in op onderzoek +deskundigheid in onderzoek bij specifieke docenten (organisatorisch handig) biedt mogelijkheid op te leiden tot professionele onderzoeker aandacht voor onderzoek als beroepstaak mogelijk +onderzoeksonderwijs heeft zichtbare plek, verantwoording redelijk eenvoudig Daarmee ook geborgd dat onderwijs in onderzoekend vermogen plaatsvindt. ‒weinig relevantie voor beroepsproduct +alle voordelen van model A onderzoeksleerlijn VOV integratiehulp, slide 3

Model C Overwegingen, voor- en nadelen als de aanname is dat aandacht voor onderzoekend vermogen de beroepsbekwaamheid verhoogt +docent ziet zelf dat onderzoek een onderdeel is van het vakleren en niet alleen van docent onderzoek. Andersom ook voor de docent onderzoek +biedt de mogelijkheid voor meer diepgang in onderzoek / profileren in onderzoek +je kunt mooi basiskennis/bodem/fundament tav onderzoek leggen en daarop vervolgens beroepsspecifiek voortbouwen +algemene onderzoeksvaardigheden worden betekenisvol gemaakt (betekenisvol leren) +goedkoop te organiseren +meer docenten professionaliseren zich op onderzoek VOV integratiehulp, slide 4

Model D Overwegingen, voor- en nadelen onderzoek is echt een onderdeel van het beroep onderzoek beroepsgericht aanleren +ruimte voor onderzoeksspecifieke en vakinhoudelijke zaken. Tussen alle verbonden zaken door. is de verbinding op alle fronten wenselijk? Voor de onderzoekende houding is verbondenheid goed +alle docenten geprofessionaliseerd op onderzoekend vermogen +studenten zien het nut beter van onderwijs in onderzoek ‒studenten die zich willen profileren in onderzoek, kunnen dat niet VOV integratiehulp, slide 5

Model E Overwegingen, voor- en nadelen als beroep en beroepsproducten allemaal een onderzoekscomponent hebben; focus op onderzoek tbv praktijkverbetering past bij een beroep dat helemaal om onderzoek draait bij uitstek een model voor de laatste fase van de bacheloropleiding dit kun je voortzetten in de master, tenzij je veel instroom hebt van mensen die nog 'beginnen' op gebied van onderzoek +alle docenten beschikken over onderzoekend vermogen +alle docenten inzetbaar (organisatorisch handig) alle docenten worden ‘gedwongen’ ontwikkelingsgericht naar het eigen vakgebied te kijken VOV integratiehulp, slide 6

Overige overwegingen bij de modellen Het model dat je kiest is afhankelijk van het beroep waartoe je opleidt Hoe meer integratie, hoe meer eisen aan het onderzoekend vermogen van docenten, en aan de samenwerking tussen docenten Je kunt verschillende modellen gebruiken in verschillende leerjaren Plaats ‘Onderzoekend vermogen’ consequent in de context 'praktijk verbeteren‘ of ‘verbeteren en innoveren’, dan is het geen separaat kunstje meer De opeenvolging van de modellen kan gezien worden als stappen in organisatieontwikkeling Modularisering en flexibilisering maken integratie lastiger Sommige modellen geven studenten een keuzemogelijkheid. Een keuze voor de richting 'onderzoek doen' of voor 'gewoon' onderzoekend vermogen als middel ter praktijkverbetering De integratie van onderzoekend vermogen moet onderscheiden worden van de integratie van onderzoek. Het kan interessant zijn voor studenten om juist in latere leerjaren zich meer te specialiseren in onderzoek. Bijvoorbeeld via een minor. VOV integratiehulp, slide 7