De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksstrategie: survey

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksstrategie: survey"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksstrategie: survey
Amy Deleye Evi Van Weyenberg Laura Van Muylders Lien Alleman

2 Algemene info Survey = overzicht Relatief grootschalig Kwantitatief
Relatief oppervlakkig Doel: gebied leren kennen

3 Voordelen en nadelen Nadelen Voordelen
Oppervlakkig/uitkomsten worden niet in de diepte onderzocht. Gevaar voor sociaal wenselijke antwoorden. Geen zekerheid over gewenste respons. Voordelen Relatief korte tijd Relatief weinig kosten Zeer geschikt voor 1ste oriëntatie Extra uitleg : “zeer geschikt voor 1ste oriëntatie.” : Voorbeeld om algemene tendensen op spoor te komen of beleidsbeslissingen. Extra uitleg: “ oppervlakkig.” : Het wordt niet goed zichtbaar wat er zich onder die oppervlakte afspeelt aan persoonlijke beleving/zingeving, aan motieven of diepere samenhangen. Om daar achter te komen is diep gravend onderzoek komen. Extra uitleg: “gevaar voor sociaal wenselijke antwoorden.” Hierbij kan het zijn dat mensen gaan antwoorden wat zij denken dat jij wil horen. Extra uitleg: ‘geen zekerheid over gewenste respons.” Van belang is dan om te weten wie er niet gereageerd hebben, waarom zij niet gereageerd hebben en wat de relevantie kenmerken zijn van de niet-beantwoorders.

4 Concreet voorbeeld Enquête
= enquête voor ouders rond het gebruik van sociale media bij hun kinderen. Vraag: Hoeveel uur per dag spendeert uw kind op sociale media 1uur 2-3uur Meer dan 3uur Minder dan 1uur Argumentatie waarom goed voorbeeld: Neemt weinig tijd in beslag. Anoniem. Invullen op je eigen tempo. Je kunt er tabellen/statistieken van maken, visueel maken. Je bereikt heel veel mensen.

5 beelden Je kan een diverse groep van mensen bereiken op een relatief korte tijd. Hierdoor kun je een goede kijk krijgen op wat er heerst bij de mensen. Het is belangrijk dat mensen hun eerlijke eigen mening willen geven. Het nadeel is dat er niet verder op ingegaan wordt.

6 vragen Is dit hetzelfde als een enquête?
Enquête is een onderzoeksmethode en de survey is een onderzoeksstrategie Hoe weet je dat je steekproef representatief is? Een representatieve steekproef is een steekproef waarbij de groep mensen die jij geselecteerd hebt daadwerkelijk iets zegt over de gehele populatie. Voorbeeld steekproef: steekproef bij studenten = zowel mannen als vrouwen bevragen, zowel eerste, tweede en derdejaars bevragen. De derde vraag op onze fiche was niet geheel duidelijk. Je moet geen enquête zelf aanmaken gezien je het onderzoek niet moet uitvoeren.

7 Hopelijk helpt dit jullie verder


Download ppt "Onderzoeksstrategie: survey"

Verwante presentaties


Ads door Google