De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters."— Transcript van de presentatie:

1 xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters dr. Lisette Munneke Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek xxxxxxxxxxxxx

2 Programma Onderzoekend vermogen in professionele master
Uitwerken voor eigen opleidingen Hoe geef je dat vorm in een curriculum?

3 1. Onderzoekend vermogen in professionele master
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 We leiden (meestal) niet op tot onderzoekers! 1. Onderzoekend vermogen in professionele master xxxxxxxxxxxxx

4 HBO levert beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen
onderwijs Onderzoek doen Opleiden voor beroep Beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen

5 HBO levert beroepsprofessionals met onderzoekend vermogen
2009: HBO raad (2009) “Kwaliteit als opdracht”: “In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie”.

6 Onderzoekend vermogen bestaat uit drie componenten
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoekend vermogen bestaat uit drie componenten Onderzoekende houding Onderzoeksresultaten van anderen toepassen Onderzoek doen Reflecteren Evidence raadplegen Onderzoek doen Door middel van Met als doel Antwoorden geven op vragen die tijdens de beroepsuitoefening naar boven komen Naar Andriessen (2014) en Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

7 Onderzoekend vermogen draagt bij aan het beroepsproduct
BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

8 Onderzoekend vermogen draagt bij aan beroepsproduct
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoekend vermogen draagt bij aan beroepsproduct Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

9 LECTORAATS-ONDERZOEK
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Wat is masterniveau? Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij DOCTORATE / LECTORAATS-ONDERZOEK Naar Butter (2013) xxxxxxxxxxxxx

10 Toekomstig werkveld & hbo masterniveau Integrale beoordeling
Beroepsbekwaamheid Toekomstig werkveld & hbo masterniveau stellen eisen aan Randvoorwaarden Afstudeerprogramma Prestaties moet blijken uit komen gezamenlijk tot leidt tot conclusie over Integrale beoordeling is basis voor Beoordelingsmodel is input voor Is input voor uitgewerkt in Beroeps-opdrachten leiden tot stellen eisen aan Examinatoren beoordeeld door

11 2. Uitwerken voor je eigen opleiding
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Wat voor professionals leiden jullie op en welke rol heeft onderzoekend vermogen daarin? 2. Uitwerken voor je eigen opleiding xxxxxxxxxxxxx

12 Wat voor een professional?
Welke ontwikkelingen vinden plaats in het beroep?   Welke beroepsproducten moeten studenten kunnen leveren, welke rollen vervullen? Welk onderzoekend vermogen is daarbij nodig? Bron: Saxion

13 Stap 1: visualiseer Teken jouw ideale professional

14 Stap 2: welk beroepsproduct?
BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

15 Stap 3: rol van onderzoekend vermogen?
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Stap 3: rol van onderzoekend vermogen? Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

16 3. In een curriculum Geen onderzoekslijn, maar onderzoekslint
xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Geen onderzoekslijn, maar onderzoekslint 3. In een curriculum xxxxxxxxxxxxx

17 Zet de grote lijnen uit Zorg in het opleidingsplan voor gedragsindicatoren/eindtermen waar onderzoekend vermogen in geïntegreerd is. Werk per onderdeel van onderzoekend vermogen uit welke doelen studenten moeten behalen (dus niet alleen onderzoeksvaardigheden), zorg daarbij voor een geleidelijke opbouw door de hele studie heen.

18 Didactische uitgangspunten
Onderzoek integreren in óf duidelijk verbinden met de opleidingsonderdelen die voorbereiden op de beroepsuitoefening Body of knowledge and skills just-in-time aanbieden (bijv. door middel van blended learning) en niet apart. Opbouwen in complexiteit en mate van zelfstandigheid (zelfstandig is niet hetzelfde als zonder begeleiding!). Meerdere malen laten doorlopen van de complete onderzoekscyclus waarin niet alles ook daadwerkelijk uitgevoerd hoeft te worden. Modelling, backward chaining and scaffolding (zie Hoogveld, Janssen, Noordman en van Merrienboer, 2011)


Download ppt "Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters."

Verwante presentaties


Ads door Google