VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen, januari 2016 (Het bij deze VOV Integratiehulp behorende HANovatie bericht is overgenomen in de notities bij deze slide) = onderwijs in vak of beroep curriculum = onderwijs in onderzoekend vermogen Toename mate van integratie VOV integratiehulp, slide 1
Model A Overwegingen, voor- en nadelen passend in 1e leerjaar +makkelijk toetsbaar +heel duidelijk voor studenten wat onderzoek is +handig als je veel werkt met gastdocenten (organisatorisch handig) +zo kun je extra zaken aanbieden tav onderzoek ‒geen verbanden tussen onderzoeksonderdelen afhankelijk van beroep / opleiding of het handig is om voor te kiezen past bij stabiel beroep met stabiele context gefragmenteerd VOV integratiehulp, slide 2
Model B Overwegingen, voor- en nadelen +complexiteit en zelfstandigheid opbouwen is mogelijk. Je kunt de diepte in op onderzoek +deskundigheid in onderzoek bij specifieke docenten (organisatorisch handig) biedt mogelijkheid op te leiden tot professionele onderzoeker aandacht voor onderzoek als beroepstaak mogelijk +onderzoeksonderwijs heeft zichtbare plek, verantwoording redelijk eenvoudig Daarmee ook geborgd dat onderwijs in onderzoekend vermogen plaatsvindt. ‒weinig relevantie voor beroepsproduct +alle voordelen van model A onderzoeksleerlijn VOV integratiehulp, slide 3
Model C Overwegingen, voor- en nadelen als de aanname is dat aandacht voor onderzoekend vermogen de beroepsbekwaamheid verhoogt +docent ziet zelf dat onderzoek een onderdeel is van het vakleren en niet alleen van docent onderzoek. Andersom ook voor de docent onderzoek +biedt de mogelijkheid voor meer diepgang in onderzoek / profileren in onderzoek +je kunt mooi basiskennis/bodem/fundament tav onderzoek leggen en daarop vervolgens beroepsspecifiek voortbouwen +algemene onderzoeksvaardigheden worden betekenisvol gemaakt (betekenisvol leren) +goedkoop te organiseren +meer docenten professionaliseren zich op onderzoek VOV integratiehulp, slide 4
Model D Overwegingen, voor- en nadelen onderzoek is echt een onderdeel van het beroep onderzoek beroepsgericht aanleren +ruimte voor onderzoeksspecifieke en vakinhoudelijke zaken. Tussen alle verbonden zaken door. is de verbinding op alle fronten wenselijk? Voor de onderzoekende houding is verbondenheid goed +alle docenten geprofessionaliseerd op onderzoekend vermogen +studenten zien het nut beter van onderwijs in onderzoek ‒studenten die zich willen profileren in onderzoek, kunnen dat niet VOV integratiehulp, slide 5
Model E Overwegingen, voor- en nadelen als beroep en beroepsproducten allemaal een onderzoekscomponent hebben; focus op onderzoek tbv praktijkverbetering past bij een beroep dat helemaal om onderzoek draait bij uitstek een model voor de laatste fase van de bacheloropleiding dit kun je voortzetten in de master, tenzij je veel instroom hebt van mensen die nog 'beginnen' op gebied van onderzoek +alle docenten beschikken over onderzoekend vermogen +alle docenten inzetbaar (organisatorisch handig) alle docenten worden ‘gedwongen’ ontwikkelingsgericht naar het eigen vakgebied te kijken VOV integratiehulp, slide 6
Overige overwegingen bij de modellen Het model dat je kiest is afhankelijk van het beroep waartoe je opleidt Hoe meer integratie, hoe meer eisen aan het onderzoekend vermogen van docenten, en aan de samenwerking tussen docenten Je kunt verschillende modellen gebruiken in verschillende leerjaren Plaats ‘Onderzoekend vermogen’ consequent in de context 'praktijk verbeteren‘ of ‘verbeteren en innoveren’, dan is het geen separaat kunstje meer De opeenvolging van de modellen kan gezien worden als stappen in organisatieontwikkeling Modularisering en flexibilisering maken integratie lastiger Sommige modellen geven studenten een keuzemogelijkheid. Een keuze voor de richting 'onderzoek doen' of voor 'gewoon' onderzoekend vermogen als middel ter praktijkverbetering De integratie van onderzoekend vermogen moet onderscheiden worden van de integratie van onderzoek. Het kan interessant zijn voor studenten om juist in latere leerjaren zich meer te specialiseren in onderzoek. Bijvoorbeeld via een minor. VOV integratiehulp, slide 7