Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
De nieuwe werkelijkheid
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
12 Directe en indirecte kosten
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Joan Meeder, cardioloog, opleider
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Opleiden van medewerkers
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom in groep 5.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Het vertrouwen van de overheidsaccountant OVAC najaarsbijeenkomst 20 november 2008 presentatie door mr. drs. Bas Sepers raadslid PvdA Den Haag.
Adviespresentatie Heineken
Workshop Fondsen werven
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Keuze voor één prestatie-elftal senioren. De agenda bij dit onderwerp: Informeren over de argumenten over de.
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Presentatie bedrijfsplan
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Bepaling waarde van een publieke dienst?
Kostprijsberekening in het kader van persoonsvolgende financiering
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Financieel Verantwoordelijke Technisch Verantwoordelijke Commercieel Verantwoordelijke Administratief Verantwoordelijke.
Variabele kosten Vaste kosten Directe kosten Indirecte kosten
Transcript van de presentatie:

Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum

Deelproject bedrijfsvoering Deelprojecten bedrijfsvoering: 1.Bewustwording 1.Effect van IO op de kostprijs van opleiden 2.Het ideale ziekenhuis 3.Taakherschikking en –delegatie 2.Toolkit 1.Experimenten 2.Best Practices

Het effect van IO op de kostprijs van opleiden

Opleidingsakkoord 1.Reductie aantal opleidingsplaatsen 2.Verkorting van de opleidingsduur 3.Stapsgewijze afname beschikbaarheidsbijdrage Doelstelling: 7,7% doorlooptijdverkorting

Tijdsverdeling activiteiten Overgrote deel (circa 75%) van de werkzaamheden is ‘direct patiënt gebonden’. Circa 15% is ‘indirect patiëntgebonden’. De overige clusters vragen relatief weinig tijd (circa 10%).

Direct patiëntgebonden opleidingsactiviteiten Korten op direct patiëntgebonden activiteiten: -In het werk gelabeld op anios-niveau -In het werk gelabeld op MS-niveau wanneer de aios vrijwel zonder supervisie en/of begeleiding van de MS werkt en het EPA-niveau 4 is bereikt (volledig zelfstandig toevertrouwd met supervisie op afstand) en afgegeven

Toelichting Berenschot Kostprijs Model De totale gemiddelde kostprijs opgebouwd

Verkorten ‘arbeidsduur’ effect vaste kosten

Verkorten ‘direct patiënt gebonden’ activiteiten effect variabele kosten

Verkorten ‘direct patiënt gebonden’ activiteiten effect variabele opbrengsten

Effect van IO op de kostprijs van opleiden → Door verkorting van de opleiding, stijgt de kostprijs van opleiden → financieel effect variërend van ± 108 % tot 118% van het op de beschikbaarheidsbijdrage bezuinigde bedrag

Taakherschikking en taakdelegatie

Opdracht: Taakherschikking? In groepjes van 5-6 personen Opdracht thoraxchirurgie: 1.Beschrijf de te verwachten effecten door de inzet van taakherschikking.

REFLECTIE

Herinrichting dienst

Titel projectHerinrichting dienstrooster Chirurgie InstellingErasmus MC en LUMC Verantwoordelijke / trekker Bas Wijnhoven en Jaap Hamming

Herinrichting dienstrooster Chirurgie Titel projectHerinrichting dienstrooster Chirurgie DoelstellingHet ontwikkelen van een dienstinrichting scenario met ↓ inzet AIOS en het doorrekenen van personele en financiële consequenties. Model moet generaliseerbaar zijn. Aanpak1.Bepalen inrichtingseisen dienst 2.Ontwikkelen scenario’s 3.Ontwikkelen model voor personele en financiële consequenties 4.Keuze scenario 5.Doorvertaling consequenties takenpakket en dienstenbelasting staf 6.Ontwikkelen gericht planningsproces Oplevering1 november 2016

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op